Σας αναφέρουμε ότι, σκοπός της παρούσας είναι η ανάδειξη του
προβληματισμού πλήθους μελών της Ένωσης Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας
Λάρισας - ΕΣΠΕΛ, για την αναγκαιότητα βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου που
καλύπτει τις μεταθέσεις του προσωπικού και ειδικότερα σε ότι αφορά στους/στις
συναδέλφους, που έχουν παιδιά μαθητές/τριες της Β΄ - Γ΄ Τάξης Λυκείου και οι οποίοι/ες
δεν εντάσσονται σε καθεστώς προστασίας (ειδικής μεταθεσιμότητας) με σαφή - ρητή
πρόβλεψη στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο.
2. Εν απουσία θεσμικού πλαισίου είναι διακριτή η ελλιπής ουσιαστική μέριμνα
για τη «θωράκιση» των παιδιών του Λυκείου που βρίσκονται στο μεταβατικό στάδιο της
εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με σκοπό την επαγγελματική τους
αποκατάσταση. Πρόκειται για όνειρο ζωής για όλες ανεξαιρέτως τις ελληνικές οικογένειες,
με τις οικογένειες όμως των στρατιωτικών να εκκινούν από δυσμενέστερη βάση.
3. Συγκεκριμένα σύμφωνα με πρόσφατη τοποθέτηση του κ. ΥΕΘΑ για το εν
λόγω ζήτημα, μεταξύ άλλων διατυπώθηκαν τα ακόλουθα: «… τα Γενικά Επιτελεία
καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα εν λόγω στελέχη, να μετακινούνται μόνο
όταν υπάρχουν αδήριτες υπηρεσιακές ανάγκες, ενώ οι αρμόδιοι φορείς εξαντλούν όλες τις
δυνατότητες στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς τους και πάντα εντός των καθοριζομένων από
τη νομοθεσία ορίων, προκειμένου να διασφαλίσουν παράλληλα το ίδιο το στέλεχος, σε ότι
αφορά στην υπηρεσιακή του εξέλιξη. Σε κάθε περίπτωση, οι χειρισμοί που αφορούν στο
σχεδιασμό και στην υλοποίηση των μεταθέσεων, εδράζονται στην απαρέγκλιτη εφαρμογή
της σχετικής νομοθεσίας, καθώς και κάθε άλλου συναφούς θεσμικού κειμένου».
4. Η όλη διατύπωση αφήνει περιθώρια διασταλτικής ερμηνείας και
εφαρμογής, γεννώντας ερωτήματα αξιοκρατίας και διαφάνειας, καθόσον με το
υφιστάμενο πλαίσιο, όπως εξειδικεύεται από το (β) σχετικό, συντελείται η ελαστική
«ερμηνεία» του πνεύματος και της βούλησης του νομοθέτη. Παρέχεται στην
Κανονιστικώς Δρώσα Διοίκηση (Γενικά Επιτελεία) η ευχέρεια άσκησης της κατά έννοιας
(και όχι τύπου) ερμηνείας των διατάξεων των σχετικών, με την κατά περίπτωση
επιλεκτική ή/και προσχηματική επίκληση υπαρκτών ή μη υπηρεσιακών αναγκών (ο
όρος υπό την ευρεία του έννοια επιδέχεται πολλών ερμηνειών). Συναφώς, η
διασφάλιση της υπηρεσιακής εξέλιξης του κάθε στελέχους προφανώς και δεν είναι
δυνατόν να απασχολεί την Υπηρεσία περισσότερο απ’ ότι προβληματίζει και απασχολεί
Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας – έτος ίδρυσης 2016
Σελίδα 2 από σελίδες 2
το ίδιο το στέλεχος. Και σε αυτή την περίπτωση ο όρος «υπηρεσιακή εξέλιξη»
συμπεριλαμβάνει πολλούς παραμέτρους, οι οποίοι επίσης επιδέχονται διαφορετικές
προσεγγίσεις και ερμηνείες, για την κατά την κρίση αντιμετώπιση του θέματος από τα
Γενικά Επιτελεία.
5. Συνεπώς, είναι αναγκαίο ένα νέο ολοκληρωμένο και διαφανές θεσμικό
πλαίσιο αναφοράς, στο οποίο δεν θα υπεισέρχονται υποκειμενικοί παράγοντες
(επιλεκτική ερμηνεία και εφαρμογή), με τη συχνή επίκληση δήθεν υπηρεσιακών
αναγκών, κατά την απόλυτη ευχέρεια των Γενικών Επιτελείων, αλλά θα παρέχονται οι
ελάχιστες εγγυήσεις που θα εξασφαλίζουν την πιστή εφαρμογή της βούλησης του
νομοθέτη που συμπυκνώνεται στη φράση «…για το σχεδιασμό των μεταθέσεων
λαμβάνεται υπόψη, μεταξύ άλλων, και η ύπαρξη τέκνων που θα φοιτήσουν στη Β και Γ
Λυκείου κατά το επόμενο από την υλοποίηση σχολικό έτος, προκειμένου να μην
αλλάζουν σχολικό περιβάλλον….», με την κατά κανόνα (και όχι κατά το δοκούν)
εξαίρεση των γονέων στρατιωτικών από τη διαταγή μεταθέσεως για περιορισμένο
χρονικό διάστημα (προσωρινό καθεστώς ειδικής μεταθετικότητας).
6. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι όλοι οι έφηβοι πρέπει να έχουν
ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και στις σπουδές. Οι μεταβολές στο σχολικό ή
οικογενειακό περιβάλλον (απομάκρυνση έστω του ενός γονέα), προκαλούν τεράστια
συναισθηματική αναστάτωση, φόβο, αγωνία, αβεβαιότητα, μειωμένη συγκέντρωση και
αυτοπεποίθηση και άλλα αρνητικά συναισθήματα. Η οικογενειακή συνοχή δοκιμάζεται
και αυξάνει εκθετικά το ενδεχόμενο εμφάνισης προβλημάτων ψυχική υγείας μετά από
μία μετακόμιση ή αλλαγή οικογενειακού περιβάλλοντος. Το πρόβλημα γίνεται
εντονότερο καθώς, σύμφωνα με τους ειδικούς, η αλλαγή τόπου διαμονής, φιλικού και
σχολικού περιβάλλοντος, επηρεάζει δυσμενώς τους εφήβους, επειδή αποζητούν την
ένταξή τους σε μία ομάδα, ώστε να διαμορφώσουν μια δική τους ταυτότητα, πέρα από
την οικογένειά τους, καθιστώντας τους πιο ευάλωτους στη ψυχοσωματική βία (bulling).
7. Κατόπιν των παραπάνω, είναι αναγκαία η διαμόρφωση ενός κοινωνικού
πλέγματος προστασίας των μαθητών του Λυκείου που είναι τέκνα στελεχών των ΕΔ,
δια της τροποποίησης της περίπτωσης ε΄ της παραγράφου 1α(2) του άρθρου 5 του
Ν.3883/2010, ως εξής:
«(ε) Την ηλικία και τις σπουδές των τέκνων. Τα στελέχη γονείς τέκνων τα οποία
θα φοιτήσουν στην Β’ Λυκείου κατά το επόμενο από την υλοποίηση των
μεταθέσεων σχολικό έτος, παραμένουν υποχρεωτικά στον τόπο της υπηρέτησής
τους, κατόπιν πρότερης σχετικής αναφορά τους, για χρονικό διάστημα τριών (3)
ετών. Το υπόψη διάστημα, αθροιστικά για κάθε στέλεχος, δεν μπορεί να υπερβεί
συνολικά τα έξι (6) έτη, ανεξαρτήτως του αριθμού των τέκνων. Σε περίπτωση
ανυπέρβλητου κωλύματος (κατάργηση ή μεταστάθμευση Μονάδας, αδήριτες
ανάγκες υπηρεσιακής εξέλιξης) τα εν λόγω στελέχη μετατίθενται στην
πλησιέστερη Φρουρά του οικείου Κλάδου ή των Κοινών Σωμάτων του ΓΕΕΘΑ
και σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των 60 χιλιομέτρων από την έδρα του Δήμου
που δηλώσαν επιθυμία υπηρέτησης.»
8. Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
-Ο-
Πρόεδρος
Πέτρος Μούστος
Ανχης (ΔΒ)
6936158679
-Ο-
Γεν. Γραμματέας
Απόστολος Θέος
Εσμίας (ΟΤΕΤΗ)
6977617429
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου