Η τελική αξιολόγηση των προτάσεων για τις νέες φρεγάτες του ελληνικού στόλου τοποθετείται χρονικά εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021. Τι είπε o Νίκος Παναγιωτόπουλος για την απόκτηση F-35.
Μία αποκάλυψη που προκαλεί αίσθηση έκανε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος υπογραμμίζοντας πως τρεις φορές έφτασε η Ελλάδα το καλοκαίρι στα πρόθυρα του πολέμου με την Τουρκία λόγω της κρίσης με το «Oruc Reis». «Τρεις φορές έγινε καθολική κινητοποίηση των Ενόπλων Δυνάμεων», τονίζει ο κ. Παναγιωτόπουλος μιλώντας στο Πρώτο Θέμα.
«Το καλοκαίρι ήμαστε σε μια παρατεταμένη επιφυλακή επί πάρα πολλούς μήνες. Τρεις φορές έγινε καθολική κινητοποίηση των Ενόπλων Δυνάμεων. Καθολική! Το Πολεμικό Ναυτικό βρέθηκε στο επίκεντρο αυτής της κινητοποίησης, επειδή αναπτύχθηκε στην Ανατολική Μεσόγειο και ήρθε κοντά στο τουρκικό Ναυτικό σε πολλές περιπτώσεις τις οποίες γνωρίζουμε. Ομως το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων ήταν έτοιμο για οποιοδήποτε ενδεχόμενο, από τα οπλισμένα αεροσκάφη στις βάσεις μέχρι τις μονάδες του Στρατού Ξηράς στα σύνορα», ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος.
«Παρ’ όλα αυτά, είχαμε μια παράξενη βεβαιότητα ότι αυτή η κινητοποίηση θα πετύχαινε να στείλει στην άλλη πλευρά το μήνυμα αποτροπής. Οτι δηλαδή οι απέναντι δεν θα έφταναν σε σημείο στρατιωτικής εμπλοκής διότι ήξεραν πως θα αντιμετώπιζαν βαρύ κόστος. Αυτή είναι η επιβεβαίωση της αποτροπής στην πράξη και μπορώ να πω ότι επιτεύχθηκε με την καθολική κινητοποίηση των Ενόπλων Δυνάμεων. Υπήρξαν στιγμές έντασης αλλά και κλιμάκωσης. Ωστόσο οι Ενοπλες Δυνάμεις ήταν πάντα παρούσες», συμπλήρωσε.
Το πρώτο εξάμηνο του 2021 η τελική αξιολόγηση για τις νέες φρεγάτες του στόλου
Στη συνέχεια ο κ. Παναγιωτόπουλος αναφέρθηκε στον εξοπλισμό των ενόπλων δυνάμεων. «Οσον αφορά τους ταχείς ρυθμούς, στην περίπτωση των Rafale σπάσαμε κάθε ρεκόρ ταχύτητας! Διότι όταν έρχεται το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και περνά από τη Βουλή μια τέτοια συμφωνία μόλις τέσσερις μήνες από την έναρξη των διαπραγματεύσεων, ενώ αναμένεται και η παράδοση του πρώτου αεροσκάφους στην Ελλάδα σε λιγότερο από έναν χρόνο μετά την έναρξη διαπραγματεύσεων, νομίζω πως δεν έχει ξαναγίνει, τουλάχιστον στα ελληνικά δεδομένα. Το πετύχαμε όμως διότι εργαστήκαμε σκληρά όλοι, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, και φυσικά είχαμε τόσο τη στήριξη όσο και την καλή διάθεση της γαλλικής πλευράς, που για δικούς της λόγους ήθελε κι εκείνη να διεκπεραιωθεί γρήγορα η απόκτηση των Rafale», σημείωσε.
Αναφερόμενος στο ζήτημα των νέων πλοίων που θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού στόλου ξεκαθάρισε.
«Από κει και πέρα η ιστορία των φρεγατών είναι εντελώς διαφορετική. Για να βάλω τα πράγματα στη σειρά, δεν υπήρχε υπογραφή MoU με τους Γάλλους εκτός από μια επιστολή προθέσεων LoI, που από πλευράς μας ήταν μια διατύπωση της βούλησής μας να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για την απόκτηση των δύο Belh@rra χωρίς καμία δεσμευτικότητα», ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος και συμπλήρωσε: «Αυτές εξελίχθηκαν, έφτασαν σε κάποιο σημείο τελικής διαμόρφωσης ενός πλοίου, το οποίο κρίθηκε πάρα πολύ ακριβό για τις οικονομικές μας δυνατότητες. Παράλληλα, όμως, δεν αποκλείστηκε ποτέ η απόκτηση γαλλικών πλοίων. Δεν έγινε στην ουσία στροφή σε αμερικανική λύση. Στην πορεία προέκυψαν και οι Αμερικανοί με δική τους πρόταση για την απόκτηση τεσσάρων καινούριων φρεγατών. Παράλληλα έφτασαν νέες προτάσεις από άλλες χώρες. Αυτή τη στιγμή και ενώ έχω δηλώσει πολλές φορές ότι αυτό το ζήτημα είναι υπό εξέλιξη και είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις, το Πολεμικό Ναυτικό αξιολογεί, μία προς μία, καθεμιά από αυτές».
Εξήγησε πάντως πως «σε κάθε περίπτωση, η τελική αξιολόγηση θα γίνει το πρώτο εξάμηνο του 2021 έτσι ώστε να πάμε παρακάτω. Αυτή τη στιγμή το πρόβλημά μας είναι... ευχάριστο, με τόσες πολλές και ενδιαφέρουσες προτάσεις. Ομως η τελική απόφαση θα έχει ως βασικό κριτήριο την ικανοποίηση των αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού σε νέες φρεγάτες, σε συνδυασμό με πολλές επιμέρους παραμέτρους όπως είναι η δυνατότητα εμπλοκής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στο κατασκευαστικό έργο. Θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας, όπως και την παροχή «ενδιάμεσης λύσης» (δηλαδή κάποια έτοιμα, κατά το δυνατόν, πολεμικά πλοία) έως ότου ναυπηγηθούν οι νέες μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού, κάτι που συνολικά θα εξελιχθεί σε διάστημα 7-8 ετών».
Η Ελλάδα στο κλαμπ των χωρών με F-35;
Σε σχέση με το ενδεχόμενο απόκτησης αμερικανικών μαχητικών πέμπτης γενιάς (F-35) ο κ. Παγιωτόπουλος σημειωσε: «Το F-35 είναι το νέο μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς. Εχω πει ότι αργά ή γρήγορα η Ελλάδα θα πρέπει να αποκτήσει και αεροσκάφος 5ης γενιάς, ήτοι το F-35. Αυτή τη στιγμή όμως μόλις έχουμε ολοκληρώσει την αγορά των Rafale ύψους περίπου 2,5 δισ. συνολικά και είναι σε εξέλιξη το πρόγραμμα αναβάθμισης 84 F-16 στην εκδοχή Viper, το οποίο μπαίνει στο πιο κρίσιμο σημείο του. Μετά την αναχώρηση του πρωτοτύπου F-16 Viper της Πολεμικής Αεροπορίας για την Αμερική, θα ενεργοποιηθεί η γραμμή παραγωγής στην ΕΑΒ που θα βγάζει από 8 έως 12 αεροσκάφη τον χρόνο για την επόμενη εξαετία. Επομένως, ο βασικός στόλος της Πολεμικής μας Αεροπορίας υφίσταται μια εκτεταμένη αναβάθμιση».
«Στην πορεία θα ανοίξει η συζήτηση και για τα F-35. Θεωρώ ότι μια τέτοια εξέλιξη θα ακολουθήσει χρονικά την ολοκλήρωση αυτών των δύο προγραμμάτων. Εχουμε εκδηλώσει το ενδιαφέρον μας προς τους Αμερικανούς να ενταχθούμε στο πρόγραμμα των F-35, ασφαλώς όμως αυτό θα είναι και συνάρτηση των οικονομικών μας δυνατοτήτων οι οποίες δεν είναι ανεξάντλητες», κατέστησε σαφές στη συνέχεια.
«Μην ξεχνάτε ότι λειτουργούμε με ένα συνολικό σχέδιο επανεξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων σε βάθος επταετίας, με παρεμβάσεις και στους τρεις κλάδους, με ιεράρχηση αναγκών, προτεραιοποίηση, κοστολόγηση και δυνατότητα χρηματοδότησης. Αυτό, λοιπόν, εξελίσσεται σε βάθος χρόνου. Θα έρθει και η ώρα των F-35», κατέληξε.
newpost
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου