Γιατί οι φρεγάτες δεν θα φέρουν λεφτά στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

© Παρέχεται από: Newmoney.gr

Σε βραχνά εξελίσσεται η πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Η προκήρυξη των δύο νέων διαγωνισμών τόσο για τις κύριες εγκαταστάσεις μέσω ΕΝΑΕ όσο και του ακινήτου της ΕΤΑΔ αναμένεται στο τέλος Μαρτίου 2021. Η υπόθεση έχει γίνει ένα κουβάρι όπου μπλέκουν η κυβέρνηση, ξένοι ναυπηγικοί όμιλοι με ειδίκευση στα πολεμικά πλοία και επιχειρηματικά σχήματα που θα αγοράσουν και θα διαχειριστούν τα ναυπηγεία.

Το σενάριο που παίζει είναι ότι το μέλλον των ναυπηγείων συνδέεται με το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδας για αγορά τεσσάρων Φρεγατών. Όμως, τελικώς δεν είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα. Οι ξένες εταιρείες που ενδιαφέρονται να πουλήσουν φρεγάτες στην ελληνική κυβέρνηση δεν θέλουν να αγοράσουν τα ναυπηγεία. Αυτό που λένε στις συναντήσεις που έχουν στο υπουργείο Άμυνας είναι ότι από τις τέσσερις φρεγάτες, πολύ ευχαρίστως να ναυπηγήσουμε τις τρεις σε ελληνικά ναυπηγεία.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι ναυπηγείο να κατασκευάσει φρεγάτες στην Ελλάδα είναι μόνο του Σκαραμαγκά και αυτό υπό προϋποθέσεις αφού θα χρειαστούν επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για να γίνει πλήρες λειτουργικό.

Διπλωματικό στέλεχος που συμμετέχει στις διερευνητικές διαδικασίες εκμυστηρεύτηκε στο Newmoney:

«Πριν από τον πρώτο διαγωνισμό που κατέληξε άγονος, οι ξένων συμφερόντων εταιρείες εξέφρασαν ενδιαφέρον να ναυπηγήσουν στην Ελλάδα τρεις από τις τέσσερις φρεγάτες για το Πολεμικό Ναυτικό. Και εδώ ερχόμαστε στο κρίσιμο σημείο.

Όταν η συζήτηση πήγε στο ποιο ελληνικό ναυπηγείο θα τις κατασκευάσει, έπεσε στο τραπέζι η Ελευσίνα και τα σχέδια πάγωσαν.

Γιατί η Ελευσίνα δεν έχει αυτή τη δυνατότητα παρά μόνο τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά. Τότε άρχισε να δομείται η πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά» και προσέθεσε:

«Ακόμα παραμένουμε στο σημείο μηδέν. Δεν μας λένε ποιο ναυπηγείο θα αναλάβει τη κατασκευή τους στην Ελλάδα».

Άλλοι διπλωματικοί κύκλοι επεσήμαναν στο Newmoney ότι η υπόθεση βρίσκεται σε αδιέξοδο αφού οι «εταιρείες περιμένουν την κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει κάποια πράγματα για να προχωρήσουν με συγκεκριμένες προτάσεις και η κυβέρνηση από την πλευρά της περιμένει να έχει κάτι χειροπιαστό από άποψη προτάσεων στα χέρια της».

Από τις αρχές του 2021 έχουν έρθει εκπρόσωποι όλων των ενδιαφερόμενων διεθνών εταιρειών για να συζητήσουν το θέμα. Τις συναντήσεις, κυρίως με τον υπουργό Άμυνας, τις κλείνει ο εκάστοτε πρέσβης. «Τους παίρνει από το χέρι και τους πάει» περιγράφουν διπλωματικά στελέχη.

Στο διπλωματικό παιχνίδι μπήκε η Ολλανδία με την S Class που είχε ναυπηγήσει τις πρώτες φρεγάτες για την Ελλάδα αρχές του ’90, η Γαλλία με το Naval Group με τεράστια τεχνογνωσία και εμπειρία σε αυτά τα θέματα που πρότεινε να ναυπηγηθεί μία φρεγάτα στη Γαλλία και τρεις στην Ελλάδα, η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία ενώ εμφανίστηκε και η αμερικανικών συμφερόντων Lockheed Martin. Το Ισραήλ θέλει να αναμιχθεί στο πλευρό των Αμερικανών αλλά στοχεύοντας στον εξοπλισμό ραντάρ κυρίως.

Μέσα στο 2021 έχουν έρθει στην Ελλάδα δύο φορές οι Γάλλοι και άλλες δύο φορές οι Αμερικάνοι της Locheed. Όλοι θέλουν να βελτιώσουν τις προσφορές τους αλλά προβληματίζονται για τα εδώ ναυπηγεία. «Συζητούν με…όποιον μιλάει Ελληνικά» επισημαίνουν στελέχη που είναι παρών στις συναντήσεις:

«Θέλουν να διαπιστώσουν εάν μπορούν να ναυπηγήσουν τις φρεγάτες στην Ελλάδα χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος να εκτεθούν λόγω υποδομών και χρονοδιαγραμμάτων».

Μάλιστα οι Αμερικάνοι έχουν συναντήσεις με την πλευρά του Θεόφιλου Πριόβολου θέλοντας να μάθουν τα σχέδια του εφόσον αγοράσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τι επενδύσεις θα κάνει και πώς θα λειτουργήσει τα ναυπηγεία.

Οι Αμερικάνοι ήρθαν για δεύτερη φορά στην Ελλάδα την περασμένη Κυριακή. Η αποστολή είναι 7μελής και σε αυτή μετέχουν δύο ναυπηγοί των ιταλικών Ναυπηγείων Fincantieri. Αυτό που ρωτούν συνεχώς είναι αν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά «θα αντέξουν τη δουλειά».

Με την πλευρά Πριόβολου οι συζητήσεις είναι προχωρημένες και πλέον αφορούν καθαρά τεχνικά θέματα όπως, για παράδειγμα, πόσους τόνους μπορεί να σηκώσει ο «χ» γερανός.

Οι Αμερικάνοι επισκέφθηκαν και τα ναυπηγεία της Ελευσίνας για να έχουν μία ολοκληρωμένη εικόνα.

Γνώστες της ναυπηγικής βιομηχανίας με τους οποίους συζήτησε το Newmoney τόνισαν ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να βάλει κατώτατο τίμημα προσφοράς, όπως κυκλοφορεί τους τελευταίος μήνες γιατί τότε δεν θα προσέλθει κανένας και οι διαγωνισμοί θα καταστούν άγονοι.

«Αν συμβεί κάτι τέτοιο ο ένας διαγωνισμός μετά τον άλλο θα κηρύσσεται άγονος» και προέβλεψαν: «Έτσι όπως εξελίχθηκε η κατάσταση και με τον τρόπο που έγινε ο πρώτος διαγωνισμός χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Θεωρούμε χαμένο και το 2021 για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά» και συνέχισαν:

«Αν κλείσει η συμφωνία για τις φρεγάτες μέσα στο 2021, η πρώτη από αυτές θα είναι λειτουργική το 2025. Χρειάζονται 2,5 με τέσσερα χρόνια αφού δεν είναι μόνο η ναυπήγηση της φρεγάτας. Πρέπει να γίνουν δοκιμές, να εκδοθούν πιστοποιητικά και πολλές άλλες διαδικασίες» γιανα υπογραμμίσουν:

«Οι φρεγάτες δεν είναι κελεπούρι για τα ελληνικά ναυπηγεία. Δεν ισχύει η σύνδεσή τους με την πώληση των ναυπηγείων. Γιατί δεν μπορεί να δεσμευθεί κανείς. Μπορεί να δεσμευθεί η κυβέρνηση στον όποιον αγοραστή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ότι η Lockheed θα τα ναυπηγήσει εκεί όταν είναι σχεδόν διαλυμένα; Θα θέλει ο ξένος ναυπηγικός όμιλος να δεσμευθεί ενώ δεν ξέρει πότε θα ολοκληρωθούν οι επενδύσεις από τον νέο ιδιοκτήτη και σε ποιο χρόνο και αν είναι αυτές που θα θέλουν; Εκτός αν αναλάβει η κυβέρνηση όλο το ρίσκο» και καταλήγουν:

«Τα ναυπηγεία τόσο του Σκαραμαγκά όσο και της Ελευσίνας θα πρέπει να λειτουργήσουν μόνα τους, δηλαδή με δουλειές που θα κλείσουν οι νέοι ιδιοκτήτες, μέχρι να έρθει η πρώτη παραγγελία για τις φρεγάτες. Θα πρέπει να επενδύσουν σε βάθος τεσσάρων χρόνων τουλάχιστον 140 εκατ. ευρώ αναλόγως και με το αρχικό τίμημα για την απόκτηση των ναυπηγείων Εδώ θα κάνουμε μόνο τη συναρμολόγηση και τη δουλειά με τις λαμαρίνες.

Όμως τα λεφτά τα πολλά είναι στον πολεμικό εξοπλισμό των πλοίων, στα ραντάρ τα ηλεκτρονικά συστήματα, τα αυτοπροστασίας κλπ τα οποία όπως είναι φυσικό θα φτιάξουν και θα καρπωθούν το τίμημα οι ξένοι που θα πουλήσουν τις 4 φρεγάτες».

Η ελληνική κυβέρνηση είχε τέσσερις άξονες στην υπόθεση αυτή πάνω στους οποίους ήθελε να κινηθεί:

  1. Το οικονομικό. Με 3-4 δισεκατομμύρια στοχεύει να αποκτήσει τέσσερις φρεγάτες.
  2. Το υποκατασκευαστικό έργο. Να αγοράσει μεν φρεγάτες από το εξωτερικό αλλά στην ίδια συμφωνία να προβλέπεται και η κατασκευή τουλάχιστον μίας στην Ελλάδα.
  3. Η αναβάθμιση των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
  4. Η ενδιάμεση, όπως την αποκαλούν, λύση. Δηλαδή μέχρι να αρχίσει η Ελλάδα να παραλαμβάνει τις νέες φρεγάτες να της δοθούν άλλες για να ενισχύσει προσωρινά τον πολεμικό στόλο της.
msn
Share on Google Plus

About Newsroom

Δημοσιογράφος Αρκαδίας με πολυετή εμπειρία στο χώρο των ΜΜΕ. Είναι Υπεύθυνη Δημοσίων σχέσεων σε γνωστά πρόσωπα και επιχειρήσεις στην Ελλάδα.Έχει κάνει μετεκπαιδευση στο Λονδίνο.Καθηγήτρια Δημοσιογραφίας.Μέλος Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων, μέλος Συλλόγου Εφέδρων Πελοποννήσου- Μέλος Δημοσιογραφικών Ενώσεων. Διευθύντρια Δημοσίων σχέσεων UNESCO Πειραιώς και Νήσων και της International Action Art, Παρουσιάστρια τηλεοπτικής εκπομπής ¨Μαζί στην Πρώτη Γραμμή. Μεταπτυχιακό στην Διαδικτυακή Δημοσιογραφία

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων χωρίς την έγκριση της ιδιοκτήτριας .
Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Η μη αναφορά στην πηγή διώκεται ποινικά