Με ερώτησή του προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κατόπιν πρότασης του Τομέα Άμυνας, ο Βουλευτής Κέρκυρας και κοινοβουλευτικός υπεύθυνος ΚΤΕ Εθνικής Άμυνας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης, επαναφέρει το ζήτημα της ανάγκης άμεσης επικαιροποίησης και εφαρμογής των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν στη δυνατότητα απόσπασης των δημοσίων υπαλλήλων σε υπηρεσίες του δημοσίου που βρίσκονται σε περιοχές όπου υπηρετούν οι σύζυγοί τους στρατιωτικοί.
Ο Δημήτρης Μπιάγκης, αφενός αναδεικνύει τις δυσκολίες που δημιουργούνται στην ζωή των οικογενειών των στρατιωτικών από την καθυστέρηση εφαρμογής των εν λόγω διαδικασιών απόσπασης και αφετέρου εντοπίζει τις αιτίες του προβλήματος αλλά και τις αντίστοιχες πρωτοβουλίες που πρέπει να αναλάβει η κυβέρνηση για την επίλυσή του.
Ο βουλευτής καλεί την κυβέρνηση της Ν.Δ., η οποία δυστυχώς δεν έχει μέχρι σήμερα ανταποκριθεί αποτελεσματικά έναντι των προβλημάτων αλλά και των δίκαιων διεκδικήσεων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και ιδιαίτερα αυτών που σχετίζονται με τις χαμηλές αμοιβές τους, τουλάχιστον να διευθετήσει άμεσα το παραπάνω ζήτημα, το οποίο άλλωστε δεν συνεπάγεται ουσιαστικά κάποιο επιπλέον κόστος για το ελληνικό δημόσιο.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης παρατίθεται ως κάτωθι:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς
Εσωτερικών, κ. Θ. Λιβάνιο
Υγείας, κ. Σ. Α. Γεωργιάδη
Εθνικής Άμυνας, κ. Ν. Γ. Δένδια
Θέμα: «Συνυπηρέτηση εργαζομένων στο δημόσιο τομέα με στρατιωτικό προσωπικό»
Με την υπ’ αριθμ. 1987/27.11.2023 ερώτησή μας, εκφράσαμε την ανασφάλεια που νοιώθουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και οι οικογένειές τους από τις πολλές μεταθέσεις και μάλιστα επειδή βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση οι συζευγμένοι να εκριζώνουν τα μέλη των οικογενειών τους από την προηγούμενη κατοικία τους, το περιβάλλον εργασίας της/του συζύγου και το σχολικό περιβάλλον των τέκνων τους. Πολλώ δε μάλλον, οι στρατιωτικοί που είναι συζευγμένοι με εργαζόμενους στο δημόσιο τομέα (πχ διδάσκαλοι, καθηγητές κ.λπ..) αντιμετωπίζουν επιπλέον πρόβλημα με την καθυστερημένη λήψη απόφασης απόσπασης της/του συζύγου τους από την υπηρεσία τους, με άμεσο αντίκτυπο στην ενότητα της οικογένειας.
Επί της παραπάνω ερώτησης δεν ελήφθη μέχρι σήμερα σχετική απάντηση από τους αρμόδιους υπουργούς και ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη τη σημαντικότητα του ζητήματος για έναν μεγάλο αριθμό οικογενειών και κατ’ επέκταση και για την εθνική άμυνα της χώρας μας, επανερχόμαστε επί του θέματος, αναδεικνύοντας για ακόμη μία φορά τους βασικότερους λόγους για τους οποίους είναι αναγκαία η άμεση θεραπεία του προβλήματος.
Σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος, άρθρο 21, παρ. 1, «Η οικογένεια, ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, καθώς και ο γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του Κράτους.»
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν.2946/2001, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 151 του ν.4600/2019, ισχύουν τα εξής:
«1. Τακτικοί υπάλληλοι και υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημοσίων υπηρεσιών και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, που κατέχουν οργανικές θέσεις και είναι σύζυγοι στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων, […] που υπηρετούν ως διδάσκαλοι ή καθηγητές οποιασδήποτε βαθμίδας και με οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιτρέπεται να αποσπώνται, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, σε υπηρεσίες του στενού δημόσιου τομέα κατά προτεραιότητα και σε περίπτωση έλλειψης υπηρεσιακών αναγκών σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην περιοχή που υπηρετεί ο σύζυγός τους.
2. Η απόσπαση διενεργείται με κοινή απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών, που εκδίδεται κατόπιν σχετικής αίτησης του υπαλλήλου και σύμφωνης γνώμης του αρμόδιου υπηρεσιακού συμβουλίου. Αρνητική γνωμοδότηση δικαιολογείται μόνο για σοβαρό υπηρεσιακό λόγο, που διαπιστώνεται και αιτιολογείται επαρκώς από το υπηρεσιακό συμβούλιο.».
Σύμφωνα, δε, με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 21α του ιδίου νόμου (ν.2946/2001), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο τρίτο του ν.4553/2018, ισχύουν τα εξής:
«1. Εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που είναι σύζυγοι στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των στελεχών του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, δύναται να αποσπώνται με αίτησή τους, κατά παρέκκλιση των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας, σε εκπαιδευτική μονάδα της πόλης όπου βρίσκεται η έδρα της στρατιωτικής μονάδας, Λιμενικής Αρχής ή σε εκπαιδευτική μονάδα που απέχει έως είκοσι (20) χιλιόμετρα από τη στρατιωτική μονάδα ή Λιμενική Αρχή που υπηρετεί ο/η σύζυγός τους και για όσο χρόνο υπηρετεί ο/η σύζυγος στη μονάδα αυτή. Σε περίπτωση που ο/η σύζυγος υπηρετεί σε νησί, η κατά το προηγούμενο εδάφιο απόσπαση δεν μπορεί να διενεργείται εκτός νησιού.».
Επίσης, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 8 του ν.3257/2004:
«3. Οι διατάξεις του άρθρου 21 του Ν. 2946/2001 εφαρμόζονται και στους υπαλλήλους των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού, καθώς και στα Ν.Π.Δ.Δ. που εποπτεύονται από αυτούς.».
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 10 του άρθρου 50 του ν.4368/2016, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 του ν.4613/2019, ισχύουν τα εξής:
«1. Νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Φ.Π.Υ.Υ.), που είναι σύζυγοι των προσώπων της παραγράφου 1 του άρθρου 21 του ν. 2946/2001, επιτρέπεται να αποσπώνται, κατά σειρά προτεραιότητας, σε Φ.Π.Υ.Υ. στην πόλη που υπηρετεί ο/η σύζυγός τους ή σε Φ.Π.Υ.Υ. που απέχει έως και είκοσι πέντε (25) χιλιόμετρα από την πόλη που υπηρετεί ο/η σύζυγος, ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες των Φ.Π.Υ.Υ. της περιοχής. Οι αποσπάσεις του ως άνω προσωπικού, εάν διενεργούνται εντός της ίδιας Δ.Υ.Πε. (Διοίκησης Υγειονομικής Περιφέρειας), γίνονται με απόφαση του Διοικητή της Δ.Υ.Πε. και εάν διενεργούνται μεταξύ δύο Δ.Υ.Πε., με κοινή απόφαση των Διοικητών των οικείων Δ.Υ.Πε., μετά από γνώμη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου του φορέα προέλευσης του υπαλλήλου. Αρνητική γνωμοδότηση δικαιολογείται μόνο για σοβαρό υπηρεσιακό λόγο, που διαπιστώνεται και αιτιολογείται επαρκώς από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας δύναται να καθορίζεται κάθε άλλη περαιτέρω λεπτομέρεια για τη διαδικασία των ανωτέρω αποσπάσεων.».
Παρά το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, παρατηρούνται καθυστερήσεις στη συγκρότηση των Υπηρεσιακών Συμβουλίων για τη γνωμοδότηση ή την έγκριση της απόσπασης/μετάθεσης κατά προτεραιότητα. Ως εκ τούτου, οι τακτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημοσίων υπηρεσιών και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, που κατέχουν οργανικές θέσεις και είναι σύζυγοι στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων καθυστερούν να αποσπαστούν στον τόπο μετάθεσης του/της συζύγου έως και ένα (1) χρόνο.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ., η οποία δυστυχώς δεν έχει μέχρι σήμερα ανταποκριθεί αποτελεσματικά έναντι των προβλημάτων αλλά και των δίκαιων διεκδικήσεων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και ιδιαίτερα αυτών που σχετίζονται με τις χαμηλές αμοιβές τους, οφείλει τουλάχιστον να διευθετήσει το παραπάνω ζήτημα, το οποίο άλλωστε δεν συνεπάγεται ουσιαστικά κάποιο επιπλέον κόστος για το ελληνικό δημόσιο.
Δεδομένου ότι, οι στρατιωτικοί, στη βάση των θεσμικών υποχρεώσεών τους, στο πλαίσιο κάλυψης των επιχειρησιακών αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων, αντιμετωπίζουν το ζήτημα των συχνών μεταθέσεων στη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους, μετατιθέμενοι μάλιστα απροειδοποίητα και σε χρονικές στιγμές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με αποτέλεσμα, να βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να εκριζώνουν τα μέλη των οικογενειών τους από την προηγούμενη κατοικία τους, το περιβάλλον εργασίας της/του συζύγου και το σχολικό περιβάλλον των τέκνων τους.
Δεδομένου ότι, οι στρατιωτικοί που είναι συζευγμένοι με τακτικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημοσίων υπηρεσιών και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, που κατέχουν οργανικές θέσεις, που υπηρετούν ως διδάσκαλοι ή καθηγητές οποιασδήποτε βαθμίδας και με οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, αντιμετωπίζουν το πρόβλημα να καθυστερούν οι σύζυγοι να τους συνοδεύσουν άμεσα στη μετάθεσή τους, δημιουργώντας οικογενειακά προβλήματα και κατ’ επέκταση οικονομικά και υπηρεσιακά αντίστοιχα.
Δεδομένου ότι, η τεράστια καθυστέρηση στην απόσπαση των προαναφερθέντων υπαλλήλων, συζύγων στρατιωτικών, αποδιοργανώνει και στην ουσία διαλύει την οικογένεια του εκάστοτε στρατιωτικού οικονομικά, αλλά και ψυχικά καθώς ο στρατιωτικός αναγκάζεται να διατηρεί δύο οικογενειακές εστίες (καταβάλλοντας στις περισσότερες περιπτώσεις δύο ενοίκια), αδυνατεί να εγγράψει τα τέκνα του εγκαίρως στο νέο τους σχολείο με αποτέλεσμα να ολοκληρώνουν την εκάστοτε σχολική χρονιά σε δύο σχολεία, με ότι αυτό σημαίνει για την ομαλή εκπαίδευση των τέκνων.
Δεδομένου ότι, οι αναφερόμενες καθυστερήσεις στην ουσία καταστρατηγούν το άρθρο 21 του συντάγματος που ορίζει ότι «Η οικογένεια, ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, καθώς ο γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του κράτους».
Δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 9 της Σύμβασης για τα δικαιώματα του παιδιού, η οποία εγκρίθηκε με το ν.2101/1992:
«1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη μεριμνούν ώστε το παιδί να μην αποχωρίζεται από τους γονείς του, …».
Δεδομένου ότι, η άμεση ή η τάχιστη (εντός 20-30 ημερών) λήψη απόφασης απόσπασης των προαναφερθέντων υπαλλήλων, από την ημερομηνία αίτησης του ενδιαφερομένου για απόσπαση, επιλύει τα προαναφερθέντα προβλήματα των στρατιωτικών και των οικογενειών τους, ως απόρροια της μετάθεσης εκάστου στρατιωτικού.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
1. Γιατί δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 21α του ν.2946/2001, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο τρίτο του ν.4553/2018; Έχετε την πρόθεση να τις εφαρμόσετε;
2. Προτίθεστε να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να ελαχιστοποιήσετε χρονικά (εντός χρονικού διαστήματος 20-30 ημερών) τη διαδικασία λήψης κοινής απόφασης των συναρμόδιων Υπουργών, ώστε να επιτρέπεται η απόσπαση:
α. των υπαλλήλων των τακτικών υπαλλήλων και υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου δημοσίων υπηρεσιών και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, που κατέχουν οργανικές θέσεις, που υπηρετούν ως διδάσκαλοι ή καθηγητές οποιασδήποτε βαθμίδας και με οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, που είναι συζευγμένοι με στρατιωτικούς, κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων, σε υπηρεσίες του στενού δημόσιου τομέα κατά προτεραιότητα και σε περίπτωση έλλειψης υπηρεσιακών αναγκών σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην περιοχή που υπηρετεί ο σύζυγός τους (ν.2946/2001, τροπ. με το άρθρο 151 του ν.4600/2019), και
β. του νοσηλευτικού και παραϊατρικού προσωπικού των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Φ.Π.Υ.Υ.) που είναι σύζυγοι στρατιωτικών (της παραγράφου 1 άρθρου 21 του ν.2946/2001, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 151 του ν.4600/2019), όπως αναφέρεται στην παραγράφου 10 του άρθρου 50 του ν.4368/2016, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 του ν.4613/2019;
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου