Ηταν τέσσερεις οι λόγοι που με έκαναν να επιμεληθώ το αφιέρωμα αυτό στους αεροπόρους Θωμά και Κωνσταντίνο Κερτσο: (1) αποτέλεσαν βάση στις δύο πρώτες γενιές της ΠΑ, (2) Ο Θωμάς Κέρτσος ήταν μέρος της πρώτης ηγεσίας της ΠΑ και άφησε ένα πλουσιότατο αεροπορικό αρχείο, (3) Ο Κωνσταντίνος Κέρτσος συνέχισε την παράδοση του πατέρα του και έζησε τα αεροπλάνα και την κηροζίνη τους όσο λίγοι, και (4) η μεγάλη εκτίμηση στην ιστορική αυτή αεροπορική οικογένεια, που τόσο άδοξα έκλεισε τον κύκλο της.
Το υλικό που χρησιμοποιώ εδώ, προέρχεται από το Facebook του Κώστα. και δεν έχει αλλοιωθεί το ύφος του. Ωστόσο, γνωρίζω πολύ καλά ότι είχε στα χέρια του το πλουσιότερο αεροπορικό αρχείο αποτελούμενο από χιλιάδε φωτογραφίες και ντοκουμέντα των πρώτων χρόνων της Αεροπορίας μας (1910-1940).
ΚΑΝΩ ΕΚΚΛΗΣΗ η Πολεμική Αεροπορία ή ο Σύνδεσμος Αποφοίτων Σχολής Ικάρων να διεκδικήσουν και να διασώσουν το αρχείο αυτό και να το κληροδοτήσουν στις επερχόμενες γενιές των αεροπόρων.
Η δομή του κειμένου συνίσταται από τρία μέρη: (1) Το Ιστορικό του πρώτου Κέρτσου, του Θωμά, (2) Ο Οδοιπορικός του δεύτερου Κέρτσου, του Κώστα και (3) Το μοιραίο Τέλος της ιστορικής Αεροπορικής Οικογένειας.
Το Ιστορικό του πρώτου Κέρτσου, του Θωμά
Ο Θωμάς Κέρτσος εγεννήθη στην Ανω Πορόια Σερρών στα 1890. Ο πατέρας του ήταν τσιφλικάς καπνέμπορος. Αποφοίτησε από τη ΣΣΕ, ως ανθυπολοχαγός και αποστρατεύθηκε ως αντιπτέραρχος (Ι) στη δεκαετία του 1930.
Η ιστορία μιας προσφυγιάς: Το κλασσικό Μακεδονικό σπίτι του παππού του Κώστα Κέρτσου στα Ανω Πορόια Σερρών, όπου η οικογένεια είχε τσιφλίκι με καπνά. Το χωριό απέχει 20 λεπτά από τα Ελληνο-βουλγαρικά σύνορα. Πίσω από το ιερό της εκκλησίας είναι θαμένος ο προπάππος που είχαν δολοφονήσει οι Κομιτατζήδες.
Το 1940, επέστρεψε, πάλι, στο χωριό η οικογένεια Κέρτσου (ο Κώστας 7 ετών) από την Θεσσαλονίκη, διότι βομβαρδιζότανε από τους Ιταλούς.
Τομεάρχης των οχυρών της ΓΡΑΜΜΗΣ ΜΕΤΑΞΑ ήταν ένας Συμμαθητής του Απχου εα, Θωμά Κέρτσου (πατέρας του Κώστα) -από την σχολή Ευελπίδων ο Συνχης Σιωνιδης με τον οποίο ο πατέρας έπινε τσίπουρο τα βράδια. Αρχές του Μαρτίου 1941 ο Σιωνίδης λέει στον πατέρα μου "Θωμά στα σύνορα φανήκανε ΓΕΡΜΑΝΟΙ μάζεψε την οικογένεια και φύγετε ".
Μας έβαλε σε ένα τραίνο τη μάνα μου, την αδελφή μου κι' εμένα για την Αθηνα.. Ο πατέρας έμεινε και έφυγε, όταν διαταχθηκε απο το Στρατό εκκένωση της περιοχής παίρνοντας την.....σημαία και μια παλιά εικόνα. Η οικοσκευή εστάλη με τραίνο στη Θεσσαλονίκη, όπου συμπτωματικά διασώθηκε από τον σταθμάρχη, ο οποίος βλέποντας το όνομα Κέρτσος την αποθήκευσε, διότι υπήρξε φαντάρος του πατέρα μου στην Μικρά ΑΣΙΑ. Ετσι τον Μάιο του 1941 γίναμε κάτοικοι του χωριού ΧΑΛΑΝΔΡΙ, του οποίου οι συμπαθέστατοι ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ κάτοικοι μας θεωρούσαν Βούλγαρους!!!
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ 1942. ΧΑΛΑΝΔΡΙ:
Ένα αφιλόξενο ΑΡΒΑΝΙΤΟΧΩΡΙ (εμάς τους Βορειοελλαδίτες μας θεωρούσαν ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΣ!!!).
Η σκελετωμένη λόγω πείνας οικογένεια Κέρτσου. Πείνα μεν αλλά αξιοπρέεπεια!!!
Ο Πατέρας, η Μητέρα ,η Αδελφή,
η αφεντιά μου και
πίσω η...απαραίτητη υπηρέτρια (Η Μερωπη)
ΑΝΑΜΝΗΣΤΙΚΗ ΦΩΤΟ 1930. Από αριστερά ο Αρχηγός Αεροπορίας Στρατού Συνχης (Σμήναρχος εν συνεχεία ) Θ. Κερτσος, ο Διοικητής ΣΧΟΛΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Στρατού, ο νονός μου Συνχης (Σμχος εν συνεχεία) Γ. Ρέπας και ο επιτελάρχης του πατέρα μου Ασχος Γ. Θέμελης (Υφυπουργός Αμύνης το 1960 επί κυβερνήσεως Καραμανλή). Παρά το γεγονός ότι γνωριζόμασταν οικογενειακώς (η γυναίκα του η Τασία έπαιζε κουμ-καν με τη μάνα μου και αυτός ερχόταν συχνά σπίτι), δεν μου επέτρεψε να εκμεταλλευθώ τις σχέσεις μας και με ταλαιπώρησε νεαρό Υποσμηναγό Αρχιμηχανικό 1959-62 στην 360 ΕΜΑ (Τ33), ζώντας με την συνεχή αγωνία να μην μου σπάσουν κανένα αεροπλάνο οι 3ετείς Ικαροι!!!
Η Ελληνική Αεροπορία στην εκστρατεία της Μ. Ασίας συμμετείχε με 4 Μοίρες (531, 532, 533, 534 ) η αεροπορία Στρατού και 1 Μοίρα το Ναυτικό. Στην φωτογραφία βλέπουμε τον Διοικητή μιας Μοίρας μπροστά από ένα αεροσκάφος BREGUET 14 με τους χειριστές και τεχνικούς. Τα α/φη αυτά παραχωρήθηκαν από τους Γάλλους μετά τον 1ο ΠΠ. Προσέξτε στο άνω μέρος του κινητήρα το....ΦΟΥΓΑΡΟ. Είναι η "ΕΞΑΓΩΓΗ" του!!! 6ος από αριστερά φαίνεται ο Υπολοχαγός Αεροπόρος Θωμάς Κέρτσος. Υπάρχει το βιβλιάριο πτήσεων στο οποίο οι πολεμικές αποστολές είναι γραμμένες με κόκκινο μελάνι. Σύνολο ωρών 740!!! Ο πατέρας μου διηγείτο ότι στις πολεμικές αποστολές, ο 2ος χειριστής είχε ένα άδειο γκαζοτενεκέ με 4 μικρές βόμβες των 25 λιβρών . Τις έριχναν με το χέρι όπου βλέπανε συγκέντρωση Τούρκων. Η μεγάλη "ΠΛΑΚΑ" γινότανε από τον πανικό των Τούρκων, όταν πέταγαν τον άδειο τενεκέ. Ετρεχαν πανικόβλητοι από εδώ και εκεί βλέποντας τον τενεκέ να παρασύρεται από τον αέρα. Στην φωτογραφία ο πατέρας μπροστά από ένα ΜΟΡΑΝ 147 (στο κέντρο) περιστοιχισμένος από νεαρούς μαθητές Ανθυπολοχαγούς
Χειριστές κι τεχνικοί της 3η Σμηναρχίας
Οι ιπτάμενοι έχουν Γαλάζια επιράματα στη στολή το δε ΣΟΛΟ είναι επίχρυσο (Γαλλικού τύπου)
στην δεξιά πλευρά της στολής των Τεχνικών ήταν καφέ επιράματα.
Αεροδρόμιο ΠΡΟΥΣΑΣ (1921). Αεροσκάφος BREGUET 14 επιστρέφοντας από αποστολή στην τελική. Υπόστεγο αερ/φων (λυωμένο) από καραβόπανο (σαν αντίσκηνο)
Αεροσκάφη Μοίρας της Αερ/ριας Στρατού παρκαρισμένα κάπου κοντά στον ΣΑΓΚΑΡΙΟ.
Οι απώλειες στη Μικρά Ασία ήταν 23 χειριστές.
Το 1929 ο Αντισυνταγματάρχης Θ. Κέρτσος μέσα σε ένα ΜΟΡΑΝ μαζί με ένα δημοσιογράφο (Δημόσιες σχέσεις). Ορθιος έξω από το α/φος ο υπασπιστής του Γ. Θέμελης (ο οποίος, το 1960, υπήρξε υφυπουργός Αμύνης στην κυβέρνηση Καραμανλή).
Στη φωτογραφία στη μέση
(με τη φόρμα) είναι ένας από τους πρωτοπόρους της αεροπορίας
ο στρατηγός Αδαμίδης ο οποίος πέταξε το γύρο της Μεσογείου με το Αεροσκάφος BREGUET -19 (το πρώτο με ξύλινη επικάλυψη). Δίπλα του ο Θ. Κέρτσος αντισυνταγματάρχης.
Διαμάχη Στρατού και Ναυτικού!!! Με την δημιουργία της ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ, ως ανεξάρτητου κλάδου των ΕΔ με ενοποίηση των αεροποριών Στρατού και Ναυτικού. Καθιερωθηκε το χρώμα της νέας στολής (μπλε ΡΑΦ). Προέκυψε.....¨ΣΟΒΑΡΩΤΑΤΗ ¨¨ !!! διαφωνια για τα διακριτικα του βαθμου.
Ο μεν στρατός ήθελε στις επωμίδες, το Ναυτικο δε στα μανίκια !!!! Προς επιβεβαίωση των λεγόμενων μου βλέπουμε τον μακαρίτη πατέρα με την έα στολή Σμηνάρχου, η οποία στους ώμους έχει τα διακριτικά του... Συνταγματάρχου, στα δε μανικια του... Πλοιαρχου!!! Φαντασθείτε τί άλλες σοβαρότερες διαφωνίες υπήρξαν, κυρίως, ως προς την στελέχωση του νέου όπλου!!! Το θέμα αντιμετωπίστηκε προσωρινά με την ύπαρξη δύο Αρχηγών ενός του Στρατού και ενός του Ναυτικού υπο τον Υπουργό Αεροπορίας. Αυτά Τα Ωραία !!!
Στη δεύτερη φωτογραφία ο Θ. ΚΕΡΤΣΟΣ με θερινή στολή της Αεροπορίας ΣΤΡΑΤΟΥ (προ της δημιουργίας ανεξαρτήτου κλάδου). Χαρακτηριστικό, Το σόλο του ιπταμενου μεταλλικό (επιχρυσο) στη δεξιά πλευρά.
Ο Επισμηνίας Ιπτάμενος Σπύρος Δεπούντης ( τη δεκαετία του 30 η ΣΙ έβγαζε και Υπαξιωματικούς ) μπροστά από το α/φος του PZL υπ' αριθ' P24G κατά τον πόλεμο του 1940. Μέναμε στο Χαλάνδρι . Ο Δεπούντης ήταν αρραβωνιασμένος με την κόρη του φούρναρη ΣΑΚΑΛΗ. Θυμάμαι μια μέρα είδε τον πατέρα μου και του λέει Κε Πτέραρχε φεύγω για τη Μέση Ανατολή ( 1942). Οταν επέστρεψε Υποσμηναγός τράβαγε χαμηλές διελεύσεις με το SPITFIRE πάνω από το φούρνο του πεθερού του ο οποίος έβριζε. Υπηρέτησε ως Αντισμήναρχος στην 111ΠΜ Ο Κος Α/ΓΕΑ Δ. Αποστολακης, ίσως τον θυμαται. Ηταν "τρελός Αεροπόρος"
ΟΙ ΑΕΡΟΠΟΡΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΜΟΥ- στην τοποθεσία στο αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ. Το ζεύγος ήταν ακόμη αρραβωνιασμένοι. Ο μέλλων σύζυγος θέλησε να πουλήσει ΦΙΓΟΥΡΑ στην αρραβωνιαστικιά και της πρότεινε να δει την Θεσσαλονίκη από ψηλά. Πέταξαν με ένα α/φος ΜΟΡΑΝ 137 αλλά η μάνα μου δεν είδε τίποτα έχοντας το κεφάλι μέσα από το φόβο της. Παρά ταύτα φορώντας τη φόρμα παρίστανε τον ΑΕΡΟΠΟΡΟ!!! Στην τελευταία φωτογραφία η αφεντιά μου το 1934.
Επειδή τα αεροπορικά ατυχήματα δεν ήταν συχνά όχι λόγω καλύτερης ασφάλειας πτησεων, αλλά λόγω περιορισμένης πτητικής δραστηριότητος οι κηδείες ηταν "μεγαλοπρεπείς". Εδώ βλέπουμε την κηδεία ενός αεροπόρου πάνω σε κυλίβαντα πυροβόλου να διασχίζει τους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Mε αφορμή την μεθαυριανή γιορτή της Αεροπορίας (2012), η ιστορία της εχει αρχίσει να γίνεται τόσο μακρυνή ώστε δικαιλογημένα ο σημερινός 25αρης χειριστής του ΖΕΥΣ F16 – που αναφώνησε ‘Ελληνες το κεφάλι ψηλά’ - να μην γνωρίζει πετώντας πάνω από την σημερινή μεγαλούπολη της Θεσσαλονίκης ότι την 25η Μαρτίου 1929 πετούσε σχηματισμός αεροσκαφών POTEZ-25 (με αρχηγό σχηματισμού τον πατέρα μου τον Θωμά Κέρτσο) πάνω από την επαρχιακή !!! πόλη της Θεσσαλονίκης.
Χειριστές της 80ης Μοίρας ΧΑΡΙΚΑΙΗΝ της ΡΑΦ ξαπλωμένοι μπροστά από ένα Α/ΦΟΣ στο Αεροδρόμιο ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ. Γερμανική εισβολή Απρίλιος 1941. Οι πρώτοι χειριστές που διέφυγαν από την Ελλάδα στην Παλαιστίνη. Το 1942 συγκρότησαν την πρώτη Ελληνική Μοίρα (335) με α/φη HURRICAIN.
Χειριστές της 335 Μοίρας SPITFIRE το 1942 στην Αίγυπτο.
Φωτογραφία από Μέση Ανατολή ( ΣΙΝΤΙ ΜΠΑΡΑΝΙ ). Τρεις χειριστές της 336 Μοίρας Διώξεως μπροστά από Α/ΦΟΣ ΧΑΡΙΚΕΗΝ. Από αριστερά ο Επισμηναγός Β. Βουτσάς, ο Αντισμήναρχος Σ. Ξύδης και ο Επισμηναγός Α. Φραγκιάς
Ο Πρωθυπουργός Γεωργιος ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ επιθεωρεί τις Ελληνικές Μοίρες αερ/φών στο ΧΑΣΑΝΙ ( ΕΛΛΗΝΙΚΟ). Στο άκρο δεξιά της φωτογραφίας διακρίνεται ο σμηναγός, τότε, Ηλίας Καρταλαμάκης !!!
Κλιμάκιο από χειριστές και μηχανικούς μπροστά σ' ένα Spitfire της 335 Μοίρας στο α/δ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ το 1948. ΛΑΡΙΣΑ Πληρώματα της 336 Μοίρας μπροστά από ένα HELLDIVER στις επιχειρήσεις του 1949.
Ο Οδοιπορικός του 2ου Κέρτσου, του Κωνσταντίνου
Ο Υποπτέραρχος εα Κωνσταντίνος Κέρτσος, γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1933. Εισήλθε στη ΣΜΑ, 4η Σερά ΣΜΑ/26η Ικάρων το 1952 και ονομάσθηκε Ανθσγος το 1955. Αποστρατεύθηκε ως Υπχος το 1982.
Κατά τη σταδιοδρομία του υπηρέτησε ευδοκίμως σε διάφορες μονάδες σε θέσεις αντίστοιχες του βαθμού και της ειδικόοτητας του.
Συγκεκριμενα στις 112 ΠΜ - 114 ΠΜ -115 ΠΜ -116 ΠΜ -129 ΠΥ - 121 ΠΕΕ -127 ΣΑΒ - 202 ΚΕΑ – Σχολή Αεροπορίας - ΜΓΕΑΕπίσης, σε επιτελικές θέσεις στο ΑΤΑ - 30ΔΑΥ και ΓΕΑ, ως Δντής Γ1 και Δντής Γ’ Κλάδου.
Του έχουν απονεμηθεί όλα τα παράσημα και μετάλλια τα αντίστοιχα του βαθμού του.
‘ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΡΩΗΝ ΣΥΝΕΔΕΛΦΟΥΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΧΕΣ’: Αισίως έφτασα τα 84 χρόνια χωρίς επί του παρόντος πρόβλημα υγείας. Αναπολώντας θυμήθηκα ότι ήμουν αβάπτιστος!!! μέχρι 7 χρόνων. Η αιτία περίμενα τον νονό μου Πτέραρχο Γεώργιο Ρέπα (1η Φωτο), ο οποίος ήταν αυτοεξόριστος στο ΠΑΡΙΣΙ επειδή ίχε τιμωρηθεί για αεροπορική παράβαση
Η 1η σειρά ΣΜΑ εισήλθε στην ΣΙ (μαζί με την 24η Ιπταμένων).Μεταπολεμικα το ΓΕΑ θεώρησε σκόπιμο την δημιουργία κλάδου Ανωέρου Τεχνικού Προσωπικού.
Ετσι το 1949 συγκροτηθηκε η πρώτη σειρά του τμήματος Μηχανικων της Σχολής Αεροπορίας. οι δόκιμοι φαίνονται στη φωτογραφία.
Μια παρέα από Ικάρους Μηχανικούς (26η Ικάρων και 4η ΣΜΑ ) το 1953 (δευτεροετείς) μπροστά από το κτήριο της Σχολής, το οποίο άντεξε στους βομβαρδισμούς του ΒΠΠ και γκρεμίστηκε στους σεισμούς του 1999. Κρίμα γιατι αποτελούσε ιστορικό μνημείο.
28η Οκτωβρίου 1954. Παρέλαση Σχολής Ικάρων. Επικεφαλής ο Ανθγός, τότε, Π. Θωμόπουλος. Ο Δόκιμος Μηχανικός 3ης, Κέρτσος, 2ος στη 2η σειρά από δεξιά. Απ' αυτό το άγημα θα προκύψουν ένας Α/ΓΕΑ (Ικαρος 1ης Δ. Αποστολάκης ) και ένας ΑΤΑ (Ικαρος 3ης Ι. Χατζήρης), καθώς και ένας Υπαρχηγός ΓΕΑ (Ανθγος Π. Θωμόπουλος )
Η 'ΕΠΙΔΟΣΗ" του δανεικού ξίφους κατά τη ορκομωσία ενώπιον του ΥΕΘΑ.
Το ξίφος επιστρεφόταν λόγω έλλειψης ξιφών για να "επιδοθεί" στην επόμενη σειρά ανθυποσμηναγών, δύσκολα χρόνια.
Τελικά το πραγματικό ξίφος (όχι δανεικό) μου απονεμήθηκε σε "τελετή" στην ....Ενωση Αποστράτων το 2009 ‘για να τοποθετηθεί στο φέρετρό μου’ !!!!
Το 1958 η Αεροπορία με έστειλε στο Βέλγιο για μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών (Τμήμα Πειραματικής Αεροδυναμικής ). Στην 1η φωτογραφία παραλαμβάνω το μεταπτυχιακό μου Msc.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ: Ετος 1964 το πρώτο αεροσκάφος F 104G (που ξεφορτώθηκε από το παροπλισμένο Αμερικανικό αεροπλανοφόρο στον όρμο Φαλήρου) ρυμουλκείται στη λεωφόρο Ποσειδώνος συνοδεία αστυνομικών προς το παράρτημα 202 ΚΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ.
Εκεί θα γίνει επιθεώρηση παραλαβής από τεχνικούς της 114ΠΜ και επιθεωρητές του ΚΕΑ και θα πετάξει στην ΤΑΝΑΓΡΑ . Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ: "ΠΟΥ ΤΑ ΞΕΡΕΙΣ. ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΡΕ ΚΕΡΤΣΟ?΄΄. Απάντηση "ημουν τυχερός διοτι ημουν ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΩΣ ΣΤΟ 202 ΚΕΑ' εκείνη την εποχή. Τον επόμενο χρονο (1965) τοποθετηθηκα στα F104G στην ΤΑΝΑΓΡΑ και μετα στον ΑΡΑΞΟ.
1976 ΓΙΟΡΤΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
115 ΠΜ.
Η αφεντιά μου περιστοιχισμένος από συναδέλφους χειριστές και τεχνικούς των Α7Η115 ΠΜ (1977).
Δεξιά ο Διοικητής της μονάδος Σχος Π.Παπαδακης (συμμαθητής), στο μέσον η αφεντιά μου (ΣΣΕΦ) και αριστερά ο Ασχος (εν συνεχεία Α/ΓΕΑ) Α. Σταθιάς Διοικητής της 347Μ (Α7Η)
Στιγμιότυπο από κάποια δεξίωση στη ΔΑΥ.
Από αριστερά οι Σμήναρχοι Μ. Ανδρικοπουλος, Κ. Καράμπελας
Ο Διοικητής ΔΑΥ Υποπτέραρχος Π. Θωμόπουλος και η αφεντιά μου. Προσέξτε το "σοβαρό' ύφος των παρισταμένων και το δικό μου χαζοχαρούμενο γέλιο.
Το μοιραίο Τέλος της ιστορικής Αεροπορικής Οικογένειας
Στο βίντεο που δίνεται στο σύνδεσμο: https://www.facebook.com/100012177372144/videos/247222819026962/?t=63
Φαίνεται ο ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ της ΠΑ 1950-1980. Στο φιλμάκι ο εκφωνητής της ΕΡΤ, με στομφώδες ύφος και άπταιστη καθαρεύουσα περιγράφει τις διάφορες φάσεις εκσυγχρονισμού της ΠΑ από το 1950 εως το 1980. Ο Κωνσταντίνος Κέρτσος συμμετείχε σε όλες αυτές τις φάσεις.
Τα 'ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΑ " της 4ης ΣΜΑ, όπως γράφει ο Κέρτσος’. Από αριστερά η αφεντιά μου, Θ. Νιφάκος, Δ. Αχτίδας , Θ. Τζακος. Δημήτρης Αποστολάκης, αρχηγός ΓΕΑ: Είναι 4 πρόσωπα, τα οποία ευχόμουν να βρεθούν στο διάβα μου όταν έτρεχα μέσα στη Σχολή. Ενώ κάποια άλλα.....
Θύμα της βιβλικής καταστροφήςτης πυρκαγιάς, της 23ης Ιουλίου 2018, στο Ν. Βουτζά και Μάτι ήταν και ο σεβαστός και αξιαγάπητός μας πτέραρχος Κώστας Κέρτσος. Αποδήμησε στο 251 ΓΝΑ στις 9 Αυγούστου 2018.
Σε μια σεμνή και ταπεινή ακολουθία, αντιπροσώπευσα (Αναστάσιος Μπασαράς) τον Σύνδεσμο των Αποφοίτων της Σχολής Ικάρων και τον νεκρολόγησα, όπως φαίνεται παρακάτω. Ηταν εκεί οι τέως αρχηγοί ΓΕΑ: Δ. Αποστολάκης, Γ. Αυλωνίτης, Οι τέως Διοικητές ΑΤΑ, ΔΑΥ και Κλαδάρχες Γ του ΓΕΑ: Κ. Χίου, Γ. Σκαρλάτος, Α. Παμπούκης, Δ. Κατελούζος, Οι συμμαθητές του Ιπτάμενοι και Μηχανικοί, και πλήθος από νεώτερους και πρεσβύτερους συναδέλφους, συγγενείς και φίλους. Αίσθηση προκάλεσε η απουσία εκπροσώπου της ΠΑ σε μια ιστορική Αεροπορική Οικογένεια.
Requiem to General (HAF) Konstantinos KERTSOS Σεβαστέ Πτέραρχε Κώστα Κέρτσο, Με ανείπωτη ωδίνη σε αποχαιρετούμε: Θύμα της μεγαλύτερης και πιο κακοδιαχειρίσιμης πυρκαγιάς του αιώνα στην πατρίδα μας. Γέννημα, θρέμμα και καμάρι της Πολεμικής Αεροπορίας, κρατώντας την από τα γεννοφάσκια σου, όταν ο πατέρας σου, πτέραρχος, στην ηγεσία της ΠΑ στον μεσοπόλεμο και η μάνα σου πετούσαν με αεροσκάφη της ΠΑ στα 1930. Αρχιμηχανικός όλης της ΠΑ στις αρχές του 1980. Είχες συνηθίσει τόσο την κηροζίνη των αεροσκαφών και ιδιαίτερα των F104. Αγαπητός σε όλους τους αεροπόρους, ανεξάρτητα ειδικότητας, και ιδιαίτερα στους μάχιμους γιατί για περισσότερα από 25 χρόνια ήσουν πάντα στο αεροπορικό τρίγωνο (Αεροπλάνο, Πιλότος, Μηχανικός). Μεγάλος δάσκαλος για μας τους νεώτερους μηχανικούς. Έζησες και πρόσφερες τα μάλα στην υποστήριξη και εκσυγχρονισμό αεροσκαφών από τα F84, F86, T33, F104, Mirage, μέχρι τα A7.
Χάσαμε έναν ανεκτίμητο συνάδελφο που λάμπρυνε με την παρουσία Του την οικογένεια Της Αεροπορίας μας. Ένας ευγενής ευπατρίδης, ένας γνήσιος αριστοκράτης, ένας ωραίος αεροπόρος, ένας άξιος επιστήμονας και πάνω απ' όλα ένας πραγματικός GENTLEMAN!!!! λένε καταξιωμένοι συνάδελφοι για την προσωπικότητά σου και απόλυτα συμμερίζομαι τους χαρακτηρισμούς των.
Ο Κώστας ο Κέρτσος, ο Πτέραρχος, θα μας λείψει!!!Καλή Υποστήριξη της Αέναης Πτήσης όλων των Αγαπημένων μας στην Αιωνιότητα, Αρχιμηχανικέ της ΣΜΑ!!! Αναστάσιος Μπασαράς |
Περισσότεροι από 1000 φίλοι εξέφρασαν τα αισθήματα τους, πάνω από 200 έγραψαν δυό κουβέντες, πάνω από 50 κοινοποίησαν την ανάρτηση στο ΦΒ. ΤΟ ΑΞΙΖΕ.
ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥ Η ΜΝΗΜΗ
Kostas Theodorakopoulos Αξέχαστε φίλε Κώστα Κερτσο, είχα ανησυχήσει από το πρώτο βράδυ, καθώς το τηλέφωνό σου δεν απαντούσε και έγραψα κάτι εδώ. Μετά σου έγραψα στον και προσωπικό σου λογαριασμό να μας πεις ότι είσαι καλά και απλώς τα τηλέφωνα και το Ίντερνετ δεν λειτουργούν. Ελπίζω να το έλαβες εκεί ψηλά και να μου έστειλες το δικό σου χαμόγελο. Πες χαιρετίσματα και στην γυναίκα σου την Ελένη που πολύ με αγαπούσε. Πάντα μου μίλαγες για τη δουλειά μας στην 115 ΠΜ. Θα σε θυμόμαστε όλοι μας πάντα. Καλό Παράδεισο!
Yiorgos Scarlatos. Με αφορμή την ανησυχία του Κώστα και μετά από άκαρπες προσπάθειες να επικοινωνήσω μαζί του την Τρίτη, 24.7. είχα στείλει στις 12.34 το εξής μήνυμα "Κώστα εύχομαι να είσαι καλά. Σε σκέπτομαι και αγωνιώ!" Δυστυχώς όμως ουδέποτε πήρα απάντηση και ήρθες εσύ σήμερα Τάσο με τη μεστή σου ανάρτηση και τον εύστοχο αποχαιρετισμό να επιβεβαιώσεις τις ανησυχίες μας.. Χάσαμε έναν ανεκτίμητο συνάδελφο που λάμπρυνε με την παρουσία Του την οικογένεια Της Αεροπορίας μας. Ένας ευγενής ευπατρίδης,ένας γνήσιος αριστοκράτης,ένας ωραίος αεροπόρος, ένας αφοσιωμένος σύζυγος, ένας άξιος επιστήμονας και πάνω απ' όλα ένας πραγματικός GENTLEMAN!!!! Ο Κώστας ο Κέρτσος, ο Πτέραρχος, θα μας λείψει!!! Καλό Του κατευόδιο και θερμά συλλυπητήρια στους οικείους Του.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΣ Ήταν αξιόλογος Αξιωματικός και εξαίρετος άνθρωπος. Ήταν από τους λίγους που λάμπρυναν με την παρουσία τους την Π.Α. αλλά και στην αποστρατεία. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του. Ο Θεός να αναπαύσει την ψυχή του. Καλό κατευόδιο στο τελευταίο χωρίς γυρισμό ταξίδι του.
Panagiotis Xypolias Απίστευτο.Χάθηκε άδοξα ένας δικός μας άνθρωπος,μια ευγενική φυσιογνωμία που το τελευταίο καιρό μας συντρόφευε με τις αναμνήσεις του.Κρίμα!!!
Theo Tsiakos Ευχαριστούμε θερμά για τα πολύ καλά σας λόγια για το θείο μας Κώστα Κερτσο ! Η σύζυγος μου Rea Johanna Nicolopoulos-Tsiakos κι εγώ τον εκτιμούμε πολύ
Maria Kindi Η διακριτική,ευγενική και αριστοκρατική παρουσία σου λείπει από την γειτονιά μας. Γίναμε πιο φτωχοί!!!
Jeremy Chourdakis Απαράδεκτη η απουσία εκπροσώπου της ΠΑ, όπως απαράδεκτη ήταν και η απουσία εκπροσώπων της πολιτείας στην εξόδιο ακολουθία του ιστορικού αεροπόρου Ηλία Καρταλαμάκη.
Dimitri Katelouzos Αιωνία του η μνήμη! Τρανταχτή η απουσία της επίσημης Αεροπορίας. Σε βάζει σε σκέψεις: δεν είχαμε ποτέ παραδόσεις ή τις χάσαμε σε καιρούς χαλεπούς; δεν αισθάνεται κανείς την ανάγκη να τιμήσει κάποιον που έβαλε ένα λιθάρι για να μπει η Αεροπορία στον 21ο αιώνα; φτάσαμε πιά στο σημείο να αδιαφορούμε για οτιδήποτε δεν μας αγγίζει άμεσα; αγαπάει κανείς την Αεροπορία, ή όλοι την βλέπουν πιά σαν πάρεργο, σαν μια βιοποριστική λύση, σαν μια προσωρινή στάση;ρεπε ένα τόσο επώδυνο και τραγικό κύκνειο άσμα... Φανταστείτε την αγωνία που βίωσε... Καλή ανάπαυση να έχει στα Ηλύσια Πεδία!! Ο βίος του βραχύς, η τέχνη του μακρά...
Panagiotis Grammenos Δεν τον έχω γνωρίσει προσωπικά. Κρίνοντας όμως από τα σχόλια αγαπητών συναδέλφων, είμαι βέβαιος ότι επρόκειτο για έναν καθ' όλα εξαίρετο και μοναδικό συνάδελφο και επιστήμονα που πέρασε από την μεγάλη οικογένεια της Π.Α. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που τον σκέπασε, και ας του δώσει ο Θεός τη θέση που του αξίζει, ανάμεσα στις επουράνιες δυνάμεις των Σεραφείμ και των Χερουβείμ!... Οσο για σένα Τάσο τι να πω!.. Η ανθρωπιά σου είναι απαράμιλλη. Να είσαι πάντα καλά!! Anastasios Basaras Παναγιώτη μου, σε ευχαριστώ. Ο Κέρτσος ειναι αυτό που λένε αυθεντικό, γνήσιο, αεροπορικό. Εμείς είμαστε ''βλαχάκια' (με την καλή έννοια) της Αεροπορίας μας. Ο πατέρας του ήταν Σμήναρχος Ιπτάμενος το 1932 και πτέραρχος αργότερα. Η μάνα του αρχόντισσα, πανέμορφη πετούσε δεύτερη θέση στο αεροπλάνο της εποχής του 1932. Η ΠΑ γιόρταζε τα πρώτα της γενέθλια. Κατάγονταν από τα Πορόια Σερρών. Είχε γκουβερνάντα στα χρόνια του 30. Εχει ένα φοβερό αεροπορικό αρχείο του 20 και 30 και θα είναι πολύ κρίμα για την ΠΑ να χαθεί. Ηταν ένας αριστοκράτης ταπεινός και αγνός! Και απορώ αν η ΠΑ δεν τιμά τις γεννήτορες οικογένειες της τι να πω.
ΠΗΓΗ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου