Γράφει ο Επγός ε.α. Σεβαστός Βλαχογιάννης της 9ης σειράς ΣΤΥΑ
Στις 4 Αυγούστου του 1975 προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Τανάγρας 114ΠΜ το πρώτο αεροσκάφος Mirage F1CG S/N 101 με χειριστή τον Αλ.Μαμάη και το υποδέχθηκαν: Ο μηχανικός υπόλογος Κωδούνας Α., ο μηχανικός γραμμής Καρακατσούλης Η. και ο μηχανικός κινητήρων Βλαχογιάννης Σ.
Στη συνέχεια ολοκληρώθηκε η άφιξη των 40 Mirage F1CG από την Γαλλία μέχρι τον Απρίλιο του 1978. Αυτά είχαν παραγγελθεί από την τότε κυβέρνηση Ανδρουτσοπούλου και η σύμβαση υπογράφηκε στις 16 Ιουνίου 1974 με την Avions Dassault-Breguet Aviation και με την εταιρία SNECMA των κινητήρων 09Κ50.
Τα αεροπλάνα αυτά θα έρχονταν στην Ελλάδα στο τέλος του έτους 1977, γιατί και η γαλλική αεροπορία δεν είχε συμπληρώσει ούτε διετία από την επιχειρησιακή τους χρήση και γι’ αυτό η εκπαίδευση των Ελλήνων έγινε ταυτόχρονα και με Γάλλους συ- ναδέλφους. Αλλά με τη δεύτερη τουρκική εισβολή τον Αύγουστο του 1974 στην Κύπρο, η πρώτη μεταπολιτευτική κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή και με τη βοήθεια του φίλου του, του Γάλλου Προέδρου Ζισκάρ Ντ’ Εσταίν, επίσπευσαν την παράδοσή τους.
Ήταν η δεύτερη φορά που η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα αποκτούσε ξανά γαλλικό μαχητικό αεροσκάφος μετά από 35 χρόνια.
Η αγορά αυτή έγινε για τρεις λόγους:
1) Επειδή οι ΗΠΑ είχαν αρνηθεί την πώληση των 36 F-4E Phantom II στη χώρα μας. Προσωπικά είχα πάρει μετάθεση την περίοδο αυτή από την Τανάγρα που βρισκόμουν περίπου 10 χρόνια στους κινητήρες των αφών F104G στην Αδραβίδα προκειμένου να πάω στην Αμερική για την εκπαίδευσή μου στους κινητήρες αυτούς.

Μετά τη ματαίωση της αγοράς αυτής επέστρεψα στην Τανάγρα για να πάω αρχές του 1975 στη Γαλλία για την εκπαίδευση στον κινητήρα του Mirage F1CG.
2) Η ελληνική πλευρά στράφηκε προς μία διαφορετική πηγή αγοράς μαχητικών αφών, με σκοπό να ανεξαρτητοποιήσει το αξιόμαχο της Ελληνικής ΠΑ από τις διαθέσεις της εκάστοτε κυβέρνησης των ΗΠΑ.
3) Η αγορά των Mirage F1CG αποτέλεσε το εισιτήριο της Ελλάδας στην ΕΟΚ (ΕΕ σήμερα). Η θεωρητική εκπαίδευση των πιλότων και μηχανικών άρχισε τον Ιανουάριο του 1975 στην πόλη Reims. Στην τάξη των μηχανικών κινητήρων υπήρχαν δέκα Έλληνες: Αρκουλής, Παπαδόγιαννης, Τσολακίδης, Καραμητσόπουλος, Χατζής, Σκουρλάς, Βλαχογιάννης, Καρδάκος, Σαλαπάτας, και Ανδρέου και δέκα Γάλλοι τεχνικοί.
Στη συνέχεια οι Έλληνες ιπτάμενοι και τεχνικοί μετά τη Reims πήγαν στα εργοστάσια κατασκευής των αεροπλάνων και στα γαλλικά πολεμικά αεροδρόμια σε διάφορες πόλεις της Γαλλίας.
Η ΠΑ από τη στιγμή της ένταξης του αφους αυτού δυνάμωσε το οπλοστάσιό της και διδάχθηκε πάρα πολλά.

H Ελλάδα σήκωσε ένα μεγάλο βάρος! Οι ρυθμοί χρήσης των αεροπλάνων ήταν εξαντλητικοί. Ημέρα και νύχτα 24 ώρες το 24ωρο βρισκόταν σε ετοιμότητα αναλαμβάνοντας την πλειοψηφία των Readiness των 2 και των 5 λεπτών για τη διεξαγωγή αναχαιτίσεων πάνω από το Αιγαίο. Γενικά όλο το προσωπικό που εκπαιδεύτηκε στη Γαλλία “υπερέβαλε εαυτόν”! Με μεγάλες και φιλότιμες προσπάθειες γεμάτες ζήλο και αγόγγυστα κατάφεραν να επανδρώσουν και να εκπαιδεύσουν ως πυρήνες το προσωπικό σε διάφορα πόστα και συνεργεία χωρίς εμπειρία στα γαλλικά αεροπλάνα.Με ακμαιότατο ηθικό και πίστη στην Πατρίδα έφεραν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα το αποτέλεσμα- λίγο πριν το τέλος του 1975- τα Mirage F1CG να πραγματοποιούν επιχειρησιακές εξόδους για τη διαφύ-λαξη του ελληνικού εναέριου χώρου. Όταν πετούσε, ήταν το φόβητρο των εχθρών της Πατρίδας μας! Έχασαν ,όμως, τη ζωή τους οχτώ παλικάρια κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής. Πήραν του Χάρου το φιλί μέσα σε αυτό που αγάπησαν:
«ΤΗΝ ΕΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΗΣΙ ΕΣΒΟΛΗΝ ΦΥΛΑΞΑΙ» ώστε «ΜΗ ΠΑΡΙΕΝΑΙ ΕΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΝ ΒΑΡΒΑΡΟΝ»
1) Ανθσγός ΠΑΝΤΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ σκοτώθηκε στις 5 Ιουλίου 1977 στην Άμφισσα Φωκίδας, ετών 27.
2) Υπσγός ΔΕΡΜΟΥΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ σκοτώθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 1978 λίγο έξω από το αεροδρόμιο Τανάγρας κατά την απογείωση, ετών 27.

Στο συμβάν αυτό ήμουν παρών, όταν είδα να χτυπιέται το αεροσκάφος με τον χειριστή στα βράχια. Εκείνη τη στιγμή πήγαινε να πετάξει ο Υποσμηναγός Αντωνόπουλος Ι. Αλλά λύγισε βλέποντας τον φίλο του να σκοτώνεται και με δάκρυα στα μάτια έπεσε στην αγκαλιά μου.
Μετά από τρία χρόνια σκοτώθηκε κι αυτός. Πήγε να βρει τον φίλο του.
3) Υπσγός ΜΠΙΣΜΠΙΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ σκοτώθηκε στις 6 Ιουνίου 1980 στη θαλάσσια περιοχή της νήσου Μήλου, ετών 30.

4) Σγός ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ σκοτώθηκε στις 18 Νοεμβρίου 1981 στη θα- λάσσια περιοχή της Σκυροπούλας, ετών 32.
5) Σγός ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ σκοτώθηκε στις 26 Απριλίου 1983 στην περιοχή Δήλεσι, ετών 32.
6) Ανθσγός ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ σκοτώθηκε στις 10 Φεβρουα-ρίου 1988 στη θαλάσσια περιοχή της Άνδρου, ετών 25.
7) Υπσγός ΣΙΑΛΜΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ σκοτώθηκε στις 18 Ιουνίου 1992 κοντά στον Άγιο Ευστράτιο σε αναχαίτιση τουρκικών αφών, ετών 27.
8) Υπσγός ΠΑΝΑΓΥΦΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ σκοτώθηκε στις 7 Νοεμβρίου 1994 στη θαλάσσια περιοχή της νήσου Χίου, ετών 28.
«Ω ΞΕΙΝ ΑΓΓΕΛΕΙΝ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΙΣ ΟΤΙ ΤΗΔΕ ΚΕΙΜΕΘΑ ΤΟΙΣ ΚΕΙΝΩΝ ΡΗΜΑΣΙ ΠΕΙΘΟΜΕΝΟΙ»
Το αφος Mirage F1CG άφησε εποχή στην Ελλάδα, αγαπήθηκε από τους ανθρώπους που το πέταξαν, όπως και από τους τεχνικούς που ασχολήθηκαν και έζησαν μαζί του.
Στις 30 Ιουνίου 2003 στο αεροδρόμιο της Τανάγρας 114ΠΜ έγινε εκδήλωση για την αναστολή της ολοκληρωμένης πτητικής εκμετάλλευσης και λειτουργίας του.
Από τότε που ήρθε στην Ελλάδα πέρασαν 29 ολόκληρα χρόνια. Οι επιδόσεις του τρομερές! Είχε μέγιστη ταχύτητα πλεύσης σε επίπεδο θαλάσσης 1,2 Mach, στα 12.000 μ. ύψος (39.370 πόδια) είχε 2,2 Mach,μέγιστο ύψος πτήσης 55.000 πόδια και μήκος διαδρομής απογείωσης 700 μ. Ο κινητήρας του είχε ώση 15.870 λίβρες. Οι πολεμικές Μοίρες που είχαν τα Mirage F1CG ήταν η 334 ΜΠΚ- ιδρύθηκε τον Μάιο του 1977 και διαλύθηκε στις 12 Ιουλίου του 2000- είχε συμπληρώσει 66.968 εξόδους και 69.580 ώρες πτήσης και η 342 ΜΠΚ είχε 90.339 εξόδους και 91.191,4 ώρες πτήσης. Χαρακτηρίσθηκε ως «ΑΙΧΜΗ ΤΟΥ ΔΟΡΑΤΟΣ» για την επιχειρησιακή του αξία. Η υπεροχή του ήταν εμφανής σε κάθε τομέα. Γοήτευε και κέρδιζε την εμπιστοσύνη γιατί είχε πολλά πλεονεκτήματα, αξιόπιστα όργανα και συστήματα και προπάντων σιγουριά στη λειτουργία του. Είχα την τύχη προσωπικά να είμαι από τους πρώτους που το γνώρισε κι έγινα στενός συνεργάτης για πολλά συνεχή χρόνια στο μηχάνημα που είχε στα σπλάχνα του, τον κινητήρα ATAR 09K50 της εταιρίας SNECMA.
Αναμφισβήτητα το αεροπλάνο αυτό με τα προσόντα που είχε αποτέλεσε το μεγαλείο των Ελληνικών Αιθέρων!!! Έγινε το πρώτο των σύγχρονων οπλικών συστημάτων με τις θαυμάσιες επιδόσεις του!!! Πιστεύω ότι η απουσία του στον ελλαδικό χώρο δεν άφησε κενά, γιατί υπάρχει και νέα γενιά αξιόλογων αεροσκαφών που πετούν και φυλάνε Θερμοπύλες, όπως το αεροσκάφος MIRAGE F2000 και το F16.
ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗΣ  ΣΕΒΑΣΤΟΣ
Επγός ε.α. 9η σειρά ΣΤΥΑ
Μηχανοσυνθέτης