Του Προέδρου Παραρτήματος Λάρισας του Συλλόγου Αποφοίτων ΣΤΥΑ (Σ.Α.Σ), Σμηναγού (ΤΕΑ) ε.α Κωνσταντίνου Λιούτα
Πρώην Πρόεδρος του Παραρτήματος ΕΑΑΑ Λάρισας.

 

Πανεπιστήμιο Εθνικής Άμυνας (ΠΑΝ. ΕΘ.Α)

 

Είναι πράγματι μια νέα πρωτοποριακή πρόταση;
Επειδή έχουν μεγάλη σημασία οι ημερομηνίες, στις 25 Αυγούστου του 2019 πολλά ειδησεογραφικά sites ανέφεραν ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ζήτησε με έγγραφό του (αυτονόητο ότι είχε προηγηθεί αυτής της ημερομηνίας) από το επιτελείο του ΓΕΕΘΑ να διατυπώσει συγκεκριμένη εισήγηση επί της σύστασης του Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας. https://www.esos.gr/.../kyvernitikes-protheseis-gia...

Στις 27 Αυγούστου του 2019 η ΠΟΜΕΝΣ αποστέλλει έγγραφο με πρόταση για σύσταση ”Στρατιωτικού Πανεπιστημίου”, ενώ ήδη, όπως προαναφέρθηκε, ο ΥΕΘΑ έχει ζητήσει από το ΓΕΕΘΑ εισήγηση η οποία προφανώς θα προέκυπτε μετά από σύσταση επιτροπής η οποία θα κατέθετε το πόρισμά της.

Στις 19 Σεπτεμβρίου 2019 ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος σε ενημέρωση των μελών της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Αμύνης & Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων μεταξύ άλλων ανέφερε, «Υφίσταται πρόταση για τη δημιουργία Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας, στο οποίο θα ενταχθεί το σύνολο των Στρατιωτικών Σχολών, από τη Σχολή Εθνικής Άμυνας (ΣΕΘΑ) και τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ) έως και τις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ). Οι σχετικές προτάσεις αυτή τη στιγμή τυγχάνουν επεξεργασίας και σύντομα θα δημοσιοποιηθούν»http://www.mod.mil.gr/.../omilia-ypoyrgoy-ethnikis-amynas...

Τέσσερις μήνες αργότερα, στις 14 Ιανουαρίου 2020, κατατίθεται από την ΠΟΜΕΝΣ, όπως αναφέρεται στο έγγραφο της Ομοσπονδίας, ολοκληρωμένη πρόταση για την «Αναβάθμιση Στρατιωτικών Σχολών – Ίδρυση Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας»
Στο έγγραφο της Ομοσπονδίας αναφέρεται:
1) η πρόταση έγινε κατόπιν διαβούλευσης με θεσμικούς φορείς της ακαδημαϊκής κοινότητας και
2) «Σε συνέχεια των ανωτέρω, επισυνάπτουμε ολοκληρωμένη πρόταση αναβάθμισης των Στρατιωτικών Σχολών και ίδρυσης Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας και ζητούμε τη σύσταση επιτροπής αξιολόγησής της με τη συμμετοχή αντιπροσώπου και της Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ».
Από τα παραπάνω προκύπτουν τα εξής:
α) Η αναβάθμιση της συνολικής εκπαίδευσης των στρατιωτικών σχολών είναι ζήτημα που αφορά την ακαδημαϊκή κοινότητα και μάλιστα κατ' αποκλειστικότητα;
β) Οι απόφοιτοι των σχολών ΣΤΥΑ, ΣΥΔ, ΣΙΡ, ΙΚΑΡΩΝ και των άλλων σωμάτων οι οποίοι εκπροσωπούνται νόμιμα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, από τους συλλόγους ΣΑΣ, ΣΑΣΥΔΑ, ΣΑΙΡ, ΣΑΣΙ, κ.λ.π. δεν είχαν θέση στη διαβούλευση; Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας της ομοσπονδίας, όπως φαίνονται στο, (http://euromil.org/members_map/p-fe-ar-f-u/) τα μέλη της ΠΟΜΕΝΣ είναι 4.902 σε σύνολο 80.000, δηλαδή εκπροσωπούν το 6% των ε.ε. συναδέλφων. Το ΥΠΕΘΑ δεν νιώθει άραγε την ανάγκη και υποχρέωση για τα σοβαρά θέματα των αποφοίτων των σχολών να καλέσει σε διαβούλευση τους φορείς που εκπροσωπούν ένα συντριπτικά μεγάλο αριθμό από το «υπόλοιπο» 94% των στελεχών;
γ) Υπάρχει νόημα στη λέξη διαβούλευση όταν αυτή γίνεται ερήμην των άμεσα ενδιαφερομένων; Η όποια πρόταση δεν θα ήταν ισχυρότερη και πειστικότερη αν προέρχονταν από ένα συγκερασμό απόψεων με τη συμμετοχή όλων των αποφοίτων των σχολών των ΕΔ;

δ) Με ποια κριτήρια και ποια γνώση των ιδιαιτεροτήτων της εκπαίδευσης των στρατιωτικών σχολών αναγορεύεται η ακαδημαϊκή κοινότητα ως καθοριστικός παράγοντας αλλαγών που βρίσκονται στον πυρήνα της δομής και της λειτουργίας των ΕΔ;
ε) Τέσσερις μήνες πριν, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε στη Βουλή «Οι σχετικές προτάσεις, προφανώς όχι της ΠΟΜΕΝΣ, αυτή τη στιγμή τυγχάνουν επεξεργασίας» Τέσσερις μήνες μετά, η ΠΟΜΕΝΣ καταθέτει πρόταση, ως πρωτοβουλία που αναδεικνύει το μείζον θέμα της αναβάθμισης των στρατιωτικών σχολών και ζητάει τη σύσταση επιτροπής για την αξιολόγηση της πρότασης με τη συμμετοχή αντιπροσώπου της. Γιατί η ΠΟΜΕΝΣ δεν ζήτησε τη συμμετοχή αντιπροσώπου της για την επεξεργασία των προτάσεων, που ήταν ήδη σε εξέλιξη στο ΥΠΕΘΑ;
στ) Σχετικά με τις δυσμενείς προβλέψεις για τις Α.Σ.Σ.Υ αυτές αναδείχτηκαν εύστοχα σε ανάρτηση του κ. Μάρκου Κωνσταντίνου. Επιπρόσθετα ερωτηματικά γεννά το παρακάτω.
Στο άρθρο 10, παρ 10 της πρότασης, οι σπουδαστές της Σ.Σ.Ε., Σ.Ν.Δ. και Σ.Ι., αποκτούν από την κατάταξή τους την ιδιότητα του φοιτητή του ιδρύματος και απολαμβάνουν όλες τις παροχές που δικαιούνται οι φοιτητές των πανεπιστημίων κατά την κείμενη νομοθεσία. Το σχετικό κόστος καλύπτεται από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας και Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί οι ανωτέρω παροχές να επεκτείνονται και στους σπουδαστές των Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών.
Γιατί άραγε αυτή η επιλεκτική μεταχείριση; Γιατί οι σπουδαστές των Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών δεν έχουν την ιδιότητα του φοιτητή;
ζ) Δεν είναι άραγε γνωστό ότι για το συγκεκριμένο θέμα δεν υφίσταται καμία απολύτως πρωτοτυπία, πολλώ δεν μάλλον πρωτοπορία, καθώς απασχολεί τις ΕΔ, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, εδώ και δεκαετίες;
Ας δούμε παρακάτω μερικά αποσπάσματα από κείμενο που δημοσιεύθηκε 20 χρόνια πριν στο περιοδικό «ΠΤΗΣΗ», τεύχος 176, και συγκεκριμένα το Φεβρουάριο του μακρινού 2000, με τίτλο: «ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ KAI H ANTIΠAPAΘEΣH ΣTOYΣ ΚΟΛΠOYΣ TOY ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ, Πανεπιστήμιο Εθνικής Άμυνας».

Η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας προσήλθε την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2000 την προκαθορισμένη ώρα στην αίθουσα συνεδριάσεων του Συμβουλίου Άμυνας (ΣΑΜ) μάλλον με την ιδέα ότι απλώς θα έδινε την τυπική της έγκριση στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου για την ίδρυση Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας (ΠΑΝΕΘΑ).
(...)Τα τελευταία χρόνια έγιναν προσπάθειες για την αναβάθμιση των παραγωγικών σχολών των ενόπλων δυνάμεων, συγκροτήθηκαν μάλιστα για τη μελέτη του θέματος 2 διακλαδικές επιτροπές του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ), μία τον Δεκέμβριο του 1995 και μία τον Σεπτέμβριο του 1997, οι οποίες υπέβαλαν τις μελέτες του χωρίς να δοθεί συνέχεια. Κεντρικός στόχος οριζόταν η παροχή, παράλληλα με τη στρατιωτική, και ακαδημαϊκής μόρφωσης στους αξιωματικούς των ενόπλων δυνάμεων. Τη σκυτάλη παίρνει το Επιτελείο Υπουργού Εθνικής Άμυνας (ΕΠΥΕΘΑ), το οποίο συγκροτεί με τη σειρά του 2 επιτροπές, οι οποίες αρχίζουν να επεξεργάζονται το όλο ζήτημα. Η πρώτη επίσημη αναγγελία για την ίδρυση πανεπιστημίου εθνικής άμυνας γίνεται από τον αρμόδιο υπουργό τον Νοέμβριο του 1998 στη σχολή Ευελπίδων.
Στη συνέχεια παρατίθενται τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου και το οργανόγραμμα του Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας.

«Ιδρύεται Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα με την επωνυμία «Πανεπιστήμιο Εθνικής Άμυνας», Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, οικονομικά και διοικητικά ανεξάρτητο, εποπτευόμενο από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας. Το πανεπιστήμιο αποτελείται από τη Σχολή Ακαδημαϊκής Στρατιωτικής Επιστήμης, τη Σχολή Ακαδημαϊκής Ναυτικής Επιστήμης, τη Σχολή Ακαδημαϊκής Αεροπορικής Επιστήμης και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Με Προεδρικό Διάταγμα προτάσσει του υπουργού Άμυνας είναι δυνατόν να δημιουργούνται ή να καταργούνται σχολές του ΠΑΝΕΘΑ».
(…)Το ΠΑΝΕΘΑ ως ισότιμο μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας θα εξασφαλίζει αφ' εαυτού το απαιτούμενο επίπεδο μελετών, ανάλογα με τα αντικείμενα της εθνικής άμυνας που χρήζουν έρευνας, και θα συνεργάζεται με τα υπόλοιπα ΑΕΙ. Οι απόφοιτοι του ΠΑΝΕΘΑ δεν θα υποχρεούνται να φοιτούν για προπτυχιακές σπουδές σε σχολές άλλων πανεπιστημίων, αλλά μόνο όπου απαιτείται για σπουδές μεταπτυχιακές. Οι σχολές των υπαξιωματικών εντάσσονται σε επίπεδο σπουδών ισότιμο με τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Η εκπαίδευση των Εθελοντών Πενταετούς Υποχρέωσης (ΕΠΥ) εφόσον διατηρηθεί ο θεσμός είτε αντικατασταθεί από τους μόνιμους οπλίτες- εντάσσεται σε επίπεδο Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) για ειδικότητες που αφορούν την εθνική άμυνα.
(…) Ο κ. υφυπουργός -κατά τις ίδιες πηγές- σε μεγάλο βαθμό συμμερίζεται την άποψη των αρχηγών ότι το ΠΑΝΕΘΑ, όπως ιδρύεται, συνιστά πλήρη υποβάθμιση των στρατιωτικών σχολών σε επίπεδο εκπαίδευσης, αλλά και το πιο σημαντικό, χάνεται πλέον η ιστορική διάσταση των Ευέλπιδων, των Ικάρων και των Ναυτικών Δοκίμων, καθώς γίνονται εξαρτήματα ενός νεφελώδους οργανισμού πανεπιστημίου. Επίσης, ότι το διπολικό σύστημα καθοδήγησης, Γενικά Επιτελεία για το στρατιωτικό μέρος και Ανώτατο Συμβούλιο Στρατιωτικών Σπουδών για το ακαδημαϊκό, μάλλον σύγχυση, τριβές και προβλήματα θα επιφέρει.
Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το δείτε στο:      http://library.techlink.gr/ptisi/article.asp?mag=2...

ΥΓ. 1. Προφανώς από την πλευρά μου δεν υπάρχει καμία διάθεση προσωπικής αντιδικίας και με κανένα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα αυτοφιμωθούμε και δεν θα καταθέσουμε την άποψή μας για τόσο σοβαρά θέματα που απασχολούν τους σπουδαστές και αποφοίτους των σχολών μας.
Είναι ποτέ δυνατόν, οποιαδήποτε πρόταση, σχέδιο νόμου κ.λ.π. που επηρεάζει χιλιάδες ανθρώπους να μην αποτελεί αντικείμενο διαλόγου ή, πολλές φορές, και σκληρής αντιπαράθεσης; Είναι δυνατόν όλα να τα κάνεις σωστά, ιδανικά, τέλεια, αλάνθαστα; Αν το πιστεύεις μπράβο σου, είναι δικαίωμά σου αλλά έχουν και οι άλλοι δικαίωμα στην άποψη.
2. Καλά και απολύτως αναγκαία τα Rafale αλλά θέλουμε να τα πετάνε μαχητές, ικανοί αεροπόροι με πνεύμα νικητή και όχι επιστήμονες, διδάκτορες με τρία μεταπτυχιακά και τέσσερα διδακτορικά.
3. Και για να μην υποτιμάμε τον εαυτό μας η ποιότητα των σχολών μας, ΣΤΥΑ και ΣΥΔ, είναι πολύ καλύτερη πολλών πανεπιστημιακών σχολών και αν θέλει η ΠΑ μπορεί να την απογειώσει. Άριστα «μυαλά» είναι εκεί μέσα όχι «φοιτητές» ψευδεπίγραφων ΑΕΙ με λευκές κόλλες.