Την έγκριση του προγράμματος προμήθειας κορβετών για την ενίσχυση του ελληνικού Στόλου αποφασίζει σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες, το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ), με την Αθήνα να κινείται «πάση δυνάμει» ώστε το θέμα να «κλείσει» μέχρι το τέλος του έτους. 

Οι επείγουσες ανάγκες για νέες και σύγχρονες πλώρες, δεν αφήνουν περιθώρια αναβολών και η ελληνική πλευρά, ενόψει των ερευνών για υδρογονάνθρακες αλλά και λόγω της κλιμακούμενης τουρκικής προκλητικότητας, κινείται αστραπιαία με σκοπό να ενισχύσει τη δύναμη πυρός του Πολεμικού Ναυτικού.


naval.jpg
Πηγή: Group Naval

Το πρόγραμμα για την αγορά Κορβετών ενεργοποίησε στις 9 Νοεμβρίου το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο και αφού περάσει από το σημερινό ΣΑΓΕ, θα έρθει ως επείγον θέμα στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) που θα συνεδριάσει τον Δεκέμβριο υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν, ότι μέχρι τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει καταθέσει την εισήγηση του στην κυβέρνηση σχετικά με το πιο πλοίο συγκεντρώνει τις περισσότερες προτιμήσεις.

Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, δύο είναι οι βασικοί διεκδικητές, οι Γάλλοι της Group Naval με την Κορβέτα GoWind και οι Ιταλοί της Fincantieri με την FCX-30 Doha. Οι δύο υποψήφιοι αναμένεται να καταθέσουν τις τελικές τους προτάσεις μέχρι τα τέλη του μήνα, με πηγές του Ναυτικού Επιτελείου να υπογραμμίζουν ότι και τα δύο πλοία καλύπτουν πλήρως τις επιχειρησιακές ανάγκες του Στόλου, και το στοιχείο που πρόκειται να κρίνει τον «νικητή» είναι το οικονομικό σκέλος αλλά και η εμπλοκή των ελληνικών ναυπηγείων.

Οι λεπτομέρειες

Πηγή: Group Naval

Αυτό που περιμένει η Αθήνα είναι μία πρόταση με ευκολίες στην αποπληρωμή, με το βάρος της εξόφλησης να γέρνει προς την ολοκλήρωση του προγράμματος, μιας και η απόκτηση των Φρεγατών FDI Belharra και των 24 Rafale επιβαρύνουν σημαντικά τον αμυντικό προϋπολογισμό μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα που πρέπει να ρυθμιστεί είναι η διακρατική συμφωνία. Αθήνα και Παρίσι υπέγραψαν τον Σεπτέμβριο του 2021 την Αμυντική Συμφωνία η οποία, μεταξύ άλλων ρύθμισε το ζήτημα της απόκτησης των γαλλικών Φρεγατών και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τις κορβέτες GoWind.

Αν η ελληνική πλευρά επιλέξει την ιταλική πρόταση, Αθήνα και Ρώμη θα πρέπει να υπογράψουν μια αντίστοιχη συμφωνία, η οποία θα έχει και γεωπολιτικά οφέλη για την Ελλάδα και ενδεχομένως ρήτρες συνδρομής αντίστοιχες με αυτές της ελληνογαλλικής συμφωνίας. Η Ρώμη πάντως, δείχνει πλέον διατεθειμένη να στηρίξει ανοιχτά τις ελληνικές θέσεις, με πρόσφατη την κοινή δήλωση που υπέγραψε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος με τον Κύπριο, τον Γάλλο και τον Ιταλό ομόλογό του για αυξημένη ναυτική παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο ως απάντηση στις τουρκικές προκλήσεις.

Το σχέδιο της Αθήνας

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, το ποσό που έχει προϋπολογιστεί για την προμήθεια κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού είναι 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Το πιθανότερο σενάριο, είναι η Αθήνα να προχωρήσει στην αγορά τριών Κορβετών προς 1,5 δις, διατηρώντας το δικαίωμα προαίρεσης για μία ακόμη, όπως στην περίπτωση των Φρεγατών FDI Belharra. Αυτό θα δώσει το οικονομικό περιθώριο στην ελληνική πλευρά να «τρέξει» παράλληλα και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων Φρεγατών ΜΕΚΟ το οποίο αναμένεται να κυμανθεί λίγο πάνω από τα 500 εκατομμύρια ευρώ.

Η Αθήνα πάντως, εξακολουθεί να εξετάζει την ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης για την 4η FDI Belharra, η τιμή της οποίας θα παραμείνει κλειδωμένη και ιδιαιτέρως δελεαστική μέχρι το καλοκαίρι, περίπου ένα δισεκατομμύριο μαζί με τα όπλα της, την ώρα μάλιστα που οι πρώτες ύλες και το κόστος βιομηχανικής παραγωγής έχουν εκτοξευθεί εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης που προκαλεί η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Κορβέτες: Συνεδριάζει το ΣΑΓΕ - Το σχέδιο για τη θωράκιση του Πολεμικού Ναυτικού - CNN.gr