Τί θα γίνει με τη συνυπηρέτηση των στρατιωτικών με δημοσίους υπαλλήλους;

Image
ΠΡΟΣ: Υπουργούς                                                 Αρ. Πρωτ. 186/2015                                   
           - Πολιτισμού, Παιδείας & Θρησκευμάτων      Αθήνα, 06 Αυγ 2015
           κ. Αριστείδη Μπαλτά
           - Υγείας
           κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή
           - Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης
           κ. Νίκο Βούτση
 
KOIN - κ.κ. ΥΕΘΑ, ΑΝΥΕΘΑ, ΥΦΕΘΑ, ΓΓ ΥΠΕΘΑ
            - Περιφερειακές Ενώσεις – μέλη μας
            - Στρατιωτικούς συντάκτες
 
ΘΕΜΑ : Συνυπηρέτηση Στρατιωτικού με Σύζυγο Δημόσιο Υπάλληλο
ΣΧΕΤ : α. Υπ΄ αριθμ. πρωτ. 5271/16-7-2013/ΒτΕ
            β. Υπ΄ αριθμ. πρωτ. 5278/16-7-2013/ΒτΕ
            γ. Υπ΄ αριθμ. πρωτ. 52/5-7-2013 έγγραφό μας
            δ. Φ.900α/4089/13408/2-8-2013/ΥΠΕΘΑ
            ε. Φ.900α/4090/13409/6-8-2013/ΥΠΕΘΑ
        στ. Φ.411/150326/Σ.1373/27-4-2012 (ΦΕΚ Β΄ 1400/30-4-2012, «Ρύθμιση θεμάτων τοποθετήσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων των Αξιωματικών, Ανθυπασπιστών και Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων. Εξειδίκευση κριτηρίων και λοιπών θεμάτων. Συγκρότηση και λειτουργία των κατά κλάδο συμβουλίων μεταθέσεων»)
      ζ. Φ.411/253437/Σ.2358/1-7-2013 (ΦΕΚ Β΄ 1631/1-7-2013, «Συμβούλια Μεταθέσεων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων. Εξειδίκευση των Κριτηρίων και λοιπών θεμάτων που αφορούν στις τοποθετήσεις, τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις των Αξιωματικών, Ανθυπασπιστών και Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων»)
Αξιότιμοι κοι Υπουργοί.
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι στρατιωτικοί και ιδίως αυτοί που υπηρετούν στο Στρατό Ξηράς, είναι η διάσπαση της οικογένειας στην περίπτωση των υποχρεωτικών (ανά 3ετία) μεταθέσεών τους, που έγκειται στην αδυναμία να τους ακολουθήσουν οι σύζυγοί τους που εργάζονται ως δημόσιοι υπάλληλοι και κατ΄ επέκταση τα τέκνα αυτών.
Το πρόβλημα αυτό το έχει αναδείξει πολλάκις διαχρονικά η Ομοσπονδία μας προς όλες σχεδόν τις φυσικές ηγεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλά μέχρι και σήμερα δεν έχει καταστεί εφικτή η επίλυσή του, με αποτέλεσμα, ιδίως τα δύσκολα τελευταία χρόνια της μνημονιακής ύφεσης, να επεκτείνεται στη ψυχολογία των ιδίων των στρατιωτικών αλλά και των λοιπών μελών των οικογενειών τους, δημιουργώντας εντονότατα προβλήματα που επεκτείνονται μέχρι και στη διάλυση του γάμου και του θεσμού της οικογένειας ή της απώλειας της ίδιας της ζωής.
Στο παρελθόν, κατά τη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου, κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων, με τις σχετικές (α) και (β) αναφορές, το (γ) έγγραφό μας, αναφορικά με το ανωτέρω μείζον θέμα της συνυπηρέτησης των στρατιωτικών με τις/τους συζύγους τους δημοσίους υπαλλήλους και από τις σχετικές (δ) και (ε) απαντήσεις επί των ανωτέρω αναφορών προέκυψε ότι το πρόβλημα της συνυπηρέτησης δεν μπορεί να επιλυθεί από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, λόγω αναρμοδιότητάς του και έλλειψης σχετικής νομοθετικής πρόβλεψης, αλλά από τα λοιπά Υπουργεία στα οποία υπάγονται οι δημόσιοι υπάλληλοι σύζυγοι των στρατιωτικών, ενώ εγνώσθη στους ερωτώντες βουλευτές ότι τα Γενικά Επιτελεία αναγνωρίζοντας τη σημασία της διατήρησης της συνοχής του θεσμού της οικογένειας καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων να μετατίθενται κατά προτεραιότητα στην ίδια ή στην εγγύτερη μονάδα/Υπηρεσία του/της συζύγου.
Επίσης, στο παρελθόν η σχετική (στ) υπουργική απόφαση επιχείρησε με την κάλυψή της να ενισχύσει την ανωτέρω προσπάθεια, δίνοντας τη δυνατότητα στα στελέχη που είναι συζευγμένα με δημοσίους υπαλλήλους να μετατίθενται υποχρεωτικά, κατόπιν επιθυμίας τους, ως υπεράριθμοι ανεξαρτήτως του αριθμού και πέραν των προβλεπομένων για το βαθμό τους θέσεων βάσει των ΠΟΥ, πλην όμως η απόφαση αυτή ουδέποτε εφαρμόστηκε, αφού πολλάκις ανεστάλη, από τις προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες και εν τέλει καταργήθηκε η δυνατότητα αυτή με την (ζ) όμοια, επαναφέροντας το παλαιό καθεστώς της «καταβολής κάθε δυνατής προσπάθειας».
Στην προσπάθεια που καταβάλλει η Ομοσπονδία μας να ενεργοποιήσει την ευαισθησία σας σάς γνωρίζουμε ορισμένα προβλήματα που, κατά την άποψή μας, παρουσιάζονται κατά τη διαδικασία της απόσπασης λόγω συνυπηρέτησης, κατά την κείμενη νομοθεσία, και προτάσεις επίλυσής τους, αναμένοντας τη μελέτη τους και υιοθέτησή τους:
- Υπέρμετρες καθυστερήσεις στην έγκριση της απόσπασης, κυρίως λόγω γραφειοκρατίας αλλά και διαφορετικών ερμηνειών της υφιστάμενης νομοθεσίας.
- Άρνηση στην ανάληψη καταβολής της μισθοδοσίας από το φορέα υποδοχής με αποτέλεσμα τη μη υλοποίηση της συνυπηρέτησης (συνήθως αφορά τις αποσπάσεις μεταξύ φορέων Α’ βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης). Προτείνεται η δυνατότητα επιλογής (ανάλογα με τις συνθήκες) του φορέα καταβολής της μισθοδοσίας, ο οποίος θα αποφασίζεται από τα αρμόδια όργανα των φορέων και θα αναγράφεται στην πράξη της απόσπασης. Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για την περίπτωση που θα υπάρξει άρνηση ανάληψης κόστους μισθοδοσίας και από το φορέα προέλευσης και από το φορέα υποδοχής ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα στην συνυπηρέτηση (πχ μεταφορά πίστωσης μεταξύ των φορέων).
- Μη δυνατότητα απόσπασης λόγω συνυπηρέτησης σε εργαζόμενο/η σύζυγο στρατιωτικού σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που βρίσκεται υπό τον έλεγχο του δημοσίου,  εξαιτίας της μη πρόβλεψης  από την υπάρχουσα νομοθεσία.
- Μη υλοποίηση της συνυπηρέτησης λόγω απουσίας της ειδικότητας του/της υπαλλήλου στην πόλη μετάθεσης του/της συζύγου στρατιωτικού.
- Στέρηση δυνατότητας απόσπασης για λόγους συνυπηρέτησης σε αποσπάσεις νοσηλευτές/νοσηλεύτριες για μια πενταετία σύμφωνα με τον Ν.3743/2009. Προτείνεται η άρση αυτού του περιορισμού για λόγους συνυπηρέτησης με στρατιωτικό, καθόσον και ο αριθμός των νοσηλευτών συζύγων στρατιωτικών δεν είναι τόσο μεγάλος ώστε να επιφέρει προβλήματα στα νοσοκομεία προέλευσης αλλά και λόγω του ότι οι στρατιωτικοί μετατίθενται συνήθως σε παραμεθόριες και προβληματικές περιοχές, αποτελούν μεγάλη ανάσα στα μικρά νοσοκομεία των περιοχών αυτών που αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα λόγω έλλειψης προσωπικού.
 
- Μη δυνατότητα απόσπασης λόγω συνυπηρέτησης σε δημόσιο υπάλληλο ο οποίος έχει αναλάβει την υποχρέωση υποχρεωτικής παραμονής στον φορέα πρόσληψης εξαιτίας της χρήσης εντοπιότητας (σε παραμεθόριο περιοχή). Προτείνεται η πρόβλεψη δυνατότητας μετάθεσης του στρατιωτικού στην περιοχή (ή πλησίον αυτής) για όσο διάστημα διαρκεί η υποχρέωση του υπαλλήλου, ανεξαρτήτως της ύπαρξης θέσεως λόγω ειδικότητας ή βαθμού.
Κατόπιν των ανωτέρω προτείνεται η αντικατάσταση του άρθρου 21 του ν.2946/2001 (ΦΕΚ Α΄ 224), ως εξής:
«Το άρθρο 21 του ν. 2946/2001 (ΦΕΚ Α΄ 224) αντικαθίσταται ως εξής:            
1. Τακτικοί υπάλληλοι και υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημοσίων υπηρεσιών και ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ (που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Δημοσίου), που κατέχουν οργανικές θέσεις και είναι σύζυγοι στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων ή ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος, του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, του προσωπικού των Καταστημάτων Κράτησης, καθώς και θρησκευτικών λειτουργών της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ελλάδος (ιερέων και διακόνων) που υπηρετούν ως διδάσκαλοι ή καθηγητές οποιασδήποτε βαθμίδας και με οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποσπώνται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, σε υπηρεσίες του στενού δημόσιου τομέα κατά προτεραιότητα και σε περίπτωση έλλειψης υπηρεσιακών αναγκών σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην πόλη που υπηρετεί ο σύζυγός τους.
2. Η απόσπαση διενεργείται με κοινή απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών, που εκδίδεται κατόπιν σχετικής αίτησης της/του υπαλλήλου και σύμφωνης γνώμης του αρμοδίου υπηρεσιακού συμβουλίου, ανεξαρτήτως ύπαρξης αντικαταστάτη στην πόλη προέλευσης καθώς και λειτουργικού κενού στην πόλη απόσπασης. Αρνητική γνωμοδότηση δικαιολογείται μόνο για σοβαρό υπηρεσιακό λόγο, που διαπιστώνεται και αιτιολογείται επαρκώς από το υπηρεσιακό συμβούλιο, κοινοποιείται δε ενυπογράφως υποχρεωτικώς στην/στον υπάλληλο, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών.
3. Η ανωτέρω απόσπαση διενεργείται μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα από την απόφασή της και όχι πέραν των δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία αποχώρησης του στρατιωτικού προς τη νέα πόλη μετάθεσης.
4. Σε περίπτωση που η απόσπαση δεν μπορεί να επιτευχθεί λόγω έλλειψης οργανικής θέσης (λόγω ειδικότητας) της/του υπαλλήλου που πρέπει να αποσπαστεί, η απόσπαση διενεργείται σε συναφή ειδικότητα ή σε περίπτωση που και αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί σε άλλη θέση, έστω και εκτός οργανικής, όπου ο/η υπάλληλος μπορεί να ανταποκριθεί σύμφωνα με τις ικανότητές του, καθήκοντα ή προσόντα του».
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και την αποδοχή της προτάσεώς μας και παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.
Τα κόμματα του Ελληνικού Κοινοβουλίου, προς τα οποία αποστέλλεται το παρόν, παρακαλούνται για τις κατά την κρίση τους ενέργειες.
Για την Εκτελεστική Γραμματεία

Ο Πρόεδρος
Τσουκαράκης Ανέστης
Αντισυνταγματάρχης (ΣΔΓ)
6974365800
Ο Γεν. Γραμματέας
Μαστρογιαννάκης Χρίστος
Λοχαγός (ΠΒ)
6972516650
Share on Google Plus

About Newsroom

Δημοσιογράφος Αρκαδίας με πολυετή εμπειρία στο χώρο των ΜΜΕ. Είναι Υπεύθυνη Δημοσίων σχέσεων σε γνωστά πρόσωπα και επιχειρήσεις στην Ελλάδα.Έχει κάνει μετεκπαιδευση στο Λονδίνο.Καθηγήτρια Δημοσιογραφίας.Μέλος Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων, μέλος Συλλόγου Εφέδρων Πελοποννήσου- Μέλος Δημοσιογραφικών Ενώσεων. Διευθύντρια Δημοσίων σχέσεων UNESCO Πειραιώς και Νήσων και της International Action Art, Παρουσιάστρια τηλεοπτικής εκπομπής ¨Μαζί στην Πρώτη Γραμμή. Μεταπτυχιακό στην Διαδικτυακή Δημοσιογραφία

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων χωρίς την έγκριση της ιδιοκτήτριας .
Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Η μη αναφορά στην πηγή διώκεται ποινικά