Η ελληνική παράδοση από αρχαιοτάτων χρόνων βρίθει παραδειγμάτων σεβασμού και τιμής προς τους νεκρούς και τιμωρίας στους επιλήσμονες. Αχιλλέας και Πρίαμος παραμερίζοντας τη μεταξύ τους οργή, έχθρα και μίσος, τιμούν τον νεκρό Έκτωρα. Η Αντιγόνη αψηφώντας τον ανθρώπινο νόμο, τιμά τον νεκρό αδελφό της Πολυνείκη και προβαίνει στην ταφή του. Οι Αθηναίοι στρατηγοί, παρά τη νίκη τους στη ναυμαχία των Αργινουσών, καταδικάζονται σε θάνατο γιατί δεν μπόρεσαν να περισυλλέξουν τους νεκρούς. Στο χωριό Φλώρια της Κρήτης το 1941 ετάφησαν οι νεκροί ναζί και το μνημείο ανακαινίσθηκε το 1991 με συμμετοχή στα εγκαίνια των Αρχών Φλώριας και Κανδάνου.
Οι νεκροί απεκδύονται όλων των ανθρωπίνων αδυναμιών και οδεύουν στην τελευταία τους κατοικία με τις πρέπουσες τιμές, φροντίδα και σεβασμό, με το αντίθετο να αποτελεί ύβρι και σκύλευση νεκρού. Αυτά μας δίδαξαν τα αθάνατα έπη του το Ομήρου, η Αντιγόνη του Σοφοκλή, η Ιστορία του Θουκιδίδη, ο επιτάφιος του Περικλή και τα τόσα άλλα έργα της αρχαίας και νεότερης ελληνικής γραμματείας, τα οποία γέμουν από νοήματα ανωτέρων αξιών και ηθικής τάξεως, που αίρουν τον άνθρωπο από τα χαμηλά και ευτελή στα υψηλά και πανανθρώπινα ιδεώδη.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση του σχολιασμού αυτού, μια άλλη παραλλαγή της τραγωδίας της Αντιγόνης αναδύεται στη Βόρεια Ήπειρο της γειτονικής μας Αλβανίας όπου ο δύστυχος πατέρας Κατσίφας και η οικογένεια του βιώνουν το δράμα του άταφου ακόμη παδιού τους. Τί προσδοκούν οι αρχές της γείτονος από τον αδύναμο πατέρα; Δεν συνιστά η συμπεριφορά τους ασέβεια, απρέπεια και βαναυσότητα για τη ζωή και τον θάνατο; Οποία αιδώς και καταισχύνη. Οποία προσβολή και ευτελισμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Όμηρος ο νεκρός υιός στα χέρια της εξουσίας. «Όμηρος» και αδύναμος ο τραγικός πατέρας στις σκοπιμότητες, καιροσκοπισμό, εικαζόμενο εκβιασμό και άλλες επιδιώξεις της γείτονος.
Η Κιβωτός εκφράζει τη βαθύτατη θλίψη της για την ασέβεια στην ύπατη αξία της ζωής και στον θάνατο και την απαράδεκτη και βασανιστική συμπεριφορά των αρχών της γείτονος και κάνει έκκληση όπως γίνει σεβαστός ο γραπτός ή άγραφος ηθικός νόμος της άμεσης παράδοσης της σορού του νεκρού στους οικείους του.
Κιβωτός Ολιστικής Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου