ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΑΣ ΥΜΝΟΣ
- Όπως! όλα τα εθνικά μας θέματα, έτσι και ο Εθνικός μας Ύμνος,
εμπεριέχει αγώνες, θυσίες, μάχες, αίμα και λευτεριά και καταλήγει και
αυτός, να συμβουλεύει τους ήρωες της Επανάστασης του 1821 με πόνο
για το μεγάλο πρόβλημα της φυλής μας τη Διχόνοια.
- Παρακάτω! το κείμενο σε γενικές γραμμές αναφέρεται στο ιστο
ρικό περιεχόμενο του Εθνικού μας Ύμνου. Εκτιμώ ότι αξίζει τον κόπο ν’
αναμοχλεύσουμε στη μνήμη μας, κάποια θέματα που απετέλεσαν
σταθμούς στην ηρωική Ιστορική πορεία της Πατρίδος μας.
- Ο Διονύσιος Σολωμός σε ηλικία 25 ετών, έγραψε ένα ποίημα με
τίτλο: «Ύμνος στην Ελευθερία» κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του
1821 στη Ζάκυνθο. Αρχικά γράφτηκε στα Ιταλικά και στη συνέχεια τον
Μάιο του 1823 στα Ελληνικά, σε μία περίοδο ιδιαίτερης έξαρσης της Ελ
ληνικής Επανάστασης. Το ποίημα αυτό του Διονυσίου Σολωμού, απο
τελείται από 158 τετράστιχες στροφές. Το μέτρο είναι τροχαϊκό με εναλ
λαγές επτασύλλαβων και οκτασύλλαβων στίχων.
- Το εξαίρετο αυτό ποίημα του Σολωμού, ανάλογα με το περιεχό
μενο των Στίχων του, αναφέρεται στα εξής:
α. Στροφές 1 - 34: Ο ποιητής παρουσιάζει τη Θεά ελευθερία, θυ
μίζει τα περασμένα μαρτύρια των Ελλήνων, την εξέγερση των σκλάβων,
τον ενθουσιασμό και τη χαρά των Ελλήνων. Καυτηριάζει επίσης την
έχθρα των Ευρωπαίων ηγεμόνων, αλλά και την περιφρονητική α
διαφορία των Ελλήνων, για τα άθλια φιλοτουρκικά αισθήματα των
ηγετών της Ευρώπης. Δειγματικά μια από τις 34 στροφές:
Στροφή 2η
Απ’ τα κόκαλα βγαλμένη
των Ελλήνων τα ιερά
και σας πρώτα ανδρειωμένη
χαίρε, ω χαίρε, ελευθεριά!
β. Στροφές 35 - 74: Εδώ! γενικά αναφέρεται στην μάχη της Τριπολι
τσάς. Όπου! την 25η Σεπτεμβρίου 1821, οι δυνάμεις των επαναστατη
μένων Ελλήνων, υπό τη Διοίκηση των Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, Πε
τρόμπεη Μαυρομιχάλη, Παναγιώτη Γιατράκου και Χρήστου Αναγνω
σταρά, απελευθέρωσαν την Τρίπολη. Δειγματικά μια από τις 39 στρο
φές:
Στροφή 35η
Ιδού, εμπρός σου ο τοίχος στέκει
της άθλιας Τριπολιτσάς,
τώρα τρόμου αστροπελέκι
να της ρίψεις πιθυμάς.
γ. Στροφές 75 - 87: Εδώ, περιγράφει ο ποιητής τη Μάχη της Κο
ρίνθου και την καταστροφή του Δράμαλη στα Δερβενάκια.
- Η Μάχη των Δερβενακίων την 26 Ιουλίου 1821 υπό τον Θεόδωρο Κο
λοκοτρώνη, γνωστή και ως Σφαγή του Δράμαλη, ήταν μία από τις σημα
ντικότερες μάχες που πραγματοποιήθηκαν κατά την Ελληνική Επανά
σταση του 1821, με νικηφόρα έκβαση για τους Έλληνες και μεγάλη κα
ταστροφή των Οθωμανικών Δυνάμεων, υπό τον αρχιστράτηγο Μαχμούτ
Δράμαλη Πασά. Δειγματικά μια από τις 17 στροφές:
Στροφή 77η
Τρέχουν άρματα χιλιάδες
σαν το κύμα εις το γιαλό,
αλλ’ οι ανδρείοι παλλικαράδες
δεν ψηφούν τον Αριθμό.
δ. Στροφές 88 - 122: Αναφέρεται στην πρώτη πολιορκία του Μεσο
λογγίου το 1822 και στον πνιγμό των Τούρκων στον ποταμό Αχελώο.
- Μετά τη συντριβή των Ελληνικών Σωμάτων, όπου σκοτώθηκαν
πολλοί Φιλέλληνες στην Μάχη του Πέτα (4 Ιουλίου 1822), οι Τουρκικές
Δυνάμεις, υπό την αρχιστρατηγία του Ομέρ Βρυώνη, κατευθύνονται
προς τη Δυτική Ελλάδα, ανασυντασσόμενες στο Βραχοχώρι (Αγρίνιο)
και κινούνται προς το Μεσολόγγι.
- Η πρώτη πολιορκία του Μεσολογγίου έλαβε χώρα από την 25η Ο
κτ. 1822 μέχρι 31 Δεκ. 1822 κατά το αρχικό στάδιο του Απελευθερωτι
κού αγώνα των Ελλήνων (1821-1829). Είναι ένα από τα σημαντικότερα
επεισόδια της Ελληνικής Επανάστασης. Θα ακολουθήσουν βέβαια η
Δεύτερη και η Τρίτη πολιορκία μέχρι τον Απρίλιο του 1826. Δειγματικά
μια από τις 24 στροφές:
Στροφή 93η
Ποίοι ειν’ αυτοί που πλησιάζουν
με πολλή ποδοβολή
κι’ άρματα, άρματα ταράζουν;
επετάχτηκες εσύ!
ε. Στροφές 123 - 138: Εδώ το ποίημα αναφέρεται στην πυρπόληση της
Τουρκικής Ναυαρχίδας κοντά στην Τένεδο και στον απαγχονισμό του
Γρηγορίου Ε΄.
- Μετά την Καταστροφή της Χίου από τους Τούρκους στις 30
Μαρτίου 1822, το Ελληνικό Ναυτικό θέλησε να πάρει εκδίκηση και απο
φάσισε να προσβάλει τον Τουρκικό Στόλο. Για τον σκοπό αυτό συγκρο
τήθηκε μία αρμάδα πλοίων, με 29 Υδραϊκά υπό τον Ανδρέα Μιαούλη και
16 Ψαριανά υπό τον Ανδρέα Χατζηαναργύρου. Τα ελληνικά πλοία συ
γκεντρώθηκαν στα Ψαρά περί τα τέλη Απριλίου του 1822 και έψαχναν
την ευκαιρία.
- Ο Κων/νος Κανάρης, Ψαριανός την καταγωγή, διψούσε κι αυτός
να εκδικηθεί τον Τούρκο Ναύαρχο.
- Όταν ο Ελληνικός Στόλος βρήκε την ευκαιρία και αιφνιδίασε τους
Τούρκους, ο Κανάρης ήταν μαζί με τον Μιαούλη.
Τα ξημερώματα 7 Ιουνίου 1822, πλησίασαν τα εχθρικά πλοία. Η
Ναυαρχίδα ήταν φωταγωγημένη, καθώς οι Τούρκοι γιόρταζαν το Ραμα
ζάνι. Ο Κανάρης τότε πήγε από την μεριά που φυσούσε ο άνεμος και
κόλλησε το δικό του Μπουρλότο στη Ναυαρχίδα. Το κτύπημα ήταν συ
ντριπτικό, μέσα σε λίγα λεπτά, οι φλόγες έζωσαν το πλωτό μεγαθήριο.
Ελάχιστοι διεσώθηκαν και το πλοίο κατεστράφη.
- Η πυρπόληση της Τουρκικής Ναυαρχίδας από τον Κανάρη είναι
αδιαμφισβήτητα μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές επιτυχίες και θαρρα
λέα επιτεύγματα των Ελλήνων αγωνιστών της Επανάστασης του 1821.
- Ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄ γεννήθηκε στην Δημητσάνα το
1746. Διετέλεσε τρεις φορές Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (1797
1798, 1806-1808 και 1818-1821). Αναγνωρίσθηκε ως Εθνομάρτυρας,
ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία τον ανακήρυξε άγιο, τιμώντας την μνήμη του
στις 10 Απριλίου, ημέρα του απαγχονισμού του από τους Τούρκους.
Δειγματικά μια από τις 15 στροφές:
Στροφή 132η
Πνίγοντ’ όλοι οι πολεμάρχοι
και δεν μνέσκει ένα κορμί
χαίρου, σκιά του Πατριάρχη,
που σε πέταξαν εκεί.
στ. Στροφές 139 - 158: Στους στίχους αυτούς ο ποιητής παρα
καλεί και συμβουλεύει τους αγωνιστές ν’ απαλλαγούν από τη Δι
χόνοια και τελειώνοντας προτρέπει τους δυνατούς της Ευρώπης ν’
αφήσουν την Ελλάδα να ελευθερωθεί. Δειγματικά μια από τις 19
στροφές:
Στροφή 144η
Η Διχόνοια που βαστάει
ένα σκήπτρο η δολερή
καθενός χαμογελάει,
παρ’ το, λέγοντας και συ.
- Η φήμη του Ποιήματος αυτού του Σολωμού, ξεπέρασε γρήγορα
τα όρια της Ζακύνθου. Το 1824 μεταφράστηκε μέρος του στα Αγγλικά
και ολόκληρο στα Γαλλικά. Στον επαναστατημένο Ελληνικό χώρο δημο
σιεύθηκε τον ίδιο χρόνο στο Μεσολόγγι, στην εφημερίδα «Ελληνικά χρο
νικά». Θ’ ακολουθήσουν και άλλες δημοσιεύσεις τον επόμενο χρόνο.
Ενώ! στις 21 Οκτωβρίου του 1825 θα δημοσιευθεί και η πρώτη κριτική
του ποιήματος από τον Σπυρίδωνα Τρικούπη, στη «Γενική Εφημερίδα
της Ελλάδος» του Ναυπλίου.
- Το 1830 ο «Ύμνος στην Ελευθερία», μελοποιήθηκε αρχικά από
τον Κερκυραίο μουσουργό Νικόλαο Μάντζαρο για τετράφωνη ανδρική
χορωδία και ακουγόταν με ενθουσιασμό σε Εθνικές εορτές στα Επτά
νησα.
- Το 1844 ο Νικ. Μάντζαρος παρουσίασε μια νέα μορφή μελοποί
ησης του ποιήματός του και την υπέβαλε στον Βασιλιά Όθωνα, με την
ελπίδα να γίνει ο «Εθνικός Ύμνος» της χώρας. Διότι! μέχρι τότε ο Εθνι
κός Ύμνος της Ελλάδος ήταν ο Βαυαρικός, η γνωστή μελωδία του
Χάιντν, που ακόμη και σήμερα είναι ο Εθνικός ύμνος της Γερμανίας και
της Αυστρίας. Η πρόταση δεν έγινε δεκτή, αλλά το ποίημα ως σύνθεση
βραβεύτηκε με τον Αργυρό Σταυρό του Τάγματος του Σωτήρος.
- Το 1865, όταν ο Βασιλεύς Γεώργιος Α΄ κατά την επίσκεψή
του στην Κέρκυρα, άκουσε την εκδοχή της σύνθεσης του Νικ. Μά
ντζαρου, από τη μπάντα της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας,
του έκαμε μεγάλη εντύπωση. Τότε, ακολούθησε το Βασιλικό Διά
ταγμα της 4 Αυγούστου 1865, που το χαρακτήρισε πλέον ως «Ε
πίσημον Εθνικόν Άσμα» και εντέλλετο η εκτέλεσή του σε όλες τις
Εθνικές εορτές και Τελετές. Επίσης! ενημερώθηκαν οι ξένες Πρε
σβείες, ώστε να ανακρούεται και από τα ξένα πλοία, στις περι
πτώσεις αποδόσεως τιμών, προς τον Βασιλέα της Ελλάδος και
την Ελληνική Σημαία. Από δε τις 18 Νοεμβρίου 1966, με την υπ’ α
ριθ. 6133 απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της Κύπρου, κα
θιερώθηκε και ως Εθνικός Ύμνος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
- Ο Εθνικός μας Ύμνος, έχει ένα αιώνιο δίδαγμα, δείχνει
τους αγώνες και τις θυσίες του γένους των Ελλήνων για ν’ απο
κτήσουν την Ελευθερία τους, που πρέπει οι νεότεροι Έλληνες να
μην ξεχνούν ποτέ!
Ιωάννης Μ. Ασλανίδης
Αντγος
Επίτιμος Δκτης της ΣΣΕ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου