Το έγγραφο της ΠΟΕΣ:
ΘΕΜΑ: Εκπαίδευση, Σταδιοδρομία, Εξέλιξη Στελεχών
ΣΧΕΤ.: α. Ν. 3883/2010 (Α΄ 167, «Υπηρεσιακή εξέλιξη και ιεραρχία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων – Θέματα διοίκησης των Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας και συναφείς διατάξεις»)
β. Υπ’ αριθμ. Φ.330/162031/2011 ΥΑ (Β΄ 1854, «Σχολεία υποχρεωτικής φοίτησης Μονίμων Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων»)
γ. Υπ’ αριθμ. Φ.330/76/501906/17 ΥΑ (Β΄ 2293, «Προπτυχιακές, μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές του μόνιμου στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα του εσωτερικού και του εξωτερικού»)
δ. Υπ’ αριθμ. Φ.330/25/191655/Σ.1697/2020 ΥΑ (Β΄ 1440, «Σχολεία υποχρεωτικής φοίτησης Μονίμων Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων»)
ε. Ν. 5110/2024 (Α΄ 75, «Ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, σύσταση Κοινού Σώματος Πληροφορικής στις Ένοπλες Δυνάμεις και λοιπές διατάξεις.»)
στ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 916/2024 έγγραφό μας
ζ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 226/2025 έγγραφό μας
η. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 244/2025 έγγραφό μας
θ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 287/2025 έγγραφό μας
Κύριε Υπουργέ.
Τους τελευταίους μήνες και ιδίως μετά τη διενέργεια εκτάκτων κρίσεων με πολλαπλές καρατομήσεις και αίσθηση εκκαθαρίσεων που συνοδεύτηκαν από σειρά από εξόχως προσβλητικές δηλώσεις σας κατά των στρατιωτικών που έχουν προστεθεί σε μια σειρά από ιδιαίτερα δυσμενείς εξαγγελίες, έχει δημιουργηθεί στο προσωπικό μια αιτιολογημένη ανασφάλεια που συνοδεύεται από οργή και αγανάκτηση. Την ίδια στιγμή, έχετε επιτύχει να ρίξετε το ηθικό των στρατιωτικών στα Τάρταρα.
Πλέον άπαντες στις ΕΔ έχουν αντιληφθεί ότι η αναφορά σας στο Rotary Club μείωση του προσωπικού ώστε να δοθούν αυξήσεις ήταν κυριολεκτική. Παλαιότερες δηλώσεις ότι πρέπει να απολύσουμε για να προσλάβουμε, έχουν αντικατασταθεί, ίσως, για πρώτη φορά στην Ιστορία από εξαγγελίες ότι θα απολύσουμε, δεν θα προσλάβουμε και οι όποιες αυξήσεις θα προκύψουν από μισθούς των συναδέλφων που θα απολυθούν. Το χειρότερο θα είναι ότι αυτή η «μέριμνα» θα παρουσιαστεί ως «έμπρακτη βούληση της Πολιτείας για ανταμοιβή», κάτι που έχουμε ήδη ξανακούσει στην περίπτωση του Στόλου, με τα γνωστά αποτελέσματα.
Σε κάθε περίπτωση, οι πρόσφατες κρίσεις που έδειξαν προς πάσα κατεύθυνση ότι ουδείς υπολογίζει το στρατιωτικό προσωπικό και τις επιπτώσεις που μπορεί να επιφέρει η μαζικότητα των αποστρατειών. Ήδη έχουμε τεκμηριώσει επαρκώς ότι οι έκτακτες κρίσεις έγιναν απλώς για να γίνουν, δίχως ουσιαστική οργάνωση, ενώ έχουν αρχίσει να δημιουργούνται εύλογες απορίες ως προς τα κριτήρια με τα οποία αυτές διενεργούνται, καθώς και γιατί δεν αναλαμβάνονται ενέργειες προς την κατεύθυνση της βελτίωσης ή επικαιροποίησης των κριτηρίων, εφόσον οι αποφάσεις της Ηγεσίας δείχνουν ειλημμένες.
Θα φέρουμε κάποια ενδεικτικά παραδείγματα που δείχνουν τις διαχρονικές παθογένειες του όλου μηχανισμού κρίσεων-προαγωγών-
- Απολύονται στελέχη για λόγους υγείας, δίχως να έχει διερευνηθεί (έστω ανεπαρκώς) εάν το πρόβλημα προέκυψε από την Υπηρεσία, αλλά και δίχως να επιχειρηθεί να αξιοποιηθούν σε υπηρεσίες ξηράς/εδάφους όπου επίσης υφίσταται υποστελέχωση.
- Αποστρατεύονται κατά κοινή ομολογία ικανοί Αξιωματικοί προκειμένου να τους προσπεράσουν άλλοι που, ενδεχομένως, προκρίνονται (και πιθανώς να είναι) ως ικανότεροι.
- Ικανοί και λιγότερο ικανοί (με βάση τα προσόντα) κρίνονται εξίσου με τρόπο που θυμίζει κρεατομηχανή που όλα τα αλέθει.
- Στελέχη προάγονται δίχως προαπαίτηση ή τήρηση των κριτηρίων (όπως χρόνος διοίκησης), ενώ άλλα καθυστερούν για τυπικούς λόγους που μπορεί να βασίζονται σε λεπτομέρειες. Την ίδια στιγμή, ουκ ολίγες είναι οι περιπτώσεις όπου διαπιστώνονται και εξαιρέσεις για διάφορους λόγους.
- Δεν λαμβάνονται υπόψιν οι επιθυμίες του προσωπικού ώστε να υπάρχει αντίστοιχη σταδιοδρομική προσαρμογή, με αποτέλεσμα όλοι να αντιμετωπίζονται εξίσου αλλά υπό άνισες συνθήκες.
- Στελέχη κρίνονται με βάση κριτήρια στα οποία, ενίοτε και αντικειμενικά, καθίσταται αδύνατο να ανταπεξέλθουν.
- Δεν λαμβάνεται υπόψιν η παράλληλη ενάσκηση καθηκόντων.
Διαρκώς προβαίνετε σε ταυτόχρονους παραλληλισμούς με τις αμερικανικές και τις φινλανδικές ΕΔ, άνευ περαιτέρω λεπτομερειών διότι, βεβαίως, δεν υπάρχουν λεπτομέρειες για να αποκαλυφθούν διότι δεν υπάρχει ούτε περιεχόμενο. Έχει ήδη καταστεί σαφές ότι και στις ΕΔ εφαρμόζεται η τακτική «πάμε κι όπου βγεί». Ωστόσο, ήδη έχουν αρχίσει να ψιθυρίζονται πολύ καίριες ερωτήσεις ανάμεσα στα στελέχη, ακόμα και από τις γενικότητες που διαρκώς εξαγγέλλετε. Αναφέρουμε ενδεικτικά μερικά που μας έχουν καταφθάσει:
- Πως είναι δυνατόν να συνδυαστούν δύο εντελώς διαφορετικοί «κόσμοι» παράλληλα με τις γεωγραφικές (και όχι μόνο) ιδιαιτερότητες της Πατρίδας μας; Είναι δυνατόν να προαναγγέλλετε, εν μέσω αυξανόμενων παραιτήσεων, συνθήκες που ξεκάθαρα θα δημιουργήσουν νέα «γενιά» εγκλωβισμένων στρατιωτικών και αυτοί να μην έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν τι τους επιφυλάσσει το μέλλον;
- Στο πλαίσιο των προτύπων που επιχειρείτε να επιβάλλετε στις ΕΔ, θα υιοθετήσετε και τις αντίστοιχες δομές αξιοκρατίας, ως επίσης το σύστημα εξέλιξης και ανταμοιβής στελεχών, τις παροχές, τη μέριμνα και τα δικαιώματα που απολαμβάνουν τα στελέχη των εν λόγω ΕΔ;
- Θα δημιουργήσετε κατάλληλους μηχανισμούς ώστε να προάγονται μόνο οι κατάλληλοι δίχως έξωθεν παρεμβάσεις, αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα διοικητικής αυθαιρεσίας; Να σας υπενθυμίσουμε ότι στις ταινίες, εκτός από ψάρακες Αξιωματικούς που τους βγάζουν το γράσο οι μονίμως Υπαξιωματικοί υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις (πχ, «Ζήτημα Τιμής/A Few Good Men», 1992).
- Θα θεσπίσετε το δικαίωμα της εξέλιξης με αξιοκρατικά κριτήρια και δίχως την προϋπόθεση της προέλευσης, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τους εξ Υπαξιωματικών στις αμερικανικές ΕΔ, οι οποίοι μπορούν να σταδιοδρομήσουν ‘έως και πλήρως στους βαθμούς των Αξιωματικών;
- Θα δοθεί το δικαίωμα στη Δικαιοσύνη να παρεμβαίνει αυτεπαγγέλτως σε περιπτώσεις όπου υφίστανται ακόμα και ενδείξεις τέλεσης άδικης πράξης, ή θα οι υποθέσεις θα ελέγχονται σε επίπεδο ΕΔΕ και διαδικασιών που επιχειρούν να ρίξουν στάχτη στα μάτια ή να συγκαλύψουν; Αλήθεια, θα μάθουμε τι πραγματικά συνέβη στη Λιβύη όπου εσχάτως πληροφορηθήκαμε ότι η υπόθεση τέθηκε στο αρχείο; Ή έστω, τι ισχύει για τον αμετάκλητα καταδικασμένο Αξιωματικό που φέρεστε να διατηρείτε στο Στρατιωτικό σας Γραφείο δίχως να σας έχει απασχολήσει καν το θέμα.
- Θα δημιουργήσετε φορείς που θα ελέγχουν αντικειμενικά την τήρηση των προβλεπόμενων με επιβολές σοβαρών ποινών σε διοικούντες για την αποφυγή αυθαιρεσιών, ή αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα; Αν θυμόμαστε καλά, είχε επιχειρηθεί να δημιουργηθεί ένας σχετικός μηχανισμός (ΓΝΟΠΣ) αλλά καταργήθηκε άρον-άρον από τον προκάτοχό σας, δίχως ποτέ να εφαρμοστεί.
- Σας έχουν πληροφορήσει οι σύμβουλοί σας για τις δυνατότητες επιλογών που παρέχουν οι αμερικανικές ΕΔ στους ενδιαφερόμενους για σταδιοδρομία πολίτες; Για την ιστορία παραθέτουμε τη σχετική ιστοσελίδα για τις αναπόφευκτες συγκρίσεις: https://www.goarmy.com/
careers-and-jobs/find-your- path. Αντί ουσιαστικών μέτρων, η Πολιτεία ρίχνει μόνο στάχτη στα μάτια με φωτοβολίδες τύπου συμμετοχής των ΑΣΣΥ στο πρόγραμμα «ΕΥΔΟΞΟΣ», γεγονός ανέφικτο μιας και οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ δεν πληρούν τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο. Προς επίρρωσιν τούτου, οι Υπαξιωματικοί ΑΣΣΥ δεν μπορούν να παρακολουθήσουν ούτε καν μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών.
Με σειρά από έγγραφά μας έχουμε αποδείξει ότι όλα τα προβλήματα που προσπαθείτε να «επιλύσετε» δεν είναι τίποτε περισσότερο από πρόχειρη αντιμετώπιση άλλων προβλημάτων κατά το παρελθόν, οπότε και ποτέ δεν αξιολογήθηκαν τα νέα προβλήματα που θα δημιουργούνταν. Πολλές φορές, οι κατά καιρούς «μεταρρυθμίσεις» δημιούργησαν ένα πλαίσιο ασφυκτικό που δεν επέφερε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Ενδεικτικά θα αναφέρουμε τους χρόνους διοικήσεως.
Στους Αξιωματικούς ΣΣΕ επιβάλλονται μια σειρά από εξοντωτικές σταδιοδρομικές προϋποθέσεις, προκειμένου να διασφαλιστεί η δυνατότητα κατοχύρωσης των ανά περίπτωση ουσιαστικών και τυπικών προσόντων για προαγωγή, όπως η υποχρεωτική υπηρεσία σε όσο το δυνατόν περισσότερα είδη Μονάδων ανά την επικράτεια. Την ίδια στιγμή οι Αξιωματικοί ΣΝΔ έχουν υποχρεωτική υπηρεσία ως Κυβερνήτες, Αρχιμηχανικοί, Τμηματάρχες κλπ. Για τους Αξιωματικούς ΑΣΣΥ, ακόμα και στους βαθμούς Αξιωματικών προβλέπεται υπηρεσία σε πολεμικά πλοία ή μακράν κέντρου, όταν δεν τους αναγνωρίζεται υπηρεσία σε ίδιες θέσεις ως Υπαξιωματικοί και ενώ για άλλες περιπτώσεις δεν υφίσταται καν υποχρέωση για χρόνους διοικήσεως. Όσον αφορά τους ΕΠΟΠ, δεν υπάρχουν καν κριτήρια. Παράλληλα, ακόμα και σε αποφοίτους της ίδιας τάξεως, ακόμα και της ίδιας Σχολής, δημιουργούνται σταδιοδρομικές διαφοροποιήσεις ετών!
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ζήτημα της εκπαίδευσης. Για τους αποφοίτους ΑΣΕΙ, όταν έρθει η στιγμή της επιλογής για φοίτηση στην Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ), όσοι Αξιωματικοί επιλέξουν τη μη φοίτηση, ναι μεν χάνουν το δικαίωμα για προαγωγή σε βαθμούς Ανωτάτων, όμως διαπιστώνουν και ότι έχασαν μια ολόκληρη ζωή για την εκπλήρωση όρων και προϋποθέσεων που θα τους ήταν ούτως ή άλλως αχρείαστες. Υπό τα πρόσφατα δεδομένα καταλήγουν σε ένα γενικό «έχουμε πολλούς Συνταγματάρχες», ωσάν να μην τιμούν και με το παραπάνω το ψωμί που τρώνε από την Πατρίδα.
Στις περιπτώσεις των αποφοίτων ΑΣΣΥ, δικαίωμα επιλογής δεν παρέχεται καν (πχ για τις Σχολές Πολέμου), παρά τα όποια σχολεία καθίστανται υποχρεωτικά, με την ποιότητά τους να φθίνει διαρκώς λόγω συρρίκνωσης της χρονικής τους διάρκειας και της αντιμετώπισης των σπουδαστών κυρίως ως έμψυχο δυναμικό για κάλυψη τρεχουσών αναγκών (πχ εκτέλεση υπηρεσιών). Στις περιπτώσεις των ΕΜΘ η κατάσταση είναι ακόμα πιο υποβαθμισμένη, ενώ για τους ΕΠΟΠ η Υπηρεσία τους θυμάται σε προχωρημένη ηλικία, πάντα υποχρεωτικά και με σχεδόν ανύπαρκτη ανταπόδοση.
Στην ανάπτυξη του οράματός σας για την σταδιοδρομία, έχετε επιτύχει με εμφατικά προσβλητικό τρόπο να θίξετε κάθε προέλευση με διαφορετικό τρόπο:
- Οι Αξιωματικοί ΑΣΕΙ είναι «ψάρακες με γράσο στα μάτια», «πλεονασματικοί», «καρκίνωμα», «δημιουργούν υδροκεφαλισμό» και θα πρέπει να εκκαθαριστούν.
- Οι Αξιωματικοί ΑΣΣΥ επίσης αποτελούν μέρος του υδροκεφαλισμού και του καρκινώματος, και γι’αυτό θέλετε να επαναφέρετε το σχεδιασμό για Σώμα Υπαξιωματικών βγάζοντας τον σκελετό από τη ντουλάπα προκειμένου να θεραπεύσετε τον «καρκίνο». Η δε, εξαγγελία αυτή, συνδυαστικά με τη συρρίκνωση των ΕΔ, θεωρείται βέβαιο ότι θα οδηγήσει τις ΑΣΣΥ εκτός πανελλαδικών εξετάσεων και σε οριστικό λουκέτο, ή συγχώνευση σε μία διακλαδική σχολή που θα παράγει ανειδίκευτο έμψυχο δυναμικό.
- Οι ΕΠΟΠ εξακολουθούν να έχουν την ψευδαίσθηση ότι τους επιλύσατε το πρόβλημα μέσα από μία ασαφή και αόριστη διάταξη, ενέργεια επιβεβλημένη διότι πρόκειται για μεγάλη μάζα ψηφοφόρων που να πληροφορείτο έγκυρα ότι δεν έχει κανένα μέλλον στις ΕΔ (πλην ολίγων). Πρόσφατη έκθεση του ΓΛΚ που κάνει ξεκάθαρο συσχετισμό για σύνδεση μισθολογικού και συνταξιοδοτικού κόστους δεν αφήνει κανένα περιθώριο για υποθέσεις, όχι μόνο ως προς το μέλλον των ΕΠΟΠ, αλλά και ως προς την αδυναμία σας να προβείτε σε νέες προσλήψεις! Οποία σύμπτωση: πρόκειται για επιβεβαίωση της δήλωσης που είχε κάνει ο προκάτοχός σας ότι «απολύουμε για να προσλάβουμε», αλλά επί τα χείρω.
Όλα αυτά έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: δεν εμπεριέχουν καμία σταδιοδρομική προϋπόθεση. Βασίζονται απλώς στα (κατά την εικόνα της Ηγεσίας) «προβλήματα» που δημιουργούν ανά προέλευση και τα οποία αθροιστικά δημιουργούν πολυπληθείς ΕΔ, με υψηλόμισθο προσωπικό:
- Συνταγματάρχες που σε όλη τη σταδιοδρομία τους προσέβλεπαν να προαχθούν σε Ανώτατους, θα εκκαθαριστούν όχι επειδή δεν είναι καλοί, αλλά επειδή «έχουμε πολλούς».
- Αξιωματικοί εξ ΑΣΣΥ που σε όλη τους τη σταδιοδρομία κάλυπταν κάθε κενό που άφηναν τόσο οι αριθμητικές ελλείψεις των ΑΣΕΙ, όσο και των ΑΣΣΥ, θα εξαφανισθούν διότι «δεν μπορούμε να έχουμε Αξιωματικούς δύο ταχυτήτων».
- Υφιστάμενα δικαιώματα (πχ ΕΟΘ) παρέχονται υπό διαφορετικούς όρους και προϋποθέσεις με αδιαφανή κριτήρια.
- Όταν έρθει η ώρα, ΕΠΟΠ θα παραμείνουν με βάση το ποιοι θα κριθούν «χρήσιμοι» και βεβαίως που θα μπορούν να υπηρετήσουν. Πουθενά δεν πληροφορούμαστε εάν μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά. Καμία προϋπόθεση, όλοι μαζί στην κρεατομηχανή κι όποιος γλιτώσει.
Κάθε σοβαρή δομή και κοινωνία, πόσο μάλλον στις ΕΔ, βασίζεται στην εκπαίδευση. Στην δική μας περίπτωση, οι μόνες αναφορές που έχουμε εντοπίσει στο όραμά σας είναι:
- Η πλήρης αναβάθμιση των ΑΣΕΙ που έγινε με το ν.5100/2024, όχι για τους σπουδαστές βεβαίως αλλά για να αποκτούν σοβαροφανή οντότητα οι άμισθες υπηρεσίες υπαλληλικής σχέσης που θα προσφέρουν προς όφελος του ΕΛΚΑΚ υπό το πέπλο της πανεπιστημιακής έρευνας.
- Η δυσανάλογη αναβάθμιση της μισθοδοσίας των σπουδαστών σε ΑΣΕΙ-ΑΣΣΥ, που μεταξύ άλλων τις διατήρησε με προσβλητικό τρόπο κάτω από τις αντίστοιχες των Σωμάτων Ασφαλείας.
- Η έμμεση προετοιμασία της κατάργησης των ΑΣΣΥ σε βάθος χρόνου (ή εναλλακτικά σε συγχώνευση σε μία σχολή επιπέδου επαγγελματικής τεχνικής σχολής) και, προσεχώς, η υποβάθμιση των ΑΣΕΙ σε Τμήματα του Πανεπιστημίου Αμυντικών Μελετών.
- Κάποιες ήσσονος σημασίας κτιριακές αναβαθμίσεις που αφορούν ειδικές περιπτώσεις.
- Το δήθεν δικαίωμα των σπουδαστών ΑΣΣΥ να συμμετέχουν στο πρόγραμμα «ΕΥΔΟΞΟΣ» που αναφερθήκαμε και προηγουμένως.
Ειδικώς για τις, πάντα αόριστες, αναφορές σας για αλλαγές στο career path, κατά βάσιν των Υπαξιωματικών, καθώς και για την προγραμματισμένη αύξηση και ποιοτική επιδείνωση των χρόνων διοίκησης και ευθύνης για τους ήδη βεβαρυμμένους επαγγελματικά Αξιωματικούς ΑΣΕΙ μιας και με τα νέα δεδομένα θα είναι ακόμα λιγότεροι για πολλές υποχρεώσεις και ακόμα λιγότερες (σύμφωνα με τις εξαγγελίες σας) θέσεις. Πως θα υλοποιηθούν όλα αυτά; Είναι κυριολεκτικώς αδύνατον.
Στις ΕΔ λόγω της γενικότερης έλλειψης σε έμψυχο δυναμικό, μεγάλο μέρος των Αξιωματικών ΑΣΣΥ καλύπτουν κενά Αξιωματικών ΑΣΕΙ (Τμηματάρχες, Τεχνικοί Ασφαλείας, Κυβερνήτες, Ύπαρχοι, Υποδιοικητές κλπ). Ανθυπασπιστές ΑΣΣΥ και ΕΜΘ καλούνται, αντίστοιχα, να καλύψουν θέσεις ευθύνης για τις οποίες δεν έχουν διέλθει τα αναγκαία προς τούτο σχολεία. Παρομοίως, ΕΠΟΠ κατ’ επανάληψη καλύπτουν με επιτυχία έως και κενά προϊσταμένων, λόγω έλλειψης αντίστοιχου αριθμού Ανθυπασπιστών ή κατώτερων Αξιωματικών ΑΣΣΥ. Όλα αυτά τα προβλήματα προορίζονται να επιλυθούν διά της συρρίκνωσης των ΕΔ και όχι διά της θεραπείας τους, έχοντας ενδιαμέσως μεριμνήσει να θεσπίσετε σειρά από φωτογραφικές διατάξεις που έχουν επιτείνει άνευ όρων τις υφιστάμενες αδικίες
Το μείζον ερώτημα που τίθεται, πλέον, είναι το εξής: με ποια κριτήρια γίνονται οι κρίσεις και οι προαγωγές/αποστρατείες, όταν οι προϋποθέσεις έχουν περιοριστεί σε προελεύσεις και αριθμούς; Που είναι το προσοντολόγιο που λαμβάνεται υπόψιν και γιατί διέπεται από διαφάνεια και δικαίωμα επιλογής, ώστε να ξεκαθαρίζει από μόνη της η σταδιοδρομία όλων των στελεχών; Σε αυτό το σημείο πρέπει να δούμε τι ισχύει για την εκπαίδευση σε σχέση με τη σταδιοδρομία των στελεχών:
- Υφίσταται σειρά από σχολεία (σταδιοδρομικά και μη) τα οποία έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα και σχετίζονται κατά βάση με το βαθμό ή κάποια ειδική θέση ή την περαιτέρω εξέλιξη, η οποία ωστόσο δεν διασφαλίζεται.
- Για τους Αξιωματικούς ΑΣΣΥ, το τελευταίο σταδιοδρομικό σχολείο διενεργείται περί το 20ο έτος της σταδιοδρομίας τους, δηλαδή εμπεριέχει την παραδοχή ότι για τα υπόλοιπα 15 έτη δεν θα αλλάξει τίποτα σε κανένα επίπεδο που να σχετίζεται με επαγγελματικούς παράγοντες ενδιαφέροντος.
- Τα στελέχη κατατάξεως παρακολουθούν υποχρεωτικά σχολεία κατά βάση σε προχωρημένες ηλικίες, δίχως ουσιαστικά αυτά να παρέχουν κάποιο ουσιαστικό κίνητρο και δίχως να διαφαίνεται ορατή η δυνατότητα ανταποδοτικότητας, γεγονός που, μεταξύ άλλων, αποτελεί προσβολή προς τα στελέχη.
- Δεν παρέχεται η δυνατότητα επιλογής του συσχετισμού της σταδιοδρομίας εκάστου στελέχους με την παρακολούθηση σχολείων, η οποία θα έπρεπε να μετατραπεί σε προαιρετική για το σύνολο των προελεύσεων.
- Δεν παρέχεται η δυνατότητα διενέργειας εξετάσεων για προαγωγή σε συγκεκριμένους βαθμούς, για το σύνολο του προσωπικού, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι όντως αξιολογούνται με αντικειμενικά κριτήρια όλα τα στελέχη και παρέχονται ίσες ευκαιρίες για ευνοϊκότερη σταδιοδρομία με βάση τις ατομικές δυνατότητες εκάστου και όχι με βάση τη σχολή φοίτησης.
- Στελέχη επιλέγονται για σπουδές σε πανεπιστήμια για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών με γνώμονα την προέλευση και όχι τα προσόντα.
Κύριε Υπουργέ.
Με το μέρος Γ’ του ν.5110/2024 που εσείς θεσπίσατε πριν λίγους μήνες, υποτίθεται ότι αναβαθμίσατε τα ΑΣΕΙ καθιστώντας τα πλήρως ισότιμα με τα ΑΕΙ. Παρά ταύτα, ο εν λόγω νόμος δεν ενσωματώνει την πρόβλεψη των «Οδικών Χαρτών» για ίδρυση Πανεπιστημίου Αμυντικών Μελετών. Ο τίτλος έχει μεγάλη σημασία: δεν γίνεται λόγος για Πανεπιστήμιο ΕΔ, αλλά Αμυντικών Μελετών. Άραγε, γιατί ένας Διοικητής Συνταγματάρχης ΣΣΕ ή ένας Κυβερνήτης ΣΝΔ θα πρέπει να έχουν αποφοιτήσει από ένα Πανεπιστήμιο Αμυντικών Μελετών και όχι Ενόπλων Δυνάμεων; Και γιατί να μην ισχύει το ίδιο και για έναν Υπαξιωματικό που επίσης μπορεί να θητεύσει ως Διοικητής, ως Κυβερνήτης, ως Πρώτος Μηχανικός, ως Τεχνικός Ασφαλείας κλπ; Αντίστοιχα, ουκ ολίγες είναι οι περιπτώσεις όπου, ιδίως, Αξιωματικοί ΑΣΕΙ μας μεταφέρουν τα παράπονά τους για αναξιοκρατία (όπως σε θέσεις εξωτερικού ή Διοικήσεως), καθώς και για επιλεκτική διαλογή (απόρριψη) κριτηρίων, αποφεύγοντας να τα αποκαλύψουν στην Υπηρεσία φοβούμενοι «σταδιοδρομικά αντίποινα».
Η απάντηση σε όλα είναι πολύ απλή: δεν σας απασχολεί η εκπαίδευση ή οτιδήποτε άλλο. Αν σας ενδιέφερε πραγματικά να αποδώσετε Δικαιοσύνη δεν θα υπήρχαν διαρκείς στοχοποιήσεις, αλλά θα διασφαλίζετε αντίστοιχες δυνατότητες σε όλους, εξίσου, μέσα από κοινούς μηχανισμούς και διαδικασίες. Εσάς, έχει καταστεί σαφές ότι, το μόνο που σας απασχολεί είναι η οικονομική διαχείριση, που εν προκειμένω επιτυγχάνεται μέσα από τη συμπύκνωση και υπερσυσσώρευση αρμοδιοτήτων σε όσο το δυνατόν λιγότερο προσωπικό, το οποίο με διάφορα τεχνάσματα θα παρουσιάζεται ως overqualified και αυτό με τη σειρά του θα αντιμετωπίζεται ως «προσόν».
Υπό αυτό το δεδομένο, οι μεν απόφοιτοι ΑΣΕΙ θα αντιμετωπίζονται (κατά το δοκούν) ως επιστημονικό προσωπικό οι δε, Υπαξιωματικοί, επισήμως, ως τα παιδιά για όλες τις δουλειές και τα θελήματα, ως ημι-ειδικευμένα εργατικά χέρια. Η κατάσταση αυτή είναι νοσηρή και μόνο προς την κατεύθυνση των «ισχυρότερων ΕΔ» δεν συνδράμει. Μόνο που, ως είθισται να γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, όταν όλα αυτά θα γίνουν αντιληπτό στο μέλλον εσείς μάλλον δεν θα είστε ΥΕΘΑ για να υποστείτε τις συνέπειες. Εσείς θα είστε ο «μεταρρυθμιστής» του οποίου το μεγαλειώδες όραμα απέτυχαν να υλοποιήσουν οι επόμενοι.
Όλα τα παραπάνω προβλήματα, συμπεριλαμβανομένου του νέου σταδιοδρομικού νόμου που έχετε έτοιμο αλλά κρατάτε επιμελώς κρυμμένο (αν και όχι ακόμα για πολύ), οφείλουν να επανασχεδιαστούν με βάση την εκπαίδευση και όχι με βάση το πόσους στρατιωτικούς μπορούμε να «αντέξουμε» οικονομικά. Σε αυτό το πλαίσιο οφείλει να γίνει μια σειρά από πραγματικά καινοτόμες τομές και παρεμβάσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
α. Οφείλετε να θεσμοθετήσετε το δικαίωμα επιλογής στο είδος της σταδιοδρομίας που επιθυμεί κάθε στέλεχος ανεξαρτήτως προελεύσεως, προσαρμόζοντας κατάλληλα το εσωτερικό εκπαιδευτικό σύστημα, ώστε να διευκολύνονται όλες οι διαδικασίες. Η0 δυνατότητα αυτή πρέπει να διασφαλίζεται στο βαθμό του Λοχαγού και αντιστοίχων για τους Αξιωματικούς ΑΣΕΙ, από το βαθμό του Επιλοχία και αντιστοίχων για τους Υπαξιωματικούς ΑΣΣΥ και στα δέκα (10) έτη υπηρεσίας για τους απευθείας καταταγέντες.
β. Οποιαδήποτε μεταβολή στα career paths θα πρέπει υποχρεωτικά να συνδέεται, αφενός με τους όρους και προϋποθέσεις εκάστου στελέχους (ανεξαρτήτως προελεύσεως), συνδυαστικά με το προσοντολόγιο, την εκπαίδευση και τις σταδιοδρομικές επιλογές, αφετέρου με την εξέλιξη και τις προαγωγές, άρα και τη σταδιοδρομία συνολικά.
γ. Εφόσον θέλετε να χαμηλώσετε το μέσο όρο ηλικίας και ταυτόχρονα, κυριολεκτικώς, να ξεφορτωθείτε την πλειοψηφία του υπηρετούντος προσωπικού, το οποίο στην πλειονότητα των περιπτώσεων δεν θα έχει θεμελιωμένα ασφαλιστικά δικαιώματα, με δεδομένο ότι έμμεσα έχετε επιβεβαιώσει ότι ιδίως οι Υπαξιωματικοί θα καταστούν στελέχη αορίστου χρόνου εργασίας, οφείλετε να δημιουργήσετε συνθήκες εθελουσίας εξόδου με πραγματικά ανταποδοτικά οφέλη, όπως την επαναφορά της θεμελίωσης δικαιώματος πρόωρης αποχώρησης στην 25ετία με καταβολή σύνταξης, ώστε να διευκολύνετε τους πάντες και μεταξύ άλλων και τους σχεδιασμούς σας. Με το υφιστάμενο ασφαλιστικό πλαίσιο όπου πλέον προβλέπεται η εργασία των συνταξιούχων, θεωρούμε ότι ουδένα εμπόδιο υφίσταται και, εκτιμούμε ότι, θα εγκριθεί και από τα συναρμόδια Υπουργεία.
δ. Οι στρατιωτικές Σχολές οφείλουν να αναβαθμιστούν ουσιαστικά. Η πλήρης ανωτατοποίηση των ΑΣΕΙ ορθώς έγινε και οφείλει να παραμείνει έτσι, ωστόσο οφείλει να αναληφθεί αντίστοιχη ενέργεια και για τις ΑΣΣΥ με αναβάθμιση στο αντίστοιχο επίπεδο ΑΕΙ Στρατιωτικής Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕΙ), με παράλληλη ανά περίπτωση αναβάθμιση των παλαιότερων πτυχιούχων ανά περίπτωση.
ε. Οφείλετε να θεσπίσετε ουσιαστικά κίνητρα πριμοδότησης τόσο για τη σταδιοδρομία, όσο και σε επίπεδο όρων και προϋποθέσεων (πχ επιπλέον μοριοδότηση) για εθελοντική παρακολούθηση σταδιοδρομικών και μη σχολείων, αναλογική μοριοδότηση με βάση τις πραγματικές συνθήκες Υπηρεσίας κλπ, προκειμένου να καλλιεργηθεί το αίσθημα της ανταποδοτικότητας και σε επίπεδο παροχών και όχι μόνο σε επίπεδο υποχρεώσεων. Δεν είναι δυνατόν να υφίστανται Μονάδες στην παραμεθόριο που λαμβάνουν λιγότερα μόρια από Μονάδες των Αθηνών, ή η υπηρεσία σε πολεμικά πλοία να λογίζεται ίδια φρουρά με την υπηρεσία σε μονάδες ξηράς.
στ. Να δημιουργηθούν επετηρίδες εκπαιδευθέντος προσωπικού ανά αντικείμενο εκπαίδευσης.
ζ. Η επιλογή εξέλιξης οφείλει να συνδεθεί με τις απαιτήσεις για χρόνους διοικήσεως δίχως δυνατότητα παράκαμψης των αναληφθεισών υποχρεώσεων. Αντίστοιχα, οφείλουν να δημιουργηθούν ξεχωριστές, ανά περίπτωση και κατηγορία προέλευσης, επετηρίδες με βάση τις οποίες θα διενεργούνται οι προαγωγές, οι μεταθέσεις (συμπεριλαμβανομένου του πλήθους και της ποιότητας των μετακινήσεων), οι επιλογές για θέσεις εξωτερικού και, βεβαίως, ο καταληκτικός βαθμός. Με αυτόν τον τρόπο θα υπάρξει πλήρης αποδέσμευση του πραγματικού καρκινώματος, να «πρέπει» να αποστρατευθούν άξιoι Αξιωματικοί για να προαχθούν νεότεροι.
η. Οφείλουν να παρέχονται ισότιμα δικαιώματα σε όλα τα στελέχη ανεξαιρέτως προελεύσεως (πχ δικαίωμα στη φοίτηση σε ΑΕΙ εσωτερικού και εξωτερικού, εξέλιξη ανάλογα με τις βαθμολογίες και τις επιλογές, αυτόματη αλλαγή σταδιοδρομικού πλαισίου με μετατάξεις σε ανώτερο Σώμα κλπ).
θ. Να καθιερωθεί η διδασκαλία εξ αποστάσεως με παράλληλη δημιουργία αδιάβλητου συστήματος διεξαγωγής εξετάσεων για το σύνολο των Σχολείων, με εξαίρεση την ΑΔΙΣΠΟ και τη ΣΕΘΑ.
ι. Να αυξηθεί ο αριθμός των σταδιοδρομικών και μη σχολείων, τόσο σε χρονική διάρκεια όσο και αριθμητικά σε βάθος της σταδιοδρομίας, ώστε να παρέχεται ουσιαστική και επικαιροποιημένη ως προς τις μεταβαλλόμενες συνθήκες εκπαίδευση.
ια. Να αποδεσμευθούν οι σπουδαστές όλων των σχολείων των ΕΔ από πάρεργα (όπως εκτέλεση υπηρεσιών κατά την απόσπαση/διάθεση κλπ) προκειμένου να αφοσιώνονται στη μελέτη.
ιβ. Να παρέχεται η δυνατότητα αναβάθμισης Σώματος (πχ από Υπαξιωματικών στο Αξιωματικών) υπό όρους και προϋποθέσεις και μέσα από ρεαλιστικές γραπτές εξετάσεις, κατά τα διεθνή πρότυπα.
ιγ. Να διασφαλίζονται ισότιμοι όροι εξέλιξης και προαγωγής με αποκατάσταση υφιστάμενων αδικιών καθώς και με ενίσχυση των υφιστάμενων παροχών και δικαιωμάτων που ούτως ή άλλως κινούνται στα πλέον χαμηλά επίπεδα. Να αυστηροποιηθούν οι διαδικασίες επιλογής προσωπικού για διοικητικές θέσεις και διαχείρισης προσωπικού κατόπιν εξετάσεων και τακτικών ελέγχων ψυχικής υγείας από διακλαδικές υγειονομικές επιτροπές, καθώς και να θεσπιστεί αυστηρό πλην αντικειμενικό πλαίσιο ελέγχου τους σε περίπτωση υπερβάσεων, παραβάσεων και αυθαιρεσιών.
ιδ. Το προσωπικό να αξιολογείται με βάση όλα τα ασκούμενα καθήκοντα και όχι μόνο ως προ το κυριότερο. Τα ασκούμενα καθήκοντα να αναγνωρίζονται ανεξαρτήτως προελεύσεως (πχ ανάθεση καθηκόντων Διευθυντών Προώσεως και Ενεργείας).
Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι, πριν από κάθε άλλη ανάληψη ενεργειών (πόσο μάλλον με δυσμενές σταδιοδρομικό και εκπαιδευτικό πρόσημο) σαν αυτές που έχετε προαναγγείλει και έχετε ήδη έτοιμες αλλά φοβάστε να κοινοποιήσετε επίσημα, θα πρέπει να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες βελτίωσης του υφιστάμενου κανονιστικού και θεσμικού πλαισίου. Η εκπαίδευση είναι η βάση κάθε υγειούς οργανισμού, κάτι που, δυστυχώς, δεν φαίνεται να απασχολεί τη χώρα μας, εκτός από την προσπάθεια για περαιτέρω συρρίκνωσης ως περιττό βάρος. Υπό αυτό το πνεύμα, σας γνωρίζουμε ότι με έγγραφό μας που θα γνωστοποιήσουμε προσεχώς, θα υποβάλουμε το σύνολο των προτάσεών μας.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου