Το πλήρες όνομα του ελικοπτέρου είναι Bell UH-1H Iroquois (Huey) και προφέρεται "Ιροκουά" από την ομώνυμη φυλή των ιθαγενών της Βόρειας Αμερικής. Το "Χιούι" είναι ένα παρατσούκλι που έχει επικρατήσει και αποτελεί φωνητικό αναγραμματισμό των αρχικών UH-1. Πρόκειται για το πλέον επιτυχημένο στρατιωτικό ελικόπτερο στον κόσμο, καθώς κατασκευάστηκε σε τεράστιους αριθμούς και χρησιμοποιήθηκε από τον στρατό 48 και πλέον χωρών.
Η ιστορία της κατασκευής
H μαζική παραγωγή του UH-1H για τον στρατό των ΗΠΑ ξεκίνησε το 1967 και τρία χρόνια αργότερα, στο αποκορύφωμα των πολεμικών επιχειρήσεων στο Βιετνάμ, οι Αμερικανοί διέθεταν εκεί πάνω από 3.900 ελικόπτερα, τα δύο τρίτα από τα οποία ήταν Heuy. Μέχρι τη λήξη της γραμμής παραγωγής το 1982 κατασκευάστηκαν περίπου 5.500 ελικόπτερα μονάχα εντός των Ηνωμένων Πολιτειών, ενώ σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν τα προγράμματα συμπαραγωγής της μητρικής εταιρείας Bell σε Ιταλία, Γερμανία, Ταϊβάν, Ιαπωνία και Τουρκία. Η αντίστροφη μέτρηση για τον συγκεκριμένο τύπο ξεκίνησε το 2004, όταν ο αμερικανικός στρατός ξεκίνησε την ταχεία εφαρμογή προγράμματος γενικής απόσυρσης.
Η Ελλάδα ξεκίνησε την παραλαβή των ελικοπτέρων UH-1 το 1969, η οποία ολοκληρώθηκε το 1981. Ο στόλος της Αεροπορίας Στρατού, με την παραλαβή μερικών ακόμα μεταχειρισμένων από τον αμερικανικό στρατό το 1993, έφθασε να αριθμεί περίπου 100 ελικόπτερα του τύπου όμως σήμερα σχεδόν τα μισά μπορούν να θεωρηθούν επιχειρησιακώς διαθέσιμα. Ο δείκτης ατυχημάτων για τα UH-1H Huey παραμένει στα χαμηλά επίπεδα του 0,07, δηλαδή σε ένα μείζον ατύχημα ανά 62.500 ώρες πτήσης. Παρόλα αυτά, ο αριθμός των νεκρών φθάνει τους 23 σε πέντε αεροπορικά δυστυχήματα.
Βελτιωμένος τύπος ΑΒ-212
Το ελικόπτερο ΑΒ-212 είναι το αποτέλεσμα μιας προσπάθειας της Βell να δώσει στο τυπικό Ηuey μεγαλύτερη ισχύ - που μεταφράζεται σε βελτιωμένες επιδόσεις, αλλά και σε αυξημένη ασφάλεια που απορρέει από την υιοθέτηση δύο κινητήρων. Μία από τις λιγότερο εμφανείς διαφορές από τα UΗ-1/ΑΒ-205 αφορά και την τοποθέτηση του ουραίου στροφείου στη δεξιά πλευρά του ελικοπτέρου για βελτίωση των χαρακτηριστικών αντιστάθμισης της ροπής. Οι χειριστές που προορίζονται για το ΑΒ-212 πρέπει να είναι ήδη διαθέσιμοι κυβερνήτες στο μονοκινητήριο Ηuey και στη συνέχεια μεταβαίνουν στο 4ο Τ.ΕΑΣ, όπου λειτουργεί το αντίστοιχο Σχολείο Μετεκπαίδευσης. Η διάρκεια της εκπαίδευσης είναι 3 εβδομάδες και εκεί ο χειριστής συμπληρώνει 10 ώρες προτού οριστεί συγκυβερνήτης. Στη συνέχεια δε και μετά τη συμπλήρωση 50 ωρών, είναι έτοιμος να μεταπηδήσει στη δεξιά θέση του θαλάμου διακυβέρνησης.
Σημειώνεται ότι τα Bell 204 και Bell 205 είναι πολιτικές εκδόσεις του περίφημου στρατιωτικού ελικοπτέρου UH-1 Iroquois. Αυτά τα μοντέλα χρησιμοποιούνται σε πολλούς ρόλους, όπως αεροψεκασμούς, μεταφορά φορτίων και επιβατών, μεταφοράς τραυματιών, αστυνόμευσης και αεροπυρόσβεσης.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Πλήρωμα: 1-4
Χωρητικότητα: 1.760 kg, συμπεριλαμβανομένων 14 στρατιωτών, ή 6 φορεία, ή ισοδύναμο φορτίο
Μήκος: 17,40 μ με ρότορες
Πλάτος: 2,62 m άτρακτος
Ύψος: 4,39 μ
Κενό βάρος: 2.365 kg
Μεικτό βάρος: 4.100 kg
Μέγιστο βάρος απογείωσης: 4.309 kg
Κινητήρες: 1 ×Lycoming T53 L-11 turboshaft , 1.100 shp (820 kW)
Χωρητικότητα καυσίμων: 209 γαλόνια ή 791.15 L[2]
Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα: 217 χλμ/ώρα {117 kn}
Εμβέλεια: 274 ναυτικά μίλια {507 χιλιόμετρα}
Μέγιστο ύψος: 19.390 ft (5.910 m)
Οπλισμός
2 πολυβόλα ή 2 φορείς ρουκετών
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου