Η Δωρεάν Αναγκαστική Απαλλοτρίωση της Περιουσίας των Ε.Δ




Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Καμμένος κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στη ΔΕΘ ανακοίνωσε την απόφαση για δωρεάν παραχώρηση 21 στρεμμάτων που ανήκουν στο Ταμείο Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α) για την κατασκευή νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ. Η παραχώρηση θα γίνει, όπως είπε, με νομοθετική ρύθμιση η οποία θα έρθει άμεσα προς ψήφιση στη Βουλή.

Δεν είναι βέβαια πρώτη φορά που το (Τ.ΕΘ.Α) παραχωρεί δωρεάν την περιουσία του καθώς μόνο από το 1980 έως το 2019 παραχωρήθηκαν, όλα στα πλαίσια πάντα της κοινωνικής προσφοράς, περισσότερα από 100 ακίνητα, το συνολικό εμβαδό των οποίων ανέρχεται σε 2.526.000 τ.μ.
Το Τ.ΕΘ.Α συστάθηκε αρχικά με νόμο το 1904, ως ειδικό ταμείο με την επωνυμία «Ταμείο Εθνικής Αμύνης» και επανασυστάθηκε, αφού είχε διαλυθεί, με το νόμο 4407/1929 που αποτελεί και τον Ιστορικό Ιδρυτικό Νόμο.
Σύμφωνα με το Άρθρο 2, του ιδρυτικού Νόμου, περί «Σκοπού του Ταμείου Εθνικής Αμύνης», «Η περιουσία του Ταμείου Εθνικής Αμύνης διατίθεται αποκλειστικώς και μόνον προς τον σκοπόν της συμπληρώσεως των μέσων της κατά ξηράν αμύνης της χώρας, ήτοι»:
α. Δια την προμήθειαν υλικού επιστρατεύσεως πάσης αρμοδιότητος
β. Δια την κατασκευήν και ανακαίνιση στρατιωτικών κτιρίων εν γένει
γ. Δια την κατασκευή οχυρών
Το Τ.ΕΘ.Α, λειτουργεί έκτοτε, βάσει του εν λόγω Νόμου και με βασική αποστολή την συνδρομή του στην συμπλήρωση και επαύξηση της κατά ξηρά άμυνας της χώρας, μέσω της ορθής διαχείρισης και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας που διαθέτει.
Η προσφορά του Ταμείου στην αμυντική θωράκιση της χώρας είναι ανεκτίμητη, με ποιο πρόσφατη την περίοδο μετά το 1974, όταν ξεκίνησε η μεγάλης κλίμακας αμυντική οργάνωση στον Έβρο και τις νήσους του Αν. Αιγαίου. Συγκεκριμένα το Τ.ΕΘ.Α, εκτός των έργων αμυντικής οργάνωσης χρηματοδότησε εξ’ ολοκλήρου την κατασκευή στρατιωτικών οικημάτων (ΣΟΑ) τόσο στην περιοχή της Θράκης όσο και στις νήσους του Αν. Αιγαίου, συνολικού ύψους 65,6 εκατομ. Ευρώ.
Δυστυχώς τις τελευταίες δεκαετίες με πολιτικές αποφάσεις, που σε πολλές περιπτώσεις εξυπηρετούν πολιτικούς και κομματικούς ψηφοθηρικούς σκοπούς έχουμε μια τεράστια υφαρπαγή της περιουσίας των Ε.Δ η οποία παραχωρείται δωρεάν με αποφάσεις υπουργών λες και πρόκειται για ιδιωτική τους περιουσία.
Στις αποφάσεις αυτές δεν υπάρχει καμία αντίδραση καθώς ούτε η ηγεσία των Ε.Δ ούτε και τα ΔΣ των Ταμείων μπορούν θεσμικά να διαφοροποιηθούν από ειλημμένες αποφάσεις του πολιτικού τους προϊσταμένου. Ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος επέμενε στη διαφωνία του δεν θα είχε κανένα πρακτικό αποτέλεσμα για την προστασία της περιουσίας του Ταμείου καθώς την επόμενη μέρα θα βρισκόταν στο σπίτι του.
Βέβαια κανείς άλλος υπουργός, πλην του εκάστοτε ΥΕΘΑ, δεν θα τολμούσε να παραχωρήσει δωρεάν ακίνητη και κινητή περιουσία των φορέων που εποπτεύει. Ποιος μπορεί να φανταστεί ότι οποιοσδήποτε υπουργός ή ακόμα και πρωθυπουργός θα παραχωρούσε δωρεάν ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, της ΔΕΗ, ΟΤΑ, Συνεταιρισμών, Πανεπιστημίων κ.λ.π;
Η δωρεάν παραχώρηση περιουσίας, εκτός των άλλων, έχει ως συνέπεια την αύξηση των αμυντικών δαπανών του προϋπολογισμού, βάρος που καλείται να αναλάβει ο Ελληνικός λαός, καθώς θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν ανάγκες που θα καλύπτονταν από το Τ.ΕΘ.Α και τα άλλα Ταμεία με την αξιοποίηση και της δωρεάν παραχώρησης περιουσία τους. Στο άρθρο 11 παρ 14 του ν 4407/2016 αναφέρεται ότι μέρος των εσόδων που προέρχονται από την αξιοποίηση ακινήτων Τ.ΕΘ.Α., Τ.Ε.Σ. και ΤΑ.Α., διατίθενται προς ενίσχυση του προϋπολογισμού του ΥΠ.ΕΘ.Α.
Από την άλλη είναι γνωστό ότι ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας των ΕΔ προέρχεται από δωρεές μεγάλων ευεργετών οι οποίοι είχαν εμπιστοσύνη στην αποτελεσματική και χρηστή διαχείριση της ηγεσίας και του προσωπικού των ΕΔ επωφελία του έθνους. Σίγουρα ούτε στο παρελθόν αλλά ούτε και στο μέλλον θα κληροδοτούσε ή θα κληροδοτήσει κάποιος την περιουσία του όταν γνωρίζει ότι η τύχη της εξαρτάται απόλυτα από τις πολιτικές ηγεσίες που τη θεωρούν και την αντιμετωπίζουν ως προσωπική τους περιουσία και τη διανέμουν ανάλογα. Ερωτηματικά βέβαια υπάρχουν και αν τηρείται επακριβώς το άρθρο 109 του Συντάγματος για τις δωρεές υπέρ του Δημοσίου ενώ είναι πρόδηλο ότι καταστρατηγείται ο ιδρυτικός νόμος που αναφέρει ότι η περιουσία του Ταμείου Εθνικής Αμύνης διατίθεται αποκλειστικώς και μόνον προς τον σκοπόν της συμπληρώσεως των μέσων της κατά ξηράν αμύνης της χώρας.
Το 2016 με πρωτοβουλία του ΥΕΘΑ κ. Καμμένου δημιουργήθηκε η (ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ) «Υπηρεσία Αξιοποίησης της Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων». Σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν. 4407/2016 αποστολή της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. είναι η αξιοποίηση των ακινήτων ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), του Ταμείου Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) και του Ταμείου Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.) που δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών τους, καθώς και η αξιοποίηση των ακινήτων του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Μ.Τ.Σ.), του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) και του Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας (Μ.Τ.Α.), προς όφελος των μετόχων των Μετοχικών Ταμείων.
Η συνολική αντικειμενική αξία των ακινήτων προσδιορίζεται στο site της υπηρεσίας σε 33 δισεκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με τον απολογισμό της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ., έτους 2017, η υπηρεσία επέλεξε για αξιοποίηση 10 ακίνητα από το σύνολο των 1477 και τα έσοδα ανήλθαν σε μόλις 1.212.240 €.
Παρόλα αυτά θα ήταν άδικο και πολύ πρόωρο να αποτιμήσουμε την προσφορά της νέας υπηρεσίας μετά από ένα μόλις χρόνο λειτουργίας αλλά εκείνο που πραγματικά εκπλήσσει, ακόμα και τον ποιο καλοπροαίρετο, είναι ο ρόλος που επιφυλάσσει ο νόμος για την ηγεσία των ΕΔ, τους διευθυντές, προέδρους και τα ΔΣ των 6 Ταμείων.
Η ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ σύμφωνα με το άρθρο 9 του Ν. 4407/2016 υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας ενώ ο ρόλος των Γενικών Επιτελείων (Αρχηγών) περιορίζεται απλά ως συμβουλευτικός μέσω του Συμβουλίου Άμυνας (Σ.ΑΜ) καθώς αυτό συγκροτείται από τον ΥΕΘΑ, τον ΑΝΥΕΘΑ, τους Αρχηγούς Γενικών Επιτελείων Εθνικής Άμυνας, Στρατού, Ναυτικού, Αεροπορίας και αποτελεί το ανώτατο συμβουλευτικό όργανο του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.
Για λόγους σύγκρισης του χθες και του σήμερα ο ιδρυτικός νόμος 4407/1929 του Τ.ΕΘ.Α που υπογράφεται από τον Παύλο Κουντουριώτη, ως πρόεδρο της Δημοκρατίας, προβλέπει ότι το Ταμείο διοικεί 6μελής επιτροπή η οποία συγκροτείται: εκ του πρόεδρου του υπουργικού συμβουλίου (πρωθυπουργού) ως πρόεδρο της επιτροπής, εκ του Υπουργού Οικονομικών, εκ του Υπουργού ή Υφυπουργού Στρατιωτικών, εκ του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου, εκ των Επιθεωρητών των Σωμάτων Στρατού και εκ΄ του επιθεωρητή σχολών. Οι αποφάσεις λαμβάνονται κατά πλειοψηφία ενώ στα δικαιώματα και καθήκοντα (αρ 8 παρ β) η επιτροπή συντάσσει με πρόταση του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Στρατού το γενικό πρόγραμμα της διαθέσεως των πόρων του Ταμείου.
Σήμερα στη συνεδρία του Σ.ΑΜ. μετέχει για την παροχή γνώμης ο Διευθυντής του οικείου Ταμείου εφόσον τα αξιοποιούμενα ακίνητα ανήκουν στο Τ.ΕΘ.Α., το Τ.Ε.Σ., και το Τ.Α.Α. και ο Πρόεδρος του οικείου Ταμείου εφόσον τα αξιοποιούμενα ακίνητα ανήκουν στο Μ.Τ.Σ. το Μ.Τ.Ν. και το Μ.Τ.Α. (άρθρο 11 παρ 4)
Το Σ.ΑΜ., πριν από τη λήψη απόφασης, κοινοποιεί την εισήγηση της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. στη Διοικητική Επιτροπή ή το Διοικητικό Συμβούλιο του οικείου Ταμείου, τα οποία οφείλουν να διατυπώνουν απλή γνώμη εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την κοινοποίηση. (άρθρο 11 παρ 11)
Σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ 1 ο Διευθυντής της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. έχει την ευθύνη για την εύρυθμη λειτουργία της Υπηρεσίας, εισηγείται στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κάθε θέμα που αφορά στην αξιοποίηση και διαχείριση των ακινήτων ιδιοκτησίας Τ.ΕΘ.Α., Τ.Ε.Σ. και Τ.Α.Α., τα οποία δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς, καθώς και των ακινήτων ιδιοκτησίας των Μ.Τ.Σ, Μ.Τ.Ν. και Μ.Τ.Α. Συνεργάζεται με τα Ταμεία και αιτείται κάθε στοιχείο ή πληροφορία ενώ τα Ταμεία υποχρεούνται να παρέχουν τα απαιτούμενα στοιχεία αμελλητί. Αξίζει να αναφερθεί για όσους θεωρούν φυσιολογικό ο διευθυντής της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. να είναι στέλεχος των ΕΔ ότι ο σημερινός και πρώτος διευθυντής δεν έχει καμία σχέση με τις ΕΔ.
Η τελική απόφαση για την παραχώρηση του προς αξιοποίηση ακινήτου λαμβάνεται από το Σ.ΑΜ, δηλαδή από τον ΥΕΘΑ, κατόπιν αιτιολογημένης εισηγήσεως του διορισμένου από τον ΥΕΘΑ Διευθυντή της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. ενώ οι διοικήσεις των Ταμείων τίθενται στο περιθώριο σκανδαλωδώς, αφού ο ρόλος τους στην όλη διαδικασία περιορίζεται μόνο στη διατύπωση, εντός 20ημέρου, «απλής γνώμης προς το Σ.ΑΜ».
Υπάρχει άραγε ευνομούμενο κράτος στον κόσμο όπου στην αποφασιστική δικαιοδοσία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας υπάγεται περιουσία, αντικειμενικής αξίας 33 δισεκατομμυρίων ευρώ ενώ ο ρόλος της ηγεσίας των ΕΔ είναι συμβουλευτικός και των διοίκησης των ταμείων διακοσμητικός;
Αν η επί δεκαετίες η παραχώρηση δωρεάν περιουσίας των ΕΔ γινόταν χωρίς αντίσταση στις πολιτικές σκοπιμότητες, με ελάχιστες εξαιρέσεις, μπορούμε να φανταστούμε τώρα ποιο μπορεί να είναι το μέλλον όταν και θεσμικά πλέον απόλυτος διαχειριστής της περιουσίας είναι ο εκάστοτε ΥΕΘΑ.
ΥΓ1. Οι Ενώσεις Αποστράτων έχουν καθήκον και χρέος να διαφυλάξουν με όλα τα νόμιμα μέσα την κινητή και ακίνητη περιουσία των Ε.Δ που λεηλατείται μεταφορικά και κυριολεκτικά (καταπατήσεις) συστηματικά επί δεκαετίες;
2. Είναι βέβαιο ότι η μεγάλη οικογένεια του ΠΑΟΚ δεν θα ξεχάσει ποτέ τον κάτοχο της περιουσίας, που παραχωρήθηκε δωρεάν, και ανάμεσα στα τρόπαια και κειμήλια του συλλόγου θα υπάρχει και μια ξεχωριστή θέση να υπενθυμίζει στις επόμενες γενεές ότι το Ταμείο Εθνικής Άμυνας υπήρξε ο πραγματικός μεγάλος ευεργέτης της ομάδας.
Σγος ε.α. Κων/νος Λιούτας
Πρόεδρος ΕΑΑΑ/Παρ.Λάρισας
sastya
Share on Google Plus

About Newsroom

Δημοσιογράφος Αρκαδίας με πολυετή εμπειρία στο χώρο των ΜΜΕ. Είναι Υπεύθυνη Δημοσίων σχέσεων σε γνωστά πρόσωπα και επιχειρήσεις στην Ελλάδα.Έχει κάνει μετεκπαιδευση στο Λονδίνο.Καθηγήτρια Δημοσιογραφίας.Μέλος Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων, μέλος Συλλόγου Εφέδρων Πελοποννήσου- Μέλος Δημοσιογραφικών Ενώσεων. Διευθύντρια Δημοσίων σχέσεων UNESCO Πειραιώς και Νήσων και της International Action Art, Παρουσιάστρια τηλεοπτικής εκπομπής ¨Μαζί στην Πρώτη Γραμμή. Μεταπτυχιακό στην Διαδικτυακή Δημοσιογραφία

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων χωρίς την έγκριση της ιδιοκτήτριας .
Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Η μη αναφορά στην πηγή διώκεται ποινικά