Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμοι κ.κ. Αρχηγοί,
2. Η ανωτέρω νομοθετική πρόβλεψη, θα συμβάλει καθοριστικά στην δημιουργία ενός σταθερού οικογενειακού περιβάλλοντος, παρέχοντας την δυνατότητα στο στρατιωτικό προσωπικό απόκτησης μόνιμης κατοικίας, διασφαλίζοντας τις αναγκαίες συνθήκες σταθερότητας στους κόλπους της οικογένειας. Λαμβάνοντας υπόψη, ότι το στρατιωτικό προσωπικό διέπεται από υποχρεωτικές διατασσόμενες μεταθέσεις για σαράντα (40) έτη συντάξιμης υπηρεσίας, ανά περίπου τρία (3) χρόνια, ενίοτε μακριά από τον τόπο καταγωγής του, σε ακριτικές και νησιώτικες περιοχές, με αποτέλεσμα την συχνή εναλλαγή του τόπου διαμονής και κατοικίας. Είναι απαραίτητο να επισημανθεί, ότι η ανωτέρω νομοθετική παρέμβαση, θα συμβάλλει στην αναγκαία ενίσχυση του οικογενειακού εισοδήματος, το οποίο έχει μειωθεί εξαιτίας του υψηλού κόστους των εξόδων στέγασης και της αυξανόμενης ακρίβειας των βασικών αγαθών, διότι οι συχνές μετακινήσεις του στρατιωτικού προσωπικού, καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη την δυνατότητα μόνιμης εργασιακής απασχόλησης στους συζύγους των στελεχών, οι οποίοι εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα και επίσης οφείλουμε να επισημάνουμε το γεγονός, ότι μπορεί να αντιμετωπίζουν και ζητήματα μη συνυπηρέτησης των δύο συζύγων (διαμένοντες σε δύο διαφορετικές οικίες), ή να έχουν τέκνα που φοιτούν σε άλλη πόλη από αυτή που διαμένει η οικογένεια τους.
3. Επιπλέον να τονιστεί, το στεγαστικό ζήτημα που αντιμετωπίζουν τα στελέχη και οι οικογένειές τους, εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης των ενοικίων, ιδίως σε αστικά κέντρα και νησιωτικές περιοχές, όπου το κόστος διαμονής είναι δυσβάσταχτο. Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί ραγδαία τα μισθώματα στέγασης όπου στην πλειονότητα τους ξεπερνούν το μισό ½ του μηνιαίου μισθού του κάθε συναδέλφου, καθιστώντας τα απλησίαστα. Οι ανάγκες πολλές φορές από πλευράς στελεχών δεν ικανοποιούνται, αποτέλεσμα της μη διαθεσιμότητας σπιτιών προς μακροχρόνια ενοικίαση, εξαιτίας της τουριστικής και φοιτητικής ζήτησης στέγης, καθώς και του τρόπου διάθεσης αυτής (π.χ βραχυχρόνια μίσθωση/AIRBNB). Σε συνδυασμό με το γεγονός, ότι δεν υφίσταται ανά την επικράτεια ικανός αριθμός στρατιωτικών οικημάτων ΣΟΑ-ΣΟΜΥ-ΣΟΕΠΟΠ, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες στέγασης του στρατιωτικού προσωπικού και των οικογενειών τους. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η κατάσταση σε αρκετά εκ των υπαρχόντων στρατιωτικών οικημάτων, δεν είναι ικανοποιητική λόγω παλαιότητας, με αποτέλεσμα αριθμός στελεχών, να υποχρεώνονται στην κάλυψη των εξόδων συντήρησης και αναβάθμισης εις βάρος του οικογενειακού προϋπολογισμού τους.
4. Οι χαμηλοί μισθοί στις Ένοπλες Δυνάμεις αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αυτή τη στιγμή, καθώς ενώ ο πληθωρισμός καλπάζει, ανεβάζοντας τις τιμές των προϊόντων σε ολοένα και υψηλότερα επίπεδα, με συνέπεια τα στελέχη να βρίσκονται εκτεθειμένοι λόγω χαμηλού εισοδήματος, μη έχοντας την δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στις καθημερινές τους υποχρεώσεις. Μεγάλη μερίδα οικογενειών στελεχών, έχουν μόνο ένα μέλος της οικογένειας να εργάζεται, εξαιτίας των συχνών μεταθέσεων, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται το βιοτικό τους επίπεδο, καθώς και η ποιότητα ζωής του στρατιωτικού προσωπικού και των οικογενειών αυτών. Επιπρόσθετα, οφείλουμε να επισημάνουμε, τα χαμηλά επίπεδα μισθών στις Ένοπλες Δυνάμεις, σε σχέση με τις ανταγωνιστικές και ελκυστικές ευκαιρίες εργασίας της ελεύθερης αγοράς, τόσο της Ελλάδος όσο και του εξωτερικού, με υψηλότερες απολαβές και καλύτερες συνθήκες εργασίας, καθώς και περιθώρια εξέλιξης της καριέρας τους, με υψηλότερες απολαβές και σαφώς καλύτερο επίπεδο διαβίωσης. Για να αντιληφθούμε το θέμα, αναφέρουμε ότι στην γειτονική μας Βουλγαρία, ο πρώτος μισθός ενός στελέχους από 1-1-2025 θα αναπροσαρμοστεί στα 1150 ευρώ, με το κόστος διαβίωσης, να είναι χαμηλότερο από της Ελλάδος.
Η σημαντική συρρίκνωση του οικογενειακού εισοδήματος, σε συνδυασμό με την μη διαθεσιμότητα, σε λογική τιμή ενοικίασης, αξιοπρεπούς και ποιοτικά αναβαθμισμένης στέγης, αναγκάζουν ικανό αριθμό στελεχών, να στραφούν σε ενοικίαση μικρότερων διαστάσεων, (λιγότερων δηλαδή τετραγωνικών), από τις ανάγκες τους ή ημιυπόγειων ή παλαιών σπιτιών, συνήθως σε αποκεντρωμένες και περιφερειακές περιοχές, τα οποία δεν παρέχουν αξιοπρεπείς, άνετες και ασφαλείς συνθήκες διαβίωσης, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται το βιοτικό επίπεδο, καθώς και η ποιότητα ζωής του στρατιωτικού προσωπικού και των οικογενειών τους.
5. Επίσης, η οικονομική επιβάρυνση, καθώς και η ψυχολογική και σωματική καταπόνηση που καλείται να επωμισθεί το στέλεχος και η οικογένεια του, προκειμένου στα πλαίσια της μετάθεσης του, να υλοποιήσει την μετακίνηση της οικογένειας του, την ανεύρεση νέας κατοικίας, καθώς και την μεταφορά της οικοσκευής. Ας σημειωθεί, ότι τα έξοδα μεταθέσεως των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, καθορίζονται στο προ τριάντα (30) ετών εκδοθέν Προεδρικό Διάταγμα 200/1993. Το συγκεκριμένο ΠΔ, δεν έχει έως τώρα αναθεωρηθεί, προκειμένου να εναρμονιστεί με τις σημερινές αυξημένες στεγαστικές ανάγκες, δηλαδή τις ανατιμήσεις στα κόμιστρα μετακίνησης οικοσκευής, αποτέλεσμα των αυξήσεων στο σύνολο των προϊόντων και παρεχόμενων υπηρεσιών της αγοράς. Έχει ιδιαίτερη σημασία να τονίσουμε, ότι το νόμισμα υπολογισμού και πληρωμής των οδοιπορικών εξόδων μεταθέσεως των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων είναι η δραχμή και η καταβολή πραγματοποιείται σε ευρώ, κατόπιν ανάλογης αντιστοίχισης.
6. Αποτελεί κοινή διαπίστωσή, ότι οι συχνές μεταθέσεις, καθώς και η εναλλαγή τόπου διαμονής και κατοικίας, όπου αναπόφευκτα επιφέρουν αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος, έχουν ως αποτέλεσμα συναισθηματικές και ψυχολογικές επιπτώσεις στα τέκνα του στρατιωτικού προσωπικού. Εκδηλώνονται συνήθως με φαινόμενα διαταρακτικής συμπεριφοράς, με πτώση της σχολικής επίδοσης, καθώς και σωματικά συμπτώματα (σωματοποίηση του στρες), τα οποία συντελούν αρνητικά στη μάθηση και στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού. H μετακίνηση της οικογένειας, που συνήθως διαδραματίζεται κάτω από συνθήκες απότομης αποσύνδεσης και αποκοπής του παιδιού από το οικείο περιβάλλον, προκαλεί σε μεγάλο αριθμό παιδιών θλίψη και επιπλέον η απώλεια φίλων, προξενεί αγωνία στα παιδιά, κατά κύριο λόγο στα πιο εσωστρεφή, που αναρωτιούνται εάν στο νέο περιβάλλον στο οποίο καλούνται να διαβιώσουν, θα καταφέρουν να αποκτήσουν ξανά καινούργιες παρέες. Ας προστεθεί ότι μία μετακίνηση, συνεπάγεται την απώλεια του οικείου περιβάλλοντος ή/και της ρουτίνας, με αποτέλεσμα τα παιδιά να αναγκάζονται να προσαρμοστούν σε ένα συνήθως πολύ διαφορετικό σχολικό περιβάλλον, με νέα κουλτούρα, συνήθειες και πρόγραμμα και επιπλέον καλούνται να αντιμετωπίσουν διαφοροποιήσεις στην καθημερινότητα, τόσο του σχολείου όσο και του σπιτιού, αφού σε κάποιες περιπτώσεις, παύουν να υφίστανται διευκολύνσεις στην οικογένεια, όπως η φύλαξη των παιδιών από συγγενικά πρόσωπα. Συνέπεια των ανωτέρω , σε μεγάλο αριθμό οικογενειών, αποτελεί η διατάραξη της οικογενειακής συνοχής, καθώς και ο αντικειμενικός κλονισμός της έγγαμης σχέσης, με επακόλουθο την λύση του γάμου, γεγονός το οποίο επιφέρει σοβαρότατες επιπτώσεις στον ευαίσθητο ψυχισμό των παιδιών.
7. Εργασιακό άγχος στο περιβάλλον εργασίας όπου προέρχεται από την συχνότητα των μεταθέσεων και σε πολλές των περιπτώσεων, μέσω του στελέχους, το εργασιακό στρες, εισχωρεί και στους κόλπους της οικογένειας, δημιουργώντας εντάσεις μεταξύ των μελών της. Ως εργασιακό άγχος, εννοείται η αντίδραση των ατόμων σε περιπτώσεις έντονης πίεσης και εργασιακών απαιτήσεων.
Το άγχος παρουσιάζεται σε μεγάλο εύρος εργασιακών συνθηκών και συχνά επιδεινώνεται, όταν οι συνάδελφοι αλλάζουν συχνά εργασιακό περιβάλλον λόγω των μεταθέσεων, νοιώθουν μικρή υποστήριξη από τους προϊσταμένους και συναδέλφους τους, αλλά και όταν οι απαιτήσεις της δουλειάς τους δεν συνάδουν με τις γνώσεις και ικανότητες τους. Επίσης υφίσταται στο στρατιωτικό εργασιακό περιβάλλον, χωρίς αμφισβήτηση λεκτική βία, έλλειψη σεβασμού της προσωπικότητας και ψυχικής επαφής, μεταξύ διαφορετικών προελεύσεων στρατιωτικών, ανεξαρτήτως βαθμού και ιδιότητας και σε πολλές των περιπτώσεων, η μη τήρηση 40ώρου εργασίας, ως άμεση συνέπεια αυτών το εργασιακό στρες. Το εργασιακό στρες μπορεί να οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όπως η συνεχής εναλλαγή του εργασιακού χώρου, λόγω της συχνότητας των μεταθέσεων, οι πολλές ώρες εργασίας, οι πολλές ευθύνες, οι διαφωνίες με τους συνεργάτες, η πιθανότητα απόλυσης κλπ.
8. Αναμφισβήτητα αποτελεί αντικίνητρο, λόγω των συχνών μεταθέσεων, η δυνατότητα μόνιμης εργασιακής απασχόλησης στους συζύγους των στελεχών, οι οποίοι εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα, με άμεση συνέπεια όταν υλοποιείται μια μετάθεση, να αναγκάζονται να παραιτούνται από την εργασία τους, πάρα την θέληση τους. Επίσης οφείλουμε να επισημάνουμε το γεγονός, ότι μπορεί να αντιμετωπίζουν και ζητήματα μη συνυπηρέτησης των δύο συζύγων (διαμένοντες σε δύο διαφορετικές οικίες), ή να έχουν τέκνα που φοιτούν σε άλλη πόλη από αυτή που διαμένει η οικογένεια τους, με αποτέλεσμα το κόστος διαβίωσης - επιβίωσης να είναι δυσβάστακτο για τις οικογένειες των συναδέλφων, καθώς καλούνται να συντηρήσουν σε πολλές περιπτώσεις 2 και 3 <<νοικοκυριά>> με ένα μισθό, κάτι που είναι φύσης αδύνατον. Συνέπεια των ανωτέρω, σε μεγάλο αριθμό οικογενειών, αποτελεί η διατάραξη της οικογενειακής συνοχής, καθώς και ο αντικειμενικός κλονισμός της έγγαμης σχέσης, με άμεσο επακόλουθο σε περιπτώσεις την λύση του γάμου, γεγονός το οποίο επιφέρει σοβαρότατες επιπτώσεις στον ευαίσθητο ψυχισμό των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί σημαντικά τα διαζύγια στις οικογένειες των Ένστολων των Ενόπλων Δυνάμεων, ραγίζοντας την οικογενειακή ασπίδα την ώρα που μειώνονται οι γάμοι. Προοδευτικά, τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι, εισβάλλουν στην οικογένεια, καθιστώντας την πιο εύθραυστη, ανοικτή στη ρήξη και στον χωρισμό. Η οικονομική πίεση και το στρες, μετατρέπονται σε ενδοοικογενειακή βία, και ψυχολογική και σωματική. Παρατηρούμε το τελευταίο χρονικό διάστημα, ότι τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας στις τάξεις των οικογενειών των ένστολων, παρουσιάζει μια ολοένα αυξητική τάση και ένας από τους λόγους, είναι το εύθραυστο οικογενειακό περιβάλλον, όπου συχνά διαταράσσετε με τις συχνές μεταθέσεις, προκαλώντας τριγμούς στο θεσμό της οικογενείας.
9. Τέλος να τονίσουμε, ότι η μη θεσμοθέτηση ειδικής μεταθετικότητας με κριτήριο τα έτη πραγματικής υπηρεσίας στις Ένοπλες Δυνάμεις, αποτελεί μεταξύ άλλων, μία ακόμη παράμετρο, η οποία έχει συντελέσει σημαντικά, στην υποβολή μεγάλου αριθμού παραιτήσεων/αιτήσεων πρόωρης αποστρατείας, όλων των θεσμών προέλευσης στις Ένοπλες Δυνάμεις, (ΑΣΕΙ, ΑΣΣΥ, ΕΜΘ, ΕΠΟΠ), σε παραγωγική ηλικία, με πολλά έτη σταδιοδρομίας μπροστά τους και σε αρκετές περιπτώσεις, ακόμη και με υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης, προκειμένου να μπορέσουν να παραιτηθούν, πριν από το τέλος της υποχρεωτικής περιόδου υπηρεσίας τους. Μεταξύ των άλλων, έχει συμβάλει καθοριστικά, στην αισθητή πτώση στις βάσεις εισαγωγής και των κενών θέσεων στις στρατιωτικές σχολές. Ενδεικτικά αναφέρεται, ότι η βάση εισαγωγής, διαμορφώθηκε για την σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ - Όπλα) στα 12.230 μόρια και για την Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΔΝ - Μάχιμοι) στα 11.629 μόρια, σε αντίθεση με τις βάσεις εισαγωγής στις Παραγωγικές Σχολές Αξιωματικών των Σωμάτων Ασφαλείας, οι οποίες διαμορφώθηκαν για την Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας στα 17.500 μόρια και για την Σχολή Αξιωματικών Πυροσβεστικής Ακαδημίας στα 17.850 μόρια. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός, ότι εφέτος προέκυψαν 460 κενές θέσεις εισακτέων στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) [Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ) : 230 κενές θέσεις από τις 307, Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής (ΣΑΝ) : 08 κενές θέσεις από τις 62, Σχολή Ικάρων (ΣΙ) : 14 κενές θέσεις από τις 75)] και στις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) [Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ) : 148 κενές θέσεις από τις 200, Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ) : 60 κενές θέσεις από τις 103]. Τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε μια ολοένα και αυξανομένη αποστροφή των νέων από την επιθυμία εισαγωγής τους στις στρατιωτικές σχολές, σχολές όπου στο πρόσφατο παρελθόν, αποτελούσαν πόλο έλξης για τους νέους.
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμοι κ.κ. Αρχηγοί,
10. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών – Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ. λαμβάνοντας υπόψη αφενός τα ανωτέρω εκτεθέντα, αφετέρου την προστασία του θεσμού της οικογένειας από το Κράτος, ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, (άρθρο 21§4 του Συντάγματος της Ελλάδας). καθώς και του προστατευτικού για τον εργαζόμενο πνεύμα, στο οποίο κινείται το άρθρο 22 του Συντάγματος, το οποίο θέτει στο Κράτος την υποχρέωση να μεριμνά για την υλική και ηθική εξύψωση των εργαζομένων, προτείνει στο πλαίσιο της συνεχούς προσπάθειας για τον εξορθολογισμό, αλλά και τη βελτίωση του ισχύοντος συστήματος μεταθέσεων του στρατιωτικού προσωπικού, με ταυτόχρονο σεβασμό των προσωπικών αναγκών των στελεχών, δεδομένου του ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως θεσμοθετήσει, ει δυνατόν στο επικείμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, τα στελέχη να μετατίθενται και να υπηρετούν υποχρεωτικά στον τόπο προτίμησης τους, με την παρέλευση ικανού χρονικού διαστήματος υπηρέτησης στις Ένοπλες Δυνάμεις, ήτοι τα τριάντα (30) έτη πραγματικής υπηρεσίας.
12. Εισηγητές θέματος: Πρόεδρος Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Κ Ιωάννης Σφήνας, Αντιπρόεδρος Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Κ Αριστείδης Τσάτσαρης, Γενικός Γραμματέας Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Κ Βάιος Γκόρας.
13. Χειριστής θέματος, Αντιπρόεδρος Διοικητικών Θεμάτων και Προσωπικού: Υπολοχαγός (ΔΒ) Σιδέρης Βότσης, τηλ. 6937481104
Μετά τιμής
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ | Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ |
Δημήτριος Ρώτας Ασμχος (ΥΔΚ) | Γεώργιος Κυριακάκης Ανχης (ΕΜ) |
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου