ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι ευρωεκλογές
βγάζουν κυβέρνηση κ. Υπουργέ; Ποια διαφορά είναι διαχειρίσιμη με τον ΣΥΡΙΖΑ;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Οι ευρωεκλογές
ορίζουν τους εκπροσώπους της Ελλάδος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Που σημαίνει
ότι είναι πολύ σημαντικές για τη διεθνή και ευρωπαϊκή παράσταση της Ελλάδος. Το
ενδιαφέρον που εμφανίζουν οι εκλογές αυτές σε σύγκριση με τις παλαιότερες είναι
ότι τη φορά αυτή ο κόσμος ψηφίζει με σταυρό προτίμησης. Με την εξέλιξη αυτή,
συμμετέχει άμεσα στη διαμόρφωση της σύνθεσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και
των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων που το απαρτίζουν. Αυτό από μόνο του έχει τεράστια
πολιτική σημασία. Σε κάθε περίπτωση, είμαι βέβαιος ότι ο ελληνικός λαός θα
ψηφίσει με ωριμότητα και με αποκλειστικό γνώμονα τη δυναμική θέση της πατρίδας
στην πορεία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το
ποσοστό των εκλογών της 17 Ιουνίου 2012 είναι ο πήχης για τη ΝΔ;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Για τα πολιτικά
κόμματα που αντιλαμβάνονται την ιστορική ευθύνη της διακυβέρνησης του τόπου δεν
υπάρχουν εκλογικοί πήχες. Υπάρχει μόνο η ευθύνη να φέρουμε σε πέρας την εντολή
που μας έχει δώσει ο ελληνικός λαός. Η κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά βαδίζει προς
αυτή την κατεύθυνση. Πήχης της είναι η αποτελεσματική αντιμετώπιση της κρίσης,
ανεξαρτήτως του όποιου πολιτικού κόστους. Στη συλλογική της κρίση, η κοινωνία
αναγνωρίζει την προσπάθεια και το αποτέλεσμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η περαιτέρω
αποδυνάμωση του ΠΑΣΟΚ στις ευρωεκλογές δημιουργεί πρόβλημα νομιμοποίησης της
κυβέρνησης;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Πουθενά στην
Ευρώπη το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών δεν δημιουργεί θέμα νομιμοποίησης. Η
κυβέρνηση έχει πάρει μία συγκεκριμένη εντολή από τους Έλληνες πολίτες και αυτή
την εντολή θα φέρει εις πέρας. Από εκεί πέρα, η χώρα χρειάζεται, ισόρροπο
πολιτικό σύστημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η ΝΔ
μόνο με το ΠΑΣΟΚ μπορεί να συνεργαστεί στην κυβέρνηση; Όχι με τον ΣΥΡΙΖΑ ή άλλα
κόμματα;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Οι κυβερνήσεις
συνεργασίας είναι χρήσιμες όταν υπηρετούν μία εθνική αποστολή, όπως συμβαίνει
αυτή τη στιγμή, ή όταν υπάρχουν κοινοί προγραμματικοί στόχοι ή πολιτικές αρχές,
που να μπορούν να οδηγήσουν σε σύγκλιση και σχέσεις συνεργασίας δύο ή περισσότερα
πολιτικά κόμματα. Κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δεν νομίζω ότι υπάρχουν οι
προγραμματικές ή πολιτικές προϋποθέσεις που θα μπορούσαν να φέρουν κοντά τη Νέα
Δημοκρατία και τον ΣΥΡΙΖΑ σε μία κυβέρνηση συνεργασίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να
ισχύσει το ασυμβίβαστο που έβαλε ο Αντώνης Σαμαράς και για τους υποψήφιους στις
αυτοδιοικητικές εκλογές; Να παραιτηθούν από βουλευτές όπως οι υποψήφιοι στις
ευρωεκλογές;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Ανέκαθεν πίστευα
ότι ο σύγχρονος δημοκρατικός πολιτισμός απαιτεί διακριτούς θεσμικούς ρόλους. Το
ασυμβίβαστο που έθεσε ο πρωθυπουργός είναι προς αυτή την κατεύθυνση. Να θυμίσω,
εξάλλου, ότι όταν είχα καταθέσει την κομματική μου ταυτότητα ως υποψήφιος
δήμαρχος Αθηναίων, δεν το είχα κάνει γιατί έπαψα να πιστεύω στις αρχές της
παράταξής μου. Πίστευα, ωστόσο, ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να μένει μακριά από
τις κομματικές πολιτικές. Και τη θέση μου τότε αυτή, είχαν αποδεχθεί και
στηρίξει οι πολίτες της Αθήνας. Το είχα κάνει γιατί πίστευα και πιστεύω
βαθύτατα στη διακριτή λειτουργία των εξουσιών όλων των επιπέδων. Ωστόσο, άλλο η
βουλευτική ιδιότητα και άλλο η κομματική ταυτότητα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η τρόικα πρέπει να φύγει και να μην
ξαναγυρίσει;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Η τρόικα θα
τερματίσει σύντομα την αποστολή της και το τέλος αυτό θα είναι μία νέα αρχή για
την ελληνική Δημοκρατία και την ελληνική οικονομία. Η Ελλάδα μετά την κρίση θα
είναι μία χώρα με ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό κράτος και μία οικονομία που
θα σηματοδοτείται από τη βιώσιμη ανάπτυξη. Αυτή η Νέα Ελλάδα δεν χρειάζεται
τρόικες. Χρειάζεται, την επόμενη ημέρα, ένα δικό μας εθνικό μνημόνιο με το
μέλλον. Μία ολοκληρωμένη εθνική συνεννόηση, που θα απαντά στο ερώτημα ποια
Ελλάδα θέλουμε και πώς, όλοι μαζί, μπορούμε να τη δημιουργήσουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η κυβέρνηση μπορεί να εξαντλήσει την τετραετία;
Μπορεί να εκλεγεί Πρόεδρος Δημοκρατίας χωρίς τον ΣΥΡΙΖΑ;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Το έχω πει και
παλαιότερα. Η Βουλή, με τη σημερινή σύνθεσή της, μπορεί να εκλέξει Πρόεδρο
Δημοκρατίας.
Η εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας είναι από το Σύνταγμα μια
συναινετική διαδικασία, που εξασφαλίζει τη συνέχεια του κράτους, τη διατήρηση
της νομιμότητας και της συνταγματικής τάξης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η
Βουλή να είναι αναθεωρητική;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το
μπόνους των 50 εδρών στο πρώτο κόμμα πρέπει να αλλάξει; (Αν ναι πως;)
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Αρκεί το εκλογικό σύστημα
να αλλάξει, κατά τρόπο ώστε και να είναι αντιπροσωπευτικό και να δίνει σταθερή
κυβέρνηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλά μικρά κόμματα δημιουργούνται
προκαλώντας κατακερματισμό του κομματικού συστήματος. Πού οφείλεται; Και πού
οδηγεί;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Η εξήγηση του
κατακερματισμού του πολιτικού συστήματος δεν οφείλεται μόνο στα κοινωνικά
αποτελέσματα της κρίσης. Το ελληνικό πολιτικό σώμα του 21ου αιώνα δεν είναι το
ίδιο με εκείνο της μεταπολίτευσης. Η περισσότερο πλουραλιστική, σύνθετη και
ανεξάρτητη κοινωνία του σήμερα δεν αποδέχεται με την ίδια ευκολία τις πολιτικές
ηγεμονίες του περασμένου αιώνα. Την τάση αυτή τολμώ να πω ότι την είχα
διαγνώσει από τη δεκαετία του ΄90, μιλώντας για την αναγκαιότητα της σύνθεσης
και της συναίνεσης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, έκλεισε ο πρώτος κύκλος
κρίσεων στις Ένοπλες Δυνάμεις. Και ίσως είναι από τις λίγες φορές, που δεν
ακούστηκαν τα «περί σφαγών» και κομματικών παρεμβάσεων. Με ποια κριτήρια τις
διενεργήσατε;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Τα κριτήρια τόσο
στην προηγούμενη θητεία μου στο Υπουργείο Άμυνας, όσο και τώρα, με βάση τον
οδηγό αρχής για αποκατάσταση της θεσμικής τάξης, ήταν η αξιοκρατία, το εθνικό
συμφέρον, η λειτουργικότητα και η αξιοπρέπεια των στελεχών των Ενόπλων
Δυνάμεων. Άλλο ο δημοκρατικός έλεγχος των Ενόπλων Δυνάμεων, που στη
συντεταγμένη πολιτεία ασκεί η κυβέρνηση, και άλλο οι κομματικές σκοπιμότητες.
Και έτσι πρέπει να συνεχίσουμε και στο μέλλον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο
σας ανησυχεί η κατάσταση στην Ουκρανία; Εκτιμάτε ότι μπορεί να ξαναγυρίσουμε
στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Κάθε αναταραχή
στην ευρύτερη περιοχή μας, που κινδυνεύει να οδηγήσει σε ένοπλη σύρραξη και να
αλλάξει τα πολιτικά σύνορα των χωρών της περιοχής και βέβαια με ανησυχεί και
πολύ μάλιστα.
Αν και όλα μέχρι στιγμής δείχνουν ότι γίνεται μια
προσπάθεια από πλευράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ για αποκλιμάκωση με
συγκεκριμένες προτάσεις, ώστε να βρεθεί διπλωματική διέξοδος, η ρωσική πλευρά
επιμένει στις δικές της θέσεις. Σίγουρα
δεν υπάρχει άλλος δρόμος, παρά να βρεθεί πολιτική λύση. Δεν διακυβεύεται μόνο η
ειρηνική διευθέτηση μιας περιφερειακής κρίσης, αλλά και η παγκόσμια σταθερότητα.
Τώρα είναι πάλι η ώρα να επαναβεβαιώσουμε τη δέσμευσή μας
στην αξία της αμοιβαίας κατανόησης και συνεννόησης.
Δεν μπορείς να έχεις έναν κόσμο που να διέπεται από τις
αρχές της διεθνούς νομιμότητας, εάν την ίδια ώρα δεν εξαντλείς όλα τα ειρηνικά
μέσα, προκειμένου να βρεθούν πραγματικά ρεαλιστικές λύσεις για θέματα
ασφάλειας, διαφυλάττοντας την ασφάλεια, τη σταθερότητα και την ειρήνη.
Δεν μπορείς να έχεις ένα σταθερό κόσμο χωρίς να σέβεσαι
τους κανόνες που διέπουν τις αρχές της διεθνούς συνύπαρξης των λαών, τον
καταστατικό χάρτη του ΟΗΕ, τις αρχές του διεθνούς δικαίου.
Η πολιτική σύνεση μαζί και η ιστορική εμπειρία πρέπει να
είναι ο οδηγός, ειδικότερα δε στην περίπτωση της Ουκρανίας.
Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι να ανατρέχουμε σε
ξεπερασμένες ιστορικά αντιπαλότητες, να δαιμονοποιούμε κράτη, λαούς και ηγέτες
και να υποκαθιστούμε τη διπλωματία, είτε με επίδειξη ισχύος ή με τετελεσμένα
γεγονότα.
Σε αυτό πρέπει να συνδράμουν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη,
Ευρώπη, ΝΑΤΟ, Ηνωμένα Έθνη και βεβαίως η Ρωσία.
Θέλω να πιστεύω, ότι τελικά θα ξεπερασθεί ο κίνδυνος της
ένοπλης σύρραξης και δεν θα ανοίξει ένας νέος κύκλος ψυχρού πολέμου με
απρόβλεπτες συνέπειες. Είναι αδιανόητο ένα νέο «τείχος Βερολίνου», αυτή τη φορά
στην Ουκρανία.
Αυτή είναι η προσπάθεια όλων μας και προς αυτήν την
κατεύθυνση κινούμεθα ώστε να αποφευχθεί κάτι τέτοιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η
στάση της Αθήνας; Ακολουθούμε τους εταίρους ή κρατάμε και διαύλους επικοινωνίας
με τη Μόσχα, διότι χρειαζόμαστε και το ένα εκατομμύριο των Ρώσων τουριστών που
ήρθαν το 2013;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Η Ελλάδα είναι
μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της οποίας μάλιστα προεδρεύει το εξάμηνο αυτό και
μέλος του ΝΑΤΟ.
Κατά συνέπεια, το ερώτημα δεν πρέπει να είναι, αν
«ακολουθούμε» τους εταίρους, αλλά εάν συνεργαζόμαστε και συναποφασίζουμε με
αυτούς. Από εκεί και πέρα, βεβαίως η Ελλάδα κρατάει διαύλους με τους Ρώσους και
τους Ουκρανούς. Διότι έχει ειδικές ιστορικές και πολιτιστικές σχέσεις με την
περιοχή και διότι ζουν εκεί χιλιάδες Έλληνες από πολλά χρόνια, που παραμένουν
και Έλληνες υπήκοοι. Δεν ξέρω αν είναι γνωστό, ότι οι εκεί Έλληνες κατέχουν και
ελληνικά διαβατήρια.
Επιπλέον, η Ελλάδα πέραν της παραδοσιακής διεθνοπολιτικής
της τοποθέτησης υπέρ της φιλίας, της συνεργασίας και της κατανόησης μεταξύ των
εθνών και των λαών, έχει και ειδικό ενδιαφέρον πολιτιστικό και κυρίως
οικονομικό.
Φανταστείτε το ερχόμενο καλοκαίρι να έχουμε 1,5
εκατομμύριο λιγότερους τουρίστες. Τι σημαίνει αυτό για εμάς; Λιγότερο
συνάλλαγμα, λιγότερο τουρισμό, λιγότερη ανάπτυξη, σε μια κρίσιμη καμπή εξόδου
της Ελλάδος από την κρίση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν
περιθώρια πρωτοβουλιών από την ελληνική προεδρία στην ουκρανική κρίση, και σε
ποια κατεύθυνση;
Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ: Κατά παράδοση,
πάντοτε η εκάστοτε προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει περιθώρια πρωτοβουλιών.
Όχι τα ίδια με αυτά που είχε στο παρελθόν. Αλλά ακόμη και σήμερα, η
προεδρεύουσα χώρα, έχει τη δυνατότητα συντονισμού και παρακολούθησης, μαζί με
την Ύπατη Εκπρόσωπο της Ε.Ε. για Θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Ασφάλειας, των
αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου