Τι ανέφερε ο Παναγιωτόπουλος στην Βουλή για τη ναυπήγηση δύο Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων Βλημάτων (ΤΠΚ) και ολοκλήρωση εργασιών σε υποβρύχια (Υ/Β)

 

Τοποθέτηση ΥΕΘΑ Νικόλαου Παναγιωτόπουλου κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής επί της Τροπολογίας 492/83 5.10.2020
Τοποθέτηση ΥΕΘΑ Νικόλαου Παναγιωτόπουλου κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής επί της Τροπολογίας 492/83 5.10.2020

Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος τοποθετήθηκε σήμερα, Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2020, σχετικώς με την Τροπολογία 492/83 5.10.2020, με θέμα «Ρύθμιση για τη ναυπήγηση δύο Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων Βλημάτων (ΤΠΚ) και ολοκλήρωση εργασιών σε υποβρύχια (Υ/Β) του Πολεμικού Ναυτικού».

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας:

ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

ελπίζω αυτή η τροπολογία, σε συνέχεια άλλων παρόμοιων τροπολογιών που έχουμε φέρει στο παρελθόν και για τα «Ναυπηγεία Ελευσίνας» και για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά να είναι η τελευταία. Αυτό όμως θα εξαρτηθεί από την διαδικασία και στα δύο ναυπηγεία που έχει δρομολογηθεί από τα αρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών. Όσον αφορά στα ναυπηγεία Ελευσίνας δεν έχει να κάνει με την εξεύρεση, αλλά πλέον με την είσοδο του ιδιώτη - επενδυτή, αφού έχει αναλάβει στην ουσία τον έλεγχο τους, πλην όμως θα πρέπει -εξ όσων γνωρίζω- να κατατεθεί κατά τις διατάξεις του Πτωχευτικού Νόμου σχέδιο εξυγίανσης στο δικαστήριο. Για να εγκριθεί αυτό, έχει ως προϋπόθεση τη συναίνεση των μισθωτών. Ένας από αυτούς είναι και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Στη συνέχεια με την έγκριση αυτού του σχεδίου να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση της επένδυσης και την υποστήριξή της και με αμερικανικά κεφάλαια, δεδομένου ότι οι Η.Π.Α. επενδύουν στην ουσία όχι μόνο στα «Ναυπηγεία Ελευσίνος» αλλά και στο σύνολο της Ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας για να συντηρήσει, μεταξύ άλλων, όχι μόνο τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και να προσελκύσει κι άλλες δουλειές, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και ναυπηγήσεις νέων πλοίων, όταν ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό.

Όσον αφορά στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπάρχει ενδιαφέρον φυσικά για την εξεύρεση νέου επενδυτή, αυτό όμως θα γίνει μέσα από τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία η οποία ελπίζουμε -τουλάχιστον εμείς ως Υπουργείο Εθνικής Άμυνας- ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.

Επομένως, έχουμε μία τροπολογία με αριθμό κατάθεσης 492 και ειδικό αριθμό 83 της 05ης Οκτωβρίου 2020 με δύο διατάξεις, η πρώτη αφορά στη ναυπήγηση των δύο Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνομένων Βλημάτων (ΤΠΚ), στην Ελευσίνα και η δεύτερη στην ολοκλήρωση των εργασιών στα Υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού, στο Σκαραμαγκά. Αυτές οι διατάξεις εντάσσονται στο πλαίσιο των μέτρων που λαμβάνει το Υπουργείο για τη διαρκή επαύξηση της μαχητικότητας των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικά του Πολεμικού Ναυτικού. Αυτό κατεδείχθη πόσο απαραίτητο είναι στους μήνες που πέρασαν.

Με την πρώτη διάταξη ρυθμίζεται η ολοκλήρωση της ναυπήγησης δύο Πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού. Δίνεται τρίμηνη παράταση της σύμβασης έργου που υπάρχει ανάμεσα στο Πολεμικό Ναυτικό και τους εργαζόμενους των ναυπηγείων. Αφορά στο πρόγραμμα ναυπήγησης των δύο πυραυλακάτων, Νο 6 και Νο 7 τύπου «Ρουσσέν» του Πολεμικού Ναυτικού στα «Ναυπηγεία Ελευσίνος». Θυμίζω ότι ήδη έχει παραληφθεί η Πυραυλάκατος Νο 6 από τον Ιούνιο. Υψώθηκε η σημαία του Πολεμικού Ναυτικού την 1η Ιουνίου 2020 κι έχει ονομαστεί «Υποπλοίαρχος Καραθανάσης». Πήρε το όνομα ενός από τους πεσόντας ήρωες κατά το επεισόδιο των Ιμίων.

Έχει ενταχθεί στις δομές του Πολεμικού Ναυτικού και αυτήν την στιγμή γίνονται οι τελευταίες δοκιμές των οπλικών συστημάτων, αλλά και των συστημάτων μάχης και διοίκησης εν πλω. Παράλληλα συνεχίζεται το ναυπηγικό έργο για την Πυραυλάκατο υπ’ αριθμόν 7. Αυτή καθελκύστηκε την 5η Αυγούστου 2020 και τώρα βρίσκεται στο στάδιο των τελικών δοκιμών, χωρίς όμως να έχει παραληφθεί ακόμα από το Πολεμικό Ναυτικό, επειδή υπολείπονται κάποιες διαδικασίες. Εκτιμούμε ότι αυτές θα πάρουν ακόμα μερικούς μήνες έως ένα χρόνο μέχρις ότου παραληφθεί κι αυτό το σκάφος και ενταχθεί στο Πολεμικό Ναυτικό.

Για την ολοκλήρωση του ναυπηγικού έργου και την απόδοση των πυραυλακάτων απαιτείται παράταση προγράμματος κατά τρεις μήνες, επιπλέον χρηματοδότηση μέχρι του ποσού των 3.375.000 ευρώ αφορά στην κάλυψη μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, λειτουργικά έξοδα υπηρεσίας μετακίνησης προσωπικού, υλικά και υπηρεσίες για την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Η δεύτερη διάταξη έχει να κάνει με τον Σκαραμαγκά και αφορά στην ολοκλήρωση των εργασιών τεσσάρων υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ως γνωστόν, η ειδική τεχνογνωσία και οι ικανότητες των εργαζομένων υποβοηθούν το έργο συντήρησης των πολύ απαραίτητων για τη δομή των Ενόπλων Δυνάμεων και του Πολεμικού Ναυτικού, ειδικά των τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214, θα έλεγα τα περισσότερο άρτια οπλικά συστήματα για το Πολεμικό Ναυτικό μας. Αποδείχθηκαν ιδιαίτερα χρήσιμα κατά την κρίση σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο προ ολίγου διαστήματος.

Για την ολοκλήρωση των εργασιών και δοκιμών εν πλω και την επιχειρησιακή απόδοση των Υποβρυχίων απαιτείται κι εδώ επιπλέον χρηματοδότηση, λόγω λήξης της παράτασης που έχει χορηγηθεί εις το παρελθόν. Δύο παρατάσεις δώσαμε από τότε που ήρθαμε στη Κυβέρνηση διάρκειας ενός εξαμήνου η καθεμία. Επειδή εύλογα περιμένουμε να ολοκληρωθεί ως το τέλος του χρόνου η διαγωνιστική διαδικασία, δίνουμε άλλη μια τρίμηνη παράταση, όπως και στην περίπτωση των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας ως Κυβέρνηση και στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας κινηθήκαμε σε δύο κατευθύνσεις:

Η πρώτη ήταν να κινηθούμε πολύ δυναμικά προκειμένου να ξαναστήσουμε την ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας στα πόδια της. Αυτό σήμαινε να βρούμε λύσεις για το τέλμα στο οποίο είχαν περιέλθει τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας. Σε κάποιο βαθμό, αυτό νομίζω έχει επιτευχθεί, πλην όμως βρισκόμαστε στο δύσκολο - τελικό στάδιο της εισόδου επενδυτών και στα δύο αυτά ναυπηγεία. Θεωρώ, με εύλογη βασιμότητα, ότι θα έχουμε τελειώσει ως το τέλος του χρόνου όσον αφορά στη διαγωνιστική διαδικασία για το Σκαραμαγκά και την ολοκλήρωση των διαδικασιών εισόδου του νέου επενδυτή στα «Ναυπηγεία Ελευσίνος». Αυτό θα τονώσει και την Αμυντική Βιομηχανία της χώρας, αλλά και το συνολικό παραγωγικό ιστό της εθνικής οικονομίας.

Η άλλη κατεύθυνση στην οποία κινηθήκαμε, ήταν να καταστήσουμε σαφές από την αρχή ότι δεν θα αφήναμε τους εργαζόμενους αυτών των δύο παραγωγικών μονάδων στην τύχη τους. Όπως καταλαβαίνετε η υγιής, η φυσιολογική κατάσταση σε μία «οικονομική κανονικότητα» θα ήταν οι εργαζόμενοι εκεί να πληρώνονται από το φυσικό τους εργοδότη, που δεν είναι άλλος από το ιδιοκτησιακό καθεστώς στη διοίκηση των ναυπηγείων και όχι από το Πολεμικό Ναυτικό για κάποιο ειδικό έργο, με όρους σύμβασης έργου που διενεργείται για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού. Το ναυπηγείο παίρνει δουλειές απ’ το Πολεμικό Ναυτικό, ενδεχομένως και από τρίτους, και εκτελώντας αυτές τις δουλειές πληρώνει τους εργαζομένους του.

Τα τελευταία χρόνια αυτό δεν ήταν δυνατό να γίνει λόγω δυσκολιών και στα δύο ναυπηγεία. Με τον τρόπο αυτό ήλθε το Πολεμικό Ναυτικό, συνάπτοντας σύμβαση με τους εργαζόμενους στην ουσία, υπό την έγκριση και τη συναίνεση της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων, έτσι ώστε να δώσει λύση στο πρόβλημα και να ολοκληρώσει τη ναυπήγηση των πλοίων και τη συντήρηση των υποβρυχίων. Ελπίζουμε ότι σύντομα θα πάμε στην κανονικότητα, να λειτουργήσουν και τα δύο ναυπηγεία σε φυσιολογικές συνθήκες ώστε να αναλαμβάνουν δουλειές και να πληρώνουν τους εργαζομένους, οι οποίοι έπρεπε στο μεταξύ να εξασφαλιστούν.

Αυτό το νόημα είχαν αυτές οι διαδοχικές παρατάσεις των συμβάσεων ναυπήγησης των Πυραυλακάτων για την Ελευσίνα, τη συντήρηση των Υποβρυχίων για το Σκαραμαγκά κι εκεί έγκειται η παρέμβαση μας.

Κλείνω με την ευχή ότι θα είναι η τελευταία φορά που θα χρειαστεί να προχωρήσουμε σε μία τέτοια παρέμβαση με αυτές τις δύο τρίμηνες παρατάσεις που δίνουμε με αυτήν τροπολογία, αλλά και να σταθούν στα πόδια τους οι δύο βασικές παραγωγικές μονάδες της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα. Θεωρώ ότι είμαστε πάρα πολύ κοντά σε αυτό. Όμως μέχρις ότου προκύψει, δίνουμε αυτή την παράταση, προκειμένου να συνεχιστεί το ναυπηγικό έργο και να αισθανθούν και οι εργαζόμενοι ότι η Κυβέρνηση -και εν προκειμένω το Πολεμικό Ναυτικό, που έχει δουλειά να τους δίνει- τους καλύπτει και αναγνωρίζει την προσπάθειά τους καθ’ όλο αυτό το χρονικό διάστημα.

Με αυτά καλώ το Σώμα να εγκρίνει - από ό, τι καταλαβαίνω έχει ήδη εγκριθεί από τον αρμόδιο Υπουργό αυτή η τροπολογία που καταθέσαμε - καλώ και το Σώμα να συναινέσει και να εγκρίνει αυτή τη τροπολογία με τις δύο αυτές διατάξεις, που δίνουν θεωρώ την λύση μέχρι να προκύψει οριστική λύση στις εκκρεμότητες με τα δύο ναυπηγεία».

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ:

«Κύριε πρόεδρε να δώσω κάποιες απαντήσεις στον κύριο Λοβέρδο.

Ασφαλώς είναι ενδιαφέροντα τα θέματα που θίγει. Πρώτα από όλα, για να καταρρίψουμε οριστικά και αμετάκλητα τον μύθο «των υποβρυχίων που γέρνουν», δεδομένου ότι είχα χρηματίσει μέλος της εξεταστικής επιτροπής που εξήτασε τα έργα και τις ημέρες τεσσάρων ή πέντε Υπουργών που χειρίστηκαν τις συμβάσεις των υποβρυχίων. Ήταν τέσσερεις ή πέντε και στη διάρκεια της θητείας όλων υπήρξαν στάδια μερικής ή ολικής παραλαβής ή αξιολόγηση ή πιστοποίηση των συστημάτων για αυτά τα υποβρύχια.

Λοιπόν, τα υποβρύχια αυτά δεν έγερναν ποτέ. Ή μάλλον διορθώνω: Το πρωτότυπο, σε κάποιες πρώτες δοκιμές στην ανοιχτή θάλασσα και κάτω από ορισμένες συγκεκριμένες συνθήκες, δηλαδή υπό ορισμένη ταχύτητα και συγκεκριμένες συνθήκες στη θάλασσα (πάνω από πέντε μποφόρ αν δεν απατώμαι) παρουσίασε μία κλίση. Πρόκειται για κάτι εντελώς φυσιολογικό, το εξηγώ, για ένα πρωτότυπο στη Βόρειο θάλασσα. Όμοιό του δεν είχε κατασκευαστεί μέχρι τότε. Αντίστοιχα θα μπορούσε να γίνει με τις “Belharra” που κατασκευάζονται τώρα στα ναυπηγεία της Γαλλίας. Αυτά όμως είναι φρεγάτες, όχι υποβρύχια. Εν πάση περιπτώσει, για να σας δώσω να καταλάβετε την έννοια του πρωτοτύπου, παρουσίασε αυτά τα προβληματάκια. Είναι κάτι εντελώς φυσιολογικό για πρωτότυπο σκάφος.

Έγιναν οι σχετικές παρεμβάσεις και διορθώθηκε αυτή η ελάχιστη κλίση. Από τη στιγμή που παραλήφθηκαν και εντάχθηκαν στις επιχειρησιακές δομές του Πολεμικού Ναυτικού, παραλήφθηκαν σε άριστη κατάσταση, χωρίς καμία κλίση προφανώς ή κανένα άλλο πρόβλημα που συμβαίνει σε όλα τα πρωτότυπα.

Απέδειξαν την αξία τους ως διαφοροποιητικοί παράγοντες υπεροχής στο πεδίο, κατά την πρόσφατη κρίση. Ακόμα ψάχνουν να τα βρουν οι σχετικές δυνάμεις των Τούρκων. Λόγω των ειδικών χαρακτηριστικών όσον αφορά στην πρόωση, έχουν ένα (αν μπορώ να το πω έτσι σχηματικά) σιωπηλό σύστημα και δεν γίνονται αντιληπτά από τα ελικόπτερα ή τα αεροπλάνα ή τα πλοία επιφανείας που τα ψάχνουν.

Νομίζω ότι πρέπει να ξεπεράσουμε αυτή την ανοησία για «τα υποβρύχια που γέρνουν». Δεν θίγω το θέμα αν κόστισαν ακριβά ή αν όχι. Όμως ήταν τα απολύτως απαραίτητα όπλα που χρειαζόταν το Πολεμικό Ναυτικό κι αυτό ακόμα και στις μέρες μας ισχύει.

Από κει και πέρα στα άλλα ερωτήματα: Με ρωτήσατε αν προχωρά ή καθυστερεί η διαδικασία για την ολοκλήρωση της επένδυσης στην Ελευσίνα. Εξήγησα όταν πήρα το λόγο ότι έχουμε κάποια διαδικαστικά θέματα, δηλαδή θα υποβληθεί ένα σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας στο δικαστήριο, θα συναινέσουν οι πιστωτές γιατί είναι απαραίτητη προϋπόθεση και με την έγκριση (όπως πιστεύω ότι θα γίνει) αυτού του σχεδίου εξυγίανσης θα υπεισέλθει στην εξίσωση και η DFC, ο Αμερικανικός οργανισμός που παρέχει επενδυτικά κεφάλαια για επενδύσεις στην Άμυνα. H συμφωνία υπάρχει αλλά θα ενεργοποιηθεί μόλις περάσουμε το στάδιο της δικαστικής έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης. Με τις πληροφορίες που έχω είμαστε στο τελικό στάδιο προκειμένου να υποβληθεί αυτό το σχέδιο ενώπιον των δικαστηρίων.

Όσον αφορά στους εργαζομένους, όπως ξέρετε βάσει της συμφωνίας με το Πολεμικό Ναυτικό, πληρώνονται το 60% του μισθού τους. Βέβαια δουλεύει και το 20% των εργαζομένων αυτή τη στιγμή στις δύο πυραυλακάτους. Αυτό είναι ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο αλλά εν πάση περιπτώσει προκειμένου να ικανοποιούνται όλοι, η συμφωνία ήταν αυτή. Δεν μπορώ να σας πω λεπτομέρειες γιατί δεν εποπτεύω την τήρηση αυτής διαδικασίας. Έρχομαι εδώ να σας μιλήσω για λογαριασμό του πελάτη, που είναι το Πολεμικό Ναυτικό και όπως καταλαβαίνετε είναι ένας πελάτης ο οποίος έχει και λόγους να μην αισθάνεται πάρα πολύ ικανοποιημένος διαχρονικά, λόγω όλων αυτών των μεγάλων καθυστερήσεων στην υλοποίηση των προγραμμάτων.

Τους τελευταίους μήνες όμως, ίσως και λόγω της προοπτικής να ολοκληρωθεί η επένδυση, οι ρυθμοί εκτέλεσης των εργασιών έχουν βελτιωθεί και αυτό οφείλεται αναμφίβολα και στους εργαζομένους Δεν το αμφισβητώ. Δεν την έχω δει το σχέδιο εξυγίανσης που θα υποβληθεί στο δικαστήριο, αλλά ξέρω ότι ο στόχος του νέου επενδυτή είναι να κινηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα προκειμένου να τελειώνουμε και από εκεί.

Με το Σκαραμαγκά η κατάσταση είναι κάπως διαφορετική, εξ όσων γνωρίζω. Όπως ξέρετε τα ναυπηγεία εκεί βρίσκονται σε καθεστώς εκκαθάρισης, παράλληλα όμως υπάρχει και μία διεθνής αντιδικία με τον προηγούμενο ιδιοκτήτη, η οποία έχει οδηγήσει σε κάποιες αποφάσεις του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου. Εξελίσσεται όμως διαδικασία εκεί. Επομένως, το μόνο που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι ολοκληρώνεται η διαδικασία εκκαθάρισης και από κει και πέρα, η διαγωνιστική διαδικασία για την εξεύρεση του επενδυτή. Δεν ξέρω αν θα υπάρξουν εξελίξεις, φαντάζομαι θα εξαρτηθεί από μία μελλοντική απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου.

Σε κάθε περίπτωση όμως, η Ελληνική Κυβέρνηση θα εξαντλήσει τις προσπάθειες να εξεύρει μια λύση προκειμένου να πάμε σε μια «καθαρή επόμενη μέρα» για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Κι αυτές τις πληροφορίες, σάς τις δίνω αναρμοδίως, πλην όμως είναι αυτές που έχω στη διάθεση μου αυτή τη στιγμή.

Η οπτική γωνία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι αυτή, εκείνου που ενδιαφέρεται για την ολοκλήρωση των προγραμμάτων που σχετίζονται με την υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού και την επαύξηση του αξιομάχου των Ενόπλων Δυνάμεων. Όπως σας είπα, η διαδικασία και στα δύο ναυπηγεία εποπτεύεται από τα αρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών. Εύλογα σας λέω ότι προσδοκώ μέχρι το τέλος του χρόνου να έχουν ολοκληρωθεί και να περάσουμε πιθανότατα στην επόμενη μέρα, όχι μόνο των δύο ναυπηγείων αλλά συνολικά της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα μας με ότι αυτό θετικό συνεπάγεται και για την υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού.

Ευχαριστώ».

Share on Google Plus

About Newsroom

Δημοσιογράφος Αρκαδίας με πολυετή εμπειρία στο χώρο των ΜΜΕ. Είναι Υπεύθυνη Δημοσίων σχέσεων σε γνωστά πρόσωπα και επιχειρήσεις στην Ελλάδα.Έχει κάνει μετεκπαιδευση στο Λονδίνο.Καθηγήτρια Δημοσιογραφίας.Μέλος Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων, μέλος Συλλόγου Εφέδρων Πελοποννήσου- Μέλος Δημοσιογραφικών Ενώσεων. Διευθύντρια Δημοσίων σχέσεων UNESCO Πειραιώς και Νήσων και της International Action Art, Παρουσιάστρια τηλεοπτικής εκπομπής ¨Μαζί στην Πρώτη Γραμμή. Μεταπτυχιακό στην Διαδικτυακή Δημοσιογραφία

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων χωρίς την έγκριση της ιδιοκτήτριας .
Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Η μη αναφορά στην πηγή διώκεται ποινικά