Σε διαδικασία διάσωσης - εξπρές των Ναυπηγείων Ελευσίνας χωρίς τις χρονοβόρες δικαστικές διαδικασίες του πτωχευτικού νόμου οδηγείται η κυβέρνηση, μετά τις μεγάλες αλλαγές που φέρνει στους σχεδιασμούς του NATO ο πόλεμος στην Ουκρανία. Επιπλέον, γίνεται όλο και πιθανό να δοθούν «προίκα» στο σχήμα της αμερικανικής Onex και της ιταλικής Fincantieri οι κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού.
Η διάσωση κινδύνευε να... πέσει στα βράχια μέχρι πρόσφατα, καθώς είχε σημειωθεί σοβαρή εμπλοκή με το Πολεμικό Ναυτικό και το υπουργείο Άμυνας, που είχαν αρνηθεί ότι έχουν αρμοδιότητα να υπογράψουν το σχέδιο εξυγίανσης ως πιστωτές, ώστε να κατατεθεί στο πρωτοδικείο, παραπέμποντας το θέμα στο υπ. Οικονομικών, που όμως ήταν αμφισβητούμενο αν είχε αρμοδιότητα να υπογράψει για τα χρέη προς το Πολεμικό Ναυτικό, δεδομένου ότι αφορούν ενεργές συμβάσεις και δεν έχουν βεβαιωθεί στην εφορία.
Προ δύο εβδομάδων έγινε παρέμβαση για το θέμα από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος έδωσε εντολή στους συναρμόδιους υπουργούς Ανάπτυξης, Οικονομικών και Άμυνας να αλλάξουν πορεία για το σχέδιο εξυγίανσης και να το ενσωματώσουν σε ειδική νομοθετική ρύθμιση για τα ναυπηγεία, ώστε να παρακαμφθεί η δικαστική διαδικασία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, της παρέμβασης αυτής προηγήθηκε η έκφραση έντονου αμερικανικού ενδιαφέροντος για το θέμα προς την κυβέρνηση, καθώς η νέα τροπή της αντιπαράθεσης του NATO και της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη Ρωσία, σε στρατιωτικό και ενεργειακό επίπεδο, καθιστά ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη να επαναλειτουργήσουν τα ναυπηγεία για τις ανάγκες συντήρησης μονάδων του 6ου Στόλου, αλλά και για τα πλοία μεταφοράς αμερικανικού LNG στη Ρεβυθούσα και στον τερματικό σταθμό που θα λειτουργήσει στην Αλεξανδρούπολη.
Σήμερα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης ενημέρωσε τη συνέλευση των εργαζομένων στα ναυπηγεία ότι η κατάθεση της νομοθετικής ρύθμισης στη Βουλή είναι θέμα λίγων ημερών και θα γίνει την επόμενη εβδομάδα, ώστε η ψήφισή της να ολοκληρωθεί ακόμη και πριν το Πάσχα. Όπως είπε, είναι μια σύνθετη διάταξη γιατί μέσα θα έχει όλο το σχέδιο εξυγίανσης που έχει καταρτίσει η Onex. «Το σχέδιο εξυγίανσης θα το παρουσιάσουμε στη Βουλή των Ελλήνων με νόμο, δεν θα πάμε με τη δικαστική διαδικασία, για να πάμε γρηγορότερα και να υπάρξει φυσικά και η νομική εξασφάλιση και νομική δέσμευση των υπόλοιπων κομμάτων για τη συμφωνία», τόνισε χαρακτηριστικά.
Εξηγώντας την απόφαση για κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης, ο Ά. Γεωργιάδης ανέφερε ότι «είναι ένα εξαιρετικά μεγάλο στοίχημα για την ελληνική οικονομία η αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας. Οι συνθήκες, όπως διαμορφώνονται παγκοσμίως θέτουν επιτακτικά την ανάγκη να γίνονται μια σειρά από επισκευές σε πλοία εμπορικά και όχι μόνο. Οι γεωπολιτικές συνθήκες, που θα αναγκάσουν την Ευρώπη να διαθέσει πολλά χρήματα για αμυντικές δαπάνες λόγω των γνωστών γεγονότων στην Ουκρανία, είναι προϋποθέσεις που ευνοούν τη δημιουργία ενός καλού μέλλοντος για τα ναυπηγεία Ελευσίνας».
Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι η αμερικανική κυβέρνηση «έχει δώσει ισχυρές δεσμεύσεις μόλις πριν από δύο βδομάδες, στο ταξίδι του κ. Παπαθανάση στην Ουάσιγκτον, ότι θα συμμετάσχει στο εγχείρημα της Onex χρηματοδοτώντας το εμπορικό κομμάτι και συνεχίζοντας την κουβέντα με το Πολεμικό Ναυτικό για τα προγράμματα των κορβετών ή άλλα προγράμματα στην πορεία, που θα είναι μια σχέση διαρκείας ούτως ή άλλως. Στο δεύτερο κομμάτι, το στρατιωτικό έχουμε τη συμμετοχή της Fincantieri».
Όσον αφορά το στρατιωτικό σκέλος των ναυπηγείων, όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση αλλάζει ρότα σε σχέση με την προμήθεια τριών κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό και απομακρύνεται από τις αρχικές σκέψεις για προμήθεια γαλλικών πλοίων, στο πλαίσιο συμφωνίας με τη Naval, που έχει κλείσει και την προμήθεια των νέων φρεγατών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ναυτικό υποστήριζε θερμά τη γαλλική λύση, αλλά πλέον κερδίζει έδαφος η πρόταση της Fincantieri, που έχει κατατεθεί από τον Δεκέμβριο στο υπουργείο Άμυνας.
Η Fincantieri έχει προτείνει τη δική της κορβέτα πολλαπλών ρόλων σε αρκετά ανταγωνιστική τιμή και με συμπαραγωγή στην Ελευσίνα, ενώ υπέβαλε πρόταση και για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων παλαιών φρεγατών, τύπου MEKO, επίσης με συμπαραγωγή στην Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται ότι αρχικό ενδιαφέρον για τα ναυπηγεία από την Fincantieri, που έχει στενή σχέση με το αμερικανικό Πεντάγωνο, καθώς υλοποιεί το πρόγραμμα για τις νέες φρεγάτες του Αμερικανικού Ναυτικού, εκδηλώθηκε στις 21 Οκτωβρίου, όταν είχε επισκεφθεί την Αθήνα ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής ναυπηγήσεων του ομίλου, Τζουζέπε Τζιόρντο. «Είναι ένα σημαντικό βήμα στην ελληνο-ιταλική επιχειρηματική συνεργασία. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε ώστε να δημιουργηθεί στην Ελλάδα μία από τις καλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες παγκοσμίως», είχε τονίσει τότε ο Τζιόρντο.
msn
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου