Οι ιπτάμενοι φύλακες-άγγελοι στις «κόκκινες» περιοχές

 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ

Δύο εναέριες «ομάδες κρούσης», δύο σμήνη «αφεντικών της φωτιάς», στον αττικό ουρανό. Τέσσερα αεροσκάφη με… γεμάτες δεξαμενές, εναέριοι παρατηρητές για τον γρήγορο εντοπισμό πυρκαγιών.

Πεντάωρες βάρδιες επιφυλακής πάνω από «κόκκινες» περιοχές. Ενα καθημερινό «δίχτυ» εναέριας πυροπροστασίας διάρκειας 7 ωρών, από τα νέα μισθωμένα εναέρια μέσα πυρόσβεσης, τα Air Tractor Fire Boss, θα «απλωθεί» πάνω από την Αττική τη φετινή αντιπυρική περίοδο. Τα αποκαλούμενα «μίνι Canadair» θα σαρώνουν με πρόγραμμα τις τοποθεσίες, που έχουν κριθεί επικίνδυνες για ενδεχόμενη πυρκαγιά.

Αν το «crash test» κριθεί πετυχημένο, τα Air Tractor Fire Boss θα γίνουν 36 και με βάση τον μελλοντικό σχεδιασμό της Πολιτικής Προστασίας, χωρισμένα σε 18 σμήνη, θα επιτηρούν και θα επιχειρούν σε όλες τις «κόκκινες» περιοχές της χώρας. Συνολικά στα μέτωπα της φωτιάς το φετινό καλοκαίρι αναμένεται να επιχειρήσει ο μεγαλύτερος αριθμός μισθωμένων πτητικών μέσων (29) στην ιστορία του Πυροσβεστικού Σώματος.

«Γερασμένη» πυρόσβεση

Ελλιπής και «γερασμένος» κατά έναν ακόμα χρόνο είναι ο αντιπυρικός μηχανισμός, με την Πυροσβεστική να καλείται να διαχειριστεί σειρά από προβλήματα σε όλα τα επίπεδα. Πυροσβεστικά οχήματα άνω των 30 ετών, πυροσβέστες… προχωρημένης ηλικίας, εναέρια μέσα παλαιάς γενιάς, κενά χιλιάδων ατόμων. Η αντιπυρική περίοδος ξεκίνησε με τον καταστροφικότερο Μάιο από το 1998 που άφησε πίσω του περισσότερα από 70.000 στρέμματα καμένης γης στα Γεράνεια. «Ολόκληροι νομοί είναι υποστελεχωμένοι κατά εκατοντάδες άτομα, δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν οι τοπικές υπηρεσίες», δηλώνει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο Δημήτρης Σταθόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πυροσβεστών Ελλάδας.

Στα… γνώριμα εδώ και χρόνια προβλήματα έρχονται να προστεθούν και οι σοβαρές καθυστερήσεις σε εργασίες καθαρισμού και δημιουργίας αντιπυρικών ζωνών που έχουν δημιουργήσει ένα «εύφλεκτο» σκηνικό που προκαλεί προβληματισμό και αμηχανία στην κυβέρνηση, με τον πρωθυπουργό να προειδοποιεί για «δύσκολο καλοκαίρι».

Ο αμφίβιος «Ρώσος»

Με δύο νέα… όπλα αναμένεται να ριχτεί στη μάχη κατά τη φετινή αντιπυρική περίοδο ο εναέριος στόλος. Πρόκειται για το ρωσικό «αμφίβιο» αεροπλάνο πολλαπλών ρόλων Beriev Be-200, με χωρητικότητα 12 τόνων νερού, το οποίο θα μπορεί να πραγματοποιήσει το δρομολόγιο Αθήνα-Αλεξανδρούπολη σε 50 λεπτά και θα ξεκινήσει τις ρίψεις από τον Ιούνιο.

Μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να μισθωθούν με σύμβαση έργου και 6 αεροπλάνα Air Tractor Fire Boss, τα οποία θα περιπολούν κρίσιμες ώρες της ημέρας σε χαρακτηρισμένες «κόκκινες» περιοχές με υψηλό κίνδυνο εξάπλωσης πυρκαγιάς. Τα συγκεκριμένα εναέρια μέσα έχουν αυτονομία πτήσης 5 ωρών και χωρητικότητα νερού 3 τόνων. Τα 2 από τα 6, τα οποία θα διαθέτουν πλωτήρες, θα έχουν ως βάση την Ελευσίνα, ενώ τα υπόλοιπα που προσγειώνονται με ρόδες θα βρίσκονται στο Ακτιο. Οπως προβλέπεται, 3-4 από αυτά θα πετούν καθημερινά πάνω από την Αττική, σε δύο «βάρδιες», μία 12:00-17:00 και μία δεύτερη 14:00-19:00, με σκοπό την έγκαιρη ανίχνευση πυρκαγιάς. Το φετινό καλοκαίρι θα αποτελέσει ουσιαστικά «δοκιμή» για τα Air Tractor, καθώς υπάρχει η προοπτική αγοράς 36 τέτοιων αεροπλάνων, λόγω χαμηλού κόστους, που κυμαίνεται στα 3-4 εκατομμύρια ευρώ. Βάσει του μελλοντικού σχεδιασμού της Πολιτικής Προστασίας, τα αεροπλάνα, χωρισμένα σε 18 σμήνη, θα δημιουργήσουν ένα εναέριο πλέγμα επιτήρησης πάνω από τις δυνητικά επικίνδυνες τοποθεσίες σε όλη τη χώρα.

Οσον αφορά στα υπόλοιπα εναέρια μέσα, στις φωτιές θα επιχειρεί ένα επιπλέον Sikorsky S-64 Skycrane της Erickson, με τα βαρέος τύπου ελικόπτερα να φτάνουν φέτος τα 10. Μισθωμένα είναι, επίσης, 12 μεσαίου τύπου Kamov χωρητικότητας 4 τόνων, ενώ στα πύρινα μέτωπα θα συνδράμουν και 19 PZL, όπως επίσης και 2 Super Puma. Παράλληλα, σε συνεργασία με την Αεροπορία Στρατού θα διατεθούν 3 Chinook με εξωτερικό κάδο 5 τόνων, καθώς και ένα C-130 για μεταφορά προσωπικού. Συνολικά 13 είναι τα Canadair (8 CL-215 και 5 CL-415 νεότερης γενιάς), προβλέπεται όμως ότι διαθέσιμα θα είναι 8-9, κάτι που θα κρίνεται την ημέρα της φωτιάς.

Αργή ανανέωση

Με «γερασμένο» στόλο οχημάτων ξεκίνησε και φέτος η αντιπυρική περίοδος, καθώς μόλις το 18%-20% είναι ηλικίας κάτω των 10 ετών. Τα μισά από τα διαθέσιμα οχήματα του σώματος υπολογίζεται ότι χρησιμοποιούνται για 10 με 20 χρόνια, το 20% έχουν μπει στην τρίτη δεκαετία, ενώ τα υπόλοιπα έχουν ξεπεράσει την τριακονταετία. Συνολικά αυτήν τη στιγμή το Πυροσβεστικό Σώμα διαθέτει 3.450 οχήματα, εκ των οποίων τα 2.000 είναι υδροφόρα, τα 250 ειδικής χρήσης και τα 1.200 βοηθητικά.

Η ανανέωση του στόλου αναμένεται να πραγματοποιηθεί σταδιακά μέσα στην ερχόμενη τριετία, με την αγορά 1.000 σύγχρονων οχημάτων μέσω της απορρόφησης ευρωπαϊκών κονδυλίων. Πρόκειται για το νέο πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 595 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με ορίζοντα απορρόφησης τα επόμενα πέντε έτη, που στοχεύει στην αναβάθμιση της Πολιτικής Προστασίας. Η συγκεκριμένη συμφωνία υπεγράφη τον περασμένο Ιανουάριο από τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά, και τον αντιπρόεδρο της ΕΤΕπ, Κρίστιαν Κέτελ Τόμσεν.

«Τα τελευταία δύο χρόνια έχει συμβεί κάτι εξαιρετικά σημαντικό για τη διαχείριση των κρίσεων στην Ελλάδα. Είμαστε έτοιμοι με μηχανισμούς, με ανθρώπινο δυναμικό, με εναέρια μέσα, με όλα εκείνα τα απαραίτητα μέσα προκειμένου να γίνουμε αποτρεπτικοί και να προστατέψουμε την ανθρώπινη ζωή πρωτίστως και το περιβάλλον στη συνέχεια», δήλωνε λίγες ημέρες πριν ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, αναφερόμενος στην αναβάθμιση των υποδομών και των δυνατοτήτων του μηχανισμού της Πολιτικής Προστασίας, κατά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών παρουσία του πρωθυπουργού.

Ελλειμμα τουλάχιστον 4.000 πυροσβεστών

Διπλάσιες έγιναν φέτος οι αερομεταφερόμενες μονάδες πεζοπόρων τμημάτων, καθώς σε αυτές της Ελευσίνας και της Θεσσαλονίκης προστέθηκαν 2 ακόμα σε Σάμο και Αραξο για να καλύψουν τις ανάγκες σε Αιγαίο και Ιόνιο αντίστοιχα.

Η φετινή «μάχη» με τις φωτιές ξεκίνησε με… έλλειμμα τουλάχιστον 4.000 πυροσβεστών, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Πυροσβεστών Ελλάδας. Με έγγραφό της η Ομοσπονδία ζήτησε από το αρχηγείο την άμεση κάλυψη των συγκεκριμένων κενών που προκύπτουν με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες που υπάρχουν σε κάθε περιοχή. Το Πυροσβεστικό Σώμα αυτήν τη στιγμή απαρτίζεται από 12.500 μόνιμους πυροσβέστες, 2.500 πενταετούς θητείας, 2.500 εποχικής απασχόλησης και 2.500 εθελοντές. Ο μέσος όρος ηλικίας τους κυμαίνεται στα 45-46 έτη. «Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους μ.ό. σε ολόκληρη την Ευρώπη», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πυροσβεστών, προσθέτοντας: «Δεν θα ανέβει σε μια πλαγιά και ένα βουνό μαζί με τον 25χρονο ο 46χρονος πυροσβέστης. Δεν αποδίδουν το ίδιο».

Τόσο η κάλυψη των κενών όσο και η μείωση του μ.ό. ηλικίας πραγματοποιούνται με αργούς ρυθμούς, καθώς κάθε χρόνο μπαίνουν στο σώμα περίπου 100 άτομα μέσω πανελλαδικών εξετάσεων.

Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ

3.450 οχήματα συνολικά

10%-12% είναι άνω των 30 ετών

20% είναι 20-30 ετών

50% είναι 10-20 ετών

18%-20% είναι κάτω των 10 ετών

ΕΝΑΕΡΙΑ ΜΕΣΑ

19 PZL

13 Canadair (8 CL-215 και 5 CL-415), διαθέσιμα 8-9

12 Kamov

10 Sikorsky S-64 Skycrane της Erickson

6 Air Tractor fire boss

3 Chinook

2 Super Puma

1 Beriev Be-200

1 C-130 για μεταφορά προσωπικού


eleftherostypos.gr/

Share on Google Plus

About Newsroom

Δημοσιογράφος Αρκαδίας με πολυετή εμπειρία στο χώρο των ΜΜΕ. Είναι Υπεύθυνη Δημοσίων σχέσεων σε γνωστά πρόσωπα και επιχειρήσεις στην Ελλάδα.Έχει κάνει μετεκπαιδευση στο Λονδίνο.Καθηγήτρια Δημοσιογραφίας.Μέλος Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων, μέλος Συλλόγου Εφέδρων Πελοποννήσου- Μέλος Δημοσιογραφικών Ενώσεων. Διευθύντρια Δημοσίων σχέσεων UNESCO Πειραιώς και Νήσων και της International Action Art, Παρουσιάστρια τηλεοπτικής εκπομπής ¨Μαζί στην Πρώτη Γραμμή. Μεταπτυχιακό στην Διαδικτυακή Δημοσιογραφία

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων χωρίς την έγκριση της ιδιοκτήτριας .
Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Η μη αναφορά στην πηγή διώκεται ποινικά