Στο φως όλες οι μεθοδεύσεις και η αδιαφάνεια επί της περιουσίας των ΕΔ

 




Σοκ και δέος.

Μόνο με αυτή τη φράση μπορεί να περιγραφούν σύμφωνα με την ΠΟΕΣ όλα όσα επιχειρεί να φέρει στο θερινό τμήμα, υπό καθεστώς ραστώνης, το ΥΠΕΘΑ, αναφορικά με την προσπάθεια υφαρπαγής της περιουσίας των ΕΔ. με ένα ιδιαίτερα πυκνογραμμένο έγγραφό της, η ΠΟΕΣ επιτίθεται ανοικτά στις "μεταρρυθμίσεις" αποκαλύπτοντας την πραγματική βούλησή τους και μεταξύ άλλων επισημαίνει ότι:
- Σε σχέση με το κείμενο της "διαρροής" έχει απαλειφθεί η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος. Γιατί άραγε;
- Ομοίως έχει διαγραφεί όλη η αρχική αναφορά στα κληροδοτήματα και τον (υποχρεωτικό εκ του νόμου) σεβασμό της βούλησης των κληροδοτών.
- Όχι μόνο θεσπίζει τη δυνατότητα" για δωρεάν παραχώρηση προς τρίτους, αλλά καταργεί εντελώς και το ελάχιστο όριο του 3% για τη μίσθωση, μαζί με την κατάργηση της ΥΠΑΑΠΕΔ.
- Ως προς το περιβόητο στεγαστικό των ΕΔ, ακυρώνει πλήρως τις υπουργικές εξαγγελίες αποδεικνύοντας ότι δεν χρειάζεται καν η εκποίηση της περιουσίας των ΕΔ για να κατασκευαστούν οικήματα, ενώ δεν επιτρέπεται η παραχώρηση σε υπαλλήλους τρίτων φορέων.
- Θεσπίζει την απόλυτη αδιαφάνεια στις διαδικασίες δίχως ουσιαστική λογοδοσία, αφού όλα παραμένουν εμπιστευτικά, κατόπιν εντολής και εις γνώση μικρού αριθμού ελεγχόμενων κατά βάση προσώπων. Ακόμα και ο κατάλογος των "προς αξιοποίηση" ακινήτων δεν αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Επίσης, αφού το σχέδιο νόμου αναρτήθηκε 3/7 γιατί έσπευσε το ΥΠΕΘΑ να παραχωρήσει ακίνητα με ΑΔΑ των 4/7; Υπήρχε λόγος για βιασύνη;
- Ενώ αφήνει ανοικτές αιχμές περί κακοδιαχείρισης για άγνωστο αριθμό ετών που καθιστά αναγκαία την πλήρη μεταρρύθμιση του πλαισίου, δεν γνωστοποιεί τη ζημία που έχει προκληθεί στις ΕΔ, ούτε εάν πρόκειται να αναληφθούν ενέργειες κατά προσώπων ή και των προκατόχων του νυν ΥΕΘΑ.
- Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη επί της ζημίας που θα δημιουργηθεί στις ΕΔ, τα Ταμεία, το στρατιωτικό προσωπικό και, βεβαίως, τυχόν διεκδικήσεις, υφιστάμενα δικαιώματα έστω και υπό ασαφές πλαίσιο ή καθεστώς εκκαθάρισης (όπως πχ για περιουσιακά στοιχεία στην Κωνσταντινούπολη ή την Αίγυπτο).
- Δεν φαίνεται να λαμβάνονται υπόψιν οι σοβαρές αντιδράσεις των ΤΕΘΑ, ΤΕΣ, ΤΑΑ. Ομοίως, δείχνει να επιχειρείται να παρακαμφθεί η ad hoc κατάσταση κάθε κληροδοτήματος και η προστασία του από το Σύνταγμα.
- Αποκρύπτεται το γεγονός ότι το ΥΠΕΘΟΟ έχει ενεργές αξιώσεις κατά περιουσιακών στοιχείων των ΕΔ. Υπό αυτή την έννοια προκαλεί σοβαρές απορίες η συμμετοχή του ΥΠΕΘΟΟ στην τριμελή διοίκηση του ΤΑΕΘΑ.
- Αποκρύπτεται το γεγονός ότι όταν παύει η χρήση σε ένα στρατόπεδο, το ΥΠΕΘΟΟ διά της αρμόδιας Διεύθυνσης εγείρει αξιώσεις επιστροφής της κυριότητας της ιδιοκτησίας του στο Δημόσιο.
- Όπως συνέβη και στη διαδικασία ψήφισης του νόμου 5195/2025 για τα στρατιωτικά νοσοκομεία, έτσι και εδώ πολλές "προκλητικές"  διατάξεις τροποποιήθηκαν αλλά φωτογραφίζονται με πλάγιο τρόπο (πχ η περίπτωση της ΕΕΣΥΠ και των θυγατρικών της κλπ).
- Η προσπάθεια συγκέντρωσης υπεραρμοδιοτήτων στο ΓΕΕΘΑ συνεχίζεται αμείωτη.
- Απορίες προκαλεί η υποχρέωση ενημέρωσης του Υπουργικού Συμβουλίου για τις περιπτώσεις «αξιοποίησης ακινήτων, το οικονομικό αντικείμενο της οποίας εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ». Μια τέτοια ενημέρωση αποκτά νόημα μόνο αν η πραγματική αξία υπολείπεται κατά πολύ, σε σημείο να μπορεί να γίνει λόγος για ξεπούλημα "όσο-όσο" που επιδιώκει άνωθεν συλλογική πολιτική κάλυψη.

Η ΠΟΕΣ κλείνοντας παραθέτει κάποια πολύ σοβαρά παραδείγματα που, θεωρεί ότι, υπό άλλες συνθήκες θα δημιουργούσαν πολύ σοβαρά θέματα για συζήτηση. Είναι δυνατόν εντός του ΥΠΕΘΑ να βρίσκεται ως άμισθος σύμβουλος στέλεχος συγκεκριμένου επιχειρηματικού ομίλου, στον οποίον παραχωρήθηκε δωρεάν πρόσφατα έκταση άνω των 8 στρεμμάτων στο κέντρο της Αθήνας για αξιοποίηση από πρώην δημόσια νοσοκομειακή δομή; Είναι ορθολογικό, ο ίδιος όμιλος να έχει προβεί πρόσφατα σε ιδιαίτερα γενναιόδωρη δωρεά για το ΝΝΑ και τη ΣΝΔ και με το υπόψιν νομοσχέδιο, εφόσον επιτευχθεί να πληγεί νομικά η βούληση του δωρητή, να υπάρχει περίπτωση να τεθούν αξιώσεις επί της δωρεάς (ιδίως υπό το πρίσμα του οικονομικού στραγγαλισμού που θέσπισε ο ν.5195/2025 για τα στρατιωτικά νοσοκομεία);

Την ίδια στιγμή, είναι δυνατόν να μην έχουν διαψευστεί άρθρα που κάνουν λόγο για εκποίηση περιουσιακών στοιχείων (πχ Πέρδικα) με βάση το νόμο που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιανουάριο, εννοώντας αυτόν που βρίσκεται σε διαβούλευση; Ή τι θα συμβεί αν επιβεβαιωθούν οι φήμες ότι με αφορμή την επικείμενη ανακαίνιση του 5ου ορόφου του ΝΝΑ, στο προσεχές μέλλον αναμένεται εκχώρηση του 4ου και 5ου ορόφου σε ιδιώτη;

Τέλος, ως προς το υποτιθέμενο ασυμβίβαστο που αναφέρει το σχέδιο νόμου σε άλλο σημείο, πως μπορεί να αποδείξει τη βούλησή της για εφαρμογή μια Διοίκηση, που για την αντίστοιχη περίπτωση του ΕΛΚΑΚ (ν.5110/2025) διέγραψε από το τελικό κείμενο τη μη ύπαρξη αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης ως όρο για τη συμμετοχή στο ΔΣ αυτού; ή που διατηρούσε για μεγάλο διάστημα διευθυντή κατασκευαστικής εταιρίας για διευθυντή της ΥΠΑΑΠΕΔ; Ή που εξακολουθεί να διατηρεί ως στενό συνεργάτη αμετάκλητα καταδικασμένο για κλοπή αξιωματικό που δεν θα έπρεπε να υπηρετεί στις ΕΔ και αντ' αυτού βρίσκεται μέσα στο υπουργικό γραφείο;

Η ΠΟΕΣ καταλήγει ότι δεν πείθεται από το νομοσχέδιο και ζητάει από τον Υπουργό Άμυνας να αποποιηθεί δημόσια των νομικών του καλύψεων, όπως έχει προαναγγείλει.

Το έγγραφο της ΠΟΕΣ (στο κείμενο παρατίθεται για λόγους διευκόλυνσης μόνο το κυρίως σώμα. Τα σχόλια κατ' αρθρο μπορείτε να τα δείτε είτε στο σύνδεσμο, είτε στα Παραρτήματα):


ΘΕΜΑ:   Σχόλια επί του Νομοσχεδίου περί την Εκποίηση της Περιουσίας των ΕΔ

ΣΧΕΤ. :   α.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 245/2019 έγγραφό μας

               β.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 201/2024 έγγραφό μας

               γ.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 393/2024 έγγραφό μας

               δ.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 710/2024 έγγραφό μας

               ε.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 738/2024 έγγραφό μας

               στ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 756/2024 έγγραφό μας

               ζ.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1083/2024 έγγραφό μας

               η.  Υπ’ αριθμ. πρωτ. 103/2025 έγγραφό μας

               θ.  Υπ’ αριθμ. πρωτ. 452/2025 έγγραφό μας

               ι.   Υπ’ αριθμ. πρωτ. 568/2025 έγγραφό μας

               ια. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 591/2025 έγγραφό μας

               ιβ. Σχέδιο νόμου με τίτλο «Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων - Σύσταση Ταμείου Ακινήτων Εθνικής Άμυνας και Φορέα Αξιοποίησης Ακινήτων Ενόπλων Δυνάμεων - Σχέδιο δράσεων για τη διαχείριση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων»


       Κύριε Υπουργέ.

      Όπως έχουμε σχολιάσει κατ΄ επανάληψη και ιδίως τους τελευταίους μήνες, ουδείς μπορεί πλέον να αμφισβητήσει την ύπαρξη μιας συστηματικής προσπάθειας δημιουργίας ενός αφηγήματος υποτιθέμενης «μέριμνας» προς το προσωπικό των ΕΔ. Οι λόγοι, πλέον, είναι αδύνατο να κρυφτούν. Αυτή τη φορά, στο επίκεντρο βρίσκονται τα Ταμεία Διαχείρισης των Περιουσιακών Στοιχείων των ΕΔ, εις βάρος των οποίων δρομολογούνται οι παρεμβάσεις που είχαμε εγκαίρως αποκαλύψει, για λόγους εντελώς διαφορετικούς από αυτούς που διαρκώς παρουσιάζονται, κάτι που θα αποδείξουμε πέραν πάσης αμφιβολίας με το παρόν έγγραφο.

      Σήμερα θα τεκμηριώσουμε ότι ο λόγος που επιχειρείται να έρθει το εν λόγω σχέδιο νόμου και μάλιστα στο θερινό τμήμα της Βουλής, ενώ οι σοβαροί κλυδωνισμοί λόγω του διαφαινόμενου σκανδάλου στον ΟΠΕΚΕΠΕ συνεχίζονται, σχετίζεται κυρίως με το γεγονός ότι εξυπηρετεί αφενός αμιγώς ιδιωτικά οικονομικά συμφέροντα τα οποία προφανώς είναι αδύνατον να συγκρατηθούν, αφετέρου τις προσωπικές σας φιλοδοξίες που υλοποιείτε υποχρεωτικά στις πλάτες των στρατιωτικών.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

      Πριν προχωρήσουμε στις αποκαλύψεις μας, κρίνουμε σκόπιμο να επαναφέρουμε στο προσκήνιο μερικές κρίσιμες λεπτομέρειες που έχουμε τεκμηριώσει κατά το πρόσφατο παρελθόν:

              α.   Το ΥΠΕΘΑ υποτίθεται ότι έχει σε εξέλιξη πρόγραμμα στέγασης για το οποίο κατά δήλωσή σας τα κονδύλια δεν επαρκούν (άρα χρειάζεται η περιουσία των ΕΔ). Έχουμε αποδείξει ότι εν λόγω πρόγραμμα δεν έχει καν σταθερό αριθμό «υπό κατασκευή» οικημάτων, ούτε σταθερό προϋπολογισμό, ανάγκες αλλά και προγραμματισμό. Επί τούτου υπενθυμίζουμε ότι το Στρατιωτικό σας Γραφείο σχετικά πρόσφατα και σε κάθε περίπτωση «κατόπιν εορτής» προέβη σε υποτιθέμενη έρευνα των αναγκών στέγασης του προσωπικού, ενώ το «πρόγραμμα» είχε ήδη εξαγγελθεί και «έτρεχε». Από το σχέδιο νόμου επιβεβαιώνεται ότι το αφήγημα περί κατασκευής οικημάτων δεν υφίσταται.

              β.   Στο πλαίσιο της υποτιθέμενης «κοινωνικής πολιτικής» του ΥΠΕΘΑ, έχετε εξαγγείλει ότι σημαντικό μέρος των «υπό κατασκευή» οικημάτων (περί το 15%) θα παραχωρηθεί δωρεάν σε εργαζόμενους άλλων Υπουργείων (ιατρούς, εκπαιδευτικούς, αστυνομικούς κλπ) [σχετικό (ια)]. Μια τέτοια ενέργεια υποκαθιστά τις αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις των άλλων Χαρτοφυλακίων της Πολιτείας. Ωστόσο, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου αποδεικνύεται ότι τα περί μέριμνας και στέγασης αφηγήματα δεν υφίστανται.

              γ.   Οι «δυνατότητες αξιοποίησης» της περιουσίας των ΕΔ έχουν υποβαθμιστεί συστηματικά από τον ίδιο το Νομοθέτη. Υπενθυμίζουμε ότι με το ν.5018/2023 τροποποιήθηκε επί τα χείρω με τα άρθρα 44-45 η διαδικασία εκμίσθωσης, όπου για την περίπτωση φορέων του Δημοσίου το ποσοστό μειώθηκε στο 3% (από 5% που ίσχυε). Ειδικώς να υπενθυμίσουμε την περίπτωση του ΕΛΚΑΚ όπου η στέγαση επιχειρήθηκε να γίνει δωρεάν. Αναφορικά δε, με τη θέσπιση της έτερης «δυνατότητας» της δωρεάν παραχώρησης των περιουσιακών στοιχείων των ΕΔ σε τρίτους (άραγε με τίνος οφέλη;), αυτή προς ώρας παραμένει, παρόλο που ξεκάθαρα πρόκειται για σκανδαλώδη ρύθμιση και παρά τα όσα έχουμε αποκαλύψει σχετικά με την πιθανή διαπλοκή ανάμεσα σε φορείς [σχετικό (ια)]. Όλες αυτές οι μεθοδεύσεις θεσμοθετούνται και ενισχύονται σημαντικά από το σχέδιο νόμου με τρόπο που δεν έχουμε πειστεί ότι εξυπηρετεί τα συμφέροντα των ΕΔ.

              δ.   Υπενθυμίζουμε ότι εξακολουθούν να παραμένουν αναπάντητα σοβαρά ερωτήματα και, κυρίως, σκιές, αναφορικά με τη διαχείριση εκ μέρους του ΥΠΕΘΑ ως προς το σύνολο των οικονομικών πόρων που διατίθενται, όπως για παράδειγμα τις δωρεές ιδιωτών, για τις οποίες εξ όσων γνωρίζουμε βρίσκεται, μετά τις αποκαλύψεις μας [σχετικό (θ)], σε εξέλιξη δικαστική διερεύνηση. Παράλληλα υπάρχουν σε εκκρεμότητα πλήθος απαντήσεων που πρέπει να δοθούν και σχετίζονται με την εκτέλεση του εποπτικού σας ρόλου στα Μετοχικά Ταμεία [σχετικά (γ) και (δ)], ενώ όπως θα αποκαλύψουμε παρακάτω, το «δωρεάν» έχει αρχίσει να εφαρμόζεται. Από τα παραπάνω, καθώς και από προγενέστερη αρθρογραφία που έχει παρουσιάσει τις εν λόγω «δοσοληψίες» σχεδόν τετελεσμένες, δεν τεκμαίρεται ότι εξυπηρετούνται τα συμφέροντα των ΕΔ.

      Σε αυτό το σημείο και αφού επαναλάβουμε ότι, με βάση τον ολέθριο σχεδιασμό των «Οδικών Χαρτών», οι «φάσεις Α΄ και Β΄» του σχεδιασμού της κατάρρευσης των Μετοχικών Ταμείων είναι αντίστοιχα η δημιουργία ενιαίου φορέα Διαχείρισης Περιουσίας των ΜΤ και συνακόλουθα αντίστοιχης εταιρίας και συνακόλουθα η αφαίμαξη και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας των Ταμείων (διαδικασία που ένεκα των τεκμηριωμένων αντιδράσεών μας έχουμε φέρει «πίσω» πέραν του έτους),  οφείλουμε να προσεγγίσουμε προσεκτικά κάποιες πρόσφατες εξελίξεις που έχουμε αποτυπώσει:

  • Πρόσφατα (4/7/25) παραχωρήθηκε δωρεάν για απευθείας εκποίηση στον Δήμο Χανίων, έκταση εκ του πρώην «ΣΤΡΔΟΥ ΤΑΞΧΟΥ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ», συνολικού εμβαδού 51.377,70 τ.μ, ιδιοκτησίας ΤΕΘΑ (93ΒΨΟΡΛΦ-Ξ25).
  • Ομοίως πρόσφατα (4/7/25) έγινε δωρεάν παραχώρηση κατά χρήση, του πρώην Στρατοπέδου «ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ» στην Ιερά Μητρόπολη Νεαπόλεως & Σταυροπόλεως, με σκοπό την εξυπηρέτηση του οράματος και των αναγκών της Τοπικής Εκκλησίας (9ΘΛΜΟΡΛΦ-9Ν4).
  • Αντίστοιχα (4/7/25) έγινε δωρεάν παραχώρηση χρήσης στο Γενικό Νοσοκομείο Παίδων Αθηνών «Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ», για 49 έτη με δυνατότητα παράτασης για ακόμη 49 έτη, δύο εκτάσεων εμβαδού 6.000 τ.μ και 2.115 τ.μ εκ του ακινήτου
    Στρατόπεδο «ΙΛΧΟΥ ΒΑΡΥΤΗ» (9Η2ΜΟΡΛΦ-ΚΧΞ).
  • Ομοίως (4/7/25) έγινε δωρεάν παραχώρηση κατά χρήση του πρώην Στρατοπέδου «ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑ», στον Δήμο Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 84 του ν.3883/2010, για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών (Ρ2Θ5ΟΡΛΦ-457).
  • Παρομοίως, λίγο παλαιότερα είχε εγκριθεί η παράταση της δωρεάν παραχώρησης χρήσης των δυο αποθηκών του Στρατοπέδου «ΑΝΤΓΟΥ ΚΑΠΟΤΑ», στο Μενίδι Αττικής, στο ΝΠΔΔ «Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών» (6ΗΔΘΟΡΛΦ-ΔΦ6, 29/11/24) κλπ.
  • Την ίδια στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη προσπάθειες να παραχωρηθούν δωρεάν σε διάφορα ενδιαφερόμενα μέρη τα στρατόπεδα «ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΟΥ» και «ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ», και ενώ σε άλλες περιπτώσεις (πχ με το Δήμο Πρέβεζας) πληροφορούμαστε ότι αμφισβητείται το ιδιοκτησιακό καθεστώς άλλων στρατοπέδων [ΥΠΛΓΟΥ (ΠΒ) ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΥ», «ΥΠΟΛΓΟΥ (ΠΖ) ΠΕΡΔΙΚΗ-ΠΥΛΑΔΗ» και «ΛΓΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ Ε.»].
  • Ως προς την τελευταία, ιδιαίτερα σημαντική αμφισβήτηση, να επισημάνουμε ότι με το ν.5110/2024 θεσπίσατε τη «δυνατότητα αξιοποίησης» φάρων από ιδιώτες, στο πλαίσιο της οποίας έχουν ήδη ξεκινήσει οι σχετικές ενέργειες, ανά περίπτωση. Για παράδειγμα, για τον πέτρινο φάρο στο ακρωτήριο Δρέπανο Αχαΐας το οποίο ήδη «βολιδοσκοπείται» από ιδιωτικά συμφέροντα, από επίσημη τοποθέτηση του Υπ.Πολιτισμού για το θέμα πληροφορούμαστε ότι είναι «φερόμενης ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου» (κατά τα λοιπά, ιδιοκτησίας του ΠΝ).
  • Υπενθυμίζουμε ότι ανήμερα του Πάσχα (20/4/25) είχε δημοσιευθεί άρθρο στην εφημερίδα «Καθημερινή» με τίτλο «Προς αξιοποίηση ‘’φιλέτα’’ του στρατού» και υπότιτλο «Στην τελική ευθεία η υπογραφή συμβάσεων μίσθωσης για εμβληματικά κτίρια στην Αθήνα και ακίνητα σε Αίγινα και Μέθανα». Συμπληρωνόταν, μάλιστα, ότι «Πάνω από 2.000 ακίνητα των Ενόπλων Δυνάμεων, που ανήκουν σε διάφορους φορείς, όπως τα Ταμεία Εθνικής Αμυνας (ΤΕΘΑ), Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) και Αεροπορικής Αμυνας (ΤΑΑ) ή η Υπηρεσία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΠΑΑΠΕΔ), αναμένεται να βρεθούν στο επίκεντρο αξιοποίησης στο άμεσο μέλλον, στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας από το υπ. Εθνικής Αμυνας. […] Για το τέταρτο τρίμηνο του 2025 προορίζεται η υπογραφή σύμβασης για τη μίσθωση έκτασης 330 στρεμμάτων στη θέση «Πέρδικα» στην Αίγινα, όπως επίσης και για ένα ακόμα ακίνητο ‘’φιλέτο’’ στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για κτίριο επί της οδού Κολοκοτρώνη 13, ιδιοκτησίας του Μετοχικού Ταμείου Στρατού.»!» Το εντυπωσιακότερο στοιχείο έγκειται στην παρατήρηση ότι το άρθρο βασίζεται στη διαπίστωση ότι το εν λόγω νομοσχέδιο «παρουσιάστηκε στο τέλος του 2024 και ψηφίστηκε τους πρώτους μήνες του 2025»»!
  • Μόλις λίγες εβδομάδες πριν σχολιάζαμε το περιεχόμενο έτερου δημοσιογραφικού άρθρου σύμφωνα με το οποίο «για το τέταρτο τρίμηνο του 2025 προορίζεται η υπογραφή σύμβασης για τη μίσθωση έκτασης 330 στρεμμάτων στη θέση «Πέρδικα» στην Αίγινα, όπως επίσης και για ένα ακόμα ακίνητο ‘’φιλέτο’’ στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για κτίριο επί της οδού Κολοκοτρώνη 13, ιδιοκτησίας του Μετοχικού Ταμείου Στρατού.». Σήμερα θα αποκαλύψουμε ότι το «ακίνητο του ΜΤΣ» που τακτικά μνημονεύεται εσχάτως δεν είναι άλλο από ολόκληρο το οικοδομικό τετράγωνο, «μυθικής» αξίας στο κέντρο της Αθήνας, στο οποίο μεταξύ άλλων στεγάζεται και το ATTICA, γνωστό και ως «Μέγαρο», για το οποίο ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη δικαστική διαδικασία επίλυσης διαφορών πληροφορούμαστε ύπαρξη παράλληλης διαδικασίας «να τα βρούμε». Παράλληλα, πέραν της Πέρδικας (που πλέον παρουσιάζεται περιέργως ως «ακίνητο»), στο «στόχαστρο» βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες μας, και οι Φλέβες (οι οποίες εξ όσων γνωρίζουμε δεν έχουν απωλέσει τον επιχειρησιακό χαρακτήρα τους).
  • Περίπου το ίδιο χρονικό διάστημα πληροφορούμαστε από έγκυρη αρθρογραφία με αφορμή το «λουκέτο» στη ΣΕΤΤΗΛ στον Πύργο ότι σας αποδίδεται δήλωση κατά την οποίαν δεσμευθήκατε «ότι οι χώροι θα παραχωρηθούν άμεσα, όταν ζητηθεί και για οποιαδήποτε χρήση αποφασίσει η τοπική κοινωνία.», δίχως ωστόσο να προσδιορίζεται εάν η διεκπεραίωση του «άμεσα» θα αφορά και τη «δωρεά» δυνατότητα. Θα μπορούσαμε να επεκταθούμε περισσότερο.

      Τα παραπάνω ενδεικτικά παραδείγματα τεκμηριώνουν ένα σοβαρό ερώτημα: πως ακριβώς νοείτε την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων των ΕΔ και πως θα υπερασπιστείτε τη διαφάνεια των ενεργειών; Όχι μόνο αποφεύγετε να προσδιορίζετε τέτοιες λεπτομέρειες, αλλά δεν περιγράφονται ούτε στην ανάλυση συνεπειών ρύθμισης προκειμένου να πληροφορηθούμε τη βούληση του νομοθέτη.

      Το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου «επιβεβαιώνει» και την πρόσφατη «αποκαλυπτική» αρθρογραφία και εμάς, βεβαίως, αποδεικνύοντας πόσο δίκαιος ήταν ο οξύς σχολιασμός μας, αφού ο σχεδιασμός εκποίησης (και όχι αξιοποίησης) βρισκόταν ήδη σε διαδικασία υλοποίησης δίχως καν να έχει ρυθμιστεί νομοθετικά το θέμα. Και όπως έχει αποδειχθεί και σε άλλες περιπτώσεις, εν όψει της υλοποίησης των εμφανώς ειλημμένων αποφάσεών σας, ο νόμος υποβαθμίζεται σε τυπική διαδικασία!

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

      Ο πλήρης σχολιασμός μας στον οποίον μπορεί να ανατρέξει ο καθένας παρατίθεται στα παραρτήματα και, δυστυχώς, είναι ιδιαίτερα περιεκτικός και αποκαλυπτικός. Ωστόσο, προκαλεί εύλογες απορίες το γεγονός ότι για ένα σχέδιο νόμου που δημοσιεύθηκε για διαβούλευση βραδινές ώρες της 3/7/25, υπήρξε σειρά από αποφάσεις δωρεάν ή με αντάλλαγμα παραχώρησης που αναρτήθηκαν την 4/7/25.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

      Χάριν διευκόλυνσης της ανάγνωσης και της εμβάθυνσης στο μείζον αυτό ζήτημα, παραθέτουμε τα συμπεράσματά μας, τα οποία δυστυχώς (όπως αποδεικνύουμε από την τεκμηρίωση) δεν επιδέχονται αμφισβήτησης:

              α.   Φέρνετε προς ψήφιση ένα σχέδιο νόμου που διαψεύδει τις εξαγγελίες σας περί στεγαστικού προγράμματος. Ενώ έχετε δηλώσει ότι θα «αξιοποιήσετε» την περιουσία των ΕΔ δήθεν για την κατασκευή διαμερισμάτων τα οποία θα μοιράζετε αφειδώς, από το κείμενο του νόμου προκύπτει μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα με συγχρηματοδοτήσεις συναρμοδίων Υπουργείων και ευρωπαϊκών κονδυλίων.

              β.   Με έμμεσο τρόπο δημιουργείτε έναν φορέα real estate, όρος που έχει ήδη αρχίσει να αναφέρεται δειλά-δειλά ακόμα και σε αρθρογραφία του διαδικτύου με τρόπο που θεωρούμε ότι δεν περιποιεί τιμή για τις ΕΔ («Ιδρύθηκε η Army Real Estate – Τι θα περιλαμβάνει, τι γίνεται με το «ιερό» Real Estate», tourismtoday.gr, 13/7/2025) και που επιβεβαιώνεται από τις περιγραφές του σχεδίου (περί τις διαδικασίες ωρίμανσης κλπ).

              γ.   Με την ανωτέρω συνδυασμένη κίνηση ξεκάθαρα «κλείνετε το μάτι» προς τα επιχειρηματικά συμφέροντα τα οποία θα αποκτήσουν εκ του μη όντος προσβάσεις σε νέες δυνατότητες, τους στρατιωτικούς (διά της υποτιθέμενης μέριμνας αλλά κυρίως αποκρύπτοντας τις μεσομακροπρόθεσμες επιπτώσεις εις; Βάρος τους) και, κυρίως, στο σύνολο της κοινωνίας και των ΟΤΑ, όπου τους μοιράζετε περιουσία που ούτε σας ανήκει, ούτε τους ανήκει. Δεν είναι τυχαίο ότι πέρα από τις γενικότητες, σε κανένα σημείο δεν αναφέρει με τι τρόπο και πως θα ωφεληθούν οι ΕΔ και πως θα αναπληρωθεί η ζημία που πιθανώς θα υποστούν. Όλα αυτά ξεκάθαρα υποδηλώνουν ότι χρησιμοποιείτε την περιουσία των ΕΔ για να χτίσετε το προσωπικό σας κοινωνικό προφίλ επενδύοντας στο πολιτικό σας μέλλον.

              δ.   Θεσμοθετείτε την πλήρη αδιαφάνεια, ενισχύοντάς την με πλήθος από ασφαλιστικές δικλείδες (όπως τον έλεγχο διά μικρού αριθμού προσώπων με συμφέροντα εκτός ΕΔ). Θεωρούμε ότι η λέξη «εισήγηση» στο σχέδιο αποτελεί λέξη κλειδί. Ακόμα και οι έλεγχοι θα δύνανται να διενεργούνται μόνο εφόσον το ζητήσει ο ΥΕΘΑ, δηλαδή εσείς, καθιστώντας τον εαυτό σας ελεγκτή και ελεγχόμενο άρα δίχως υποχρέωση λογοδοσίας την οποίαν θεσπίζετε ως «εμπιστευτική», με επιπλέον συνταγματική και νομική προστασία για τις ενέργειές σας. Άραγε πως θα προσφύγει εναντίον σας τυχόν θιγόμενος φορέας ή πρόσωπο σε περίπτωση πρόκλησης ζημίας ή βλάβης; Εσείς δεν είχατε πει δημόσια ότι «θα αναλάβετε την ευθύνη που σας αναλογεί»; Με το νόμο περί ευθύνης Υπουργών εν ισχύ και το άρθρο 86 του Συντάγματος να σας προστατεύουν προτίθεστε να την αναλάβετε; Υφίσταται ανακολουθία σε αυτό.

              ε.    Η απουσία κάθε αναφοράς σας επί τούτου αποδεικνύει ότι οι ΕΔ χάνουν τα πάντα και δεν λαμβάνουν τίποτα. Για την ακρίβεια, υφίστανται πολύ σοβαρές ενδείξεις ότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να βρεθούν πολλαπλά ζημιωμένες, αφού σε κανένα σημείο της ΑΣΥΡ δεν υπάρχει καταγραφή των επιπτώσεων (πχ ως προς τις διεκδικήσεις και την περιουσία του ΤΕΣ στην Κωνσταντινούπολη και την Αίγυπτο) ή άλλα κληροδοτήματα, των οποίων η βούληση του δωρητή/κληροδότη προσβάλλεται ευθέως, ενώ προστατεύονται από το άρθρο 109 του Συντάγματος. Άραγε πότε ακριβώς η τήρηση του Συντάγματος θα πάψει να αποτελεί αγκύλωση και εμμονή; Υπενθυμίζουμε ότι κάθε κληροδότημα αντιμετωπίζεται ad hoc, σε σχέση με τη βούληση του κληροδότη και η οποία αποτελεί ισχυρότατο παράγοντα. Την ίδια στιγμή, ενώ έχουν καταγραφεί πολύ σοβαρές αντιδράσεις από την ΕΑΑΣ η οποία για την περίπτωση του «Μεγάρου» κάνει λόγο έως για μη τήρηση απόφασης του Αρείου Πάγου, υπενθυμίζουμε ότι υφίστανται και πολύ σοβαρές αντιδράσεις από τα Ταμεία Διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων οι οποιες διαφαίνεται ότι δεν έχουν ληφθεί υπόψιν. Εξυπακούεται ότι, σε τυχόν προσφυγές κατά του Δημοσίου, θεωρούμε βέβαιο ότι οι διαδικασίες θα εκφυλιστούν λόγω της μακρόχρονης διαδικασίας που πάντα χρησιμοποιεί παρελκυστικά το Δημόσιο, το οποίο προφανώς προσδοκά διά της «φθοράς» να εδραιώσει τη βούλησή του. Παράλληλα ουδεμία αναφορά γίνεται ως προς τις επιπτώσεις σε διάφορες διεκδικήσεις των υφιστάμενων Ταμείων Διαχείρισης (πχ του ΤΕΣ) σε περιπτώσεις όπου υφίστανται δικαιώματα, συνιδιοκτησίες ή ασαφές καθεστώς. Θα ζημιωθούν; Θα παύσουν; Θα ανανεωθούν;

              στ.  Ναι μεν σε διάφορα σημεία ο νομοθέτης κάνει πίσω, αλλά αυτό συμβαίνει μόνο κατά τα φαινόμενα (πχ για την ΕΕΣΥΠ). Ό,τι αναφερόταν ρητώς στη «διαρροή», πλέον απλώς περιγράφεται ή φωτογραφίζεται ξεκάθαρα. Το ΤΑΙΠΕΔ ξεκάθαρα παραμένει σε πρώτο πλάνο από πλευράς ενδιαφερόμενων, αν και όχι ο κύριος ενδιαφερόμενος. Κύριος ενδιαφερόμενος καθίστανται ξεκάθαρα τα ιδιωτικά συμφέροντα, τα οποία έχουν ήδη αρχίσει να «αποκτούν δικαιώματα» στην περιουσία των ΕΔ σε επίπεδο που θα μπορούσε να συνιστά σκάνδαλο πρώτου μεγέθους. Αντίστοιχα, όπως θίξαμε και προηγουμένως, δημιουργούνται νέοι, χαμηλότερου «βεληνεκούς» ενδιαφερόμενοι, αλλά με την ισχυρή δύναμη της ψήφου: δεν αναφερόμαστε μόνο σε δημόσιους λειτουργούς και υπαλλήλους άλλων φορέων, των οποίων οι κατά το νόμο εργοδότες θα παρακολουθούν απλώς τις ΕΔ να δαπανούν νομίμως το μέλλον των στελεχών και των οικογενειών τους, χάριν πολιτικών βλέψεων από τις οποίες πιθανώς να επωφεληθούν και οι ίδιοι.

              ζ.    Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο του γενικότερου «εξορθολογισμού και νοικοκυρέματος», το ΥΠΕΘΟΟ διά της αυθαίρετης επιβολής της συμμετοχής του προφανώς θα λάβει κάτι, στο πλαίσιο κάποιου δυνητικού δούναι και λαβείν, προκειμένου να «βελτιωθούν» στις πλάτες των ΕΔ οι γενικότεροι «αριθμοί» που βαίνουν διαρκώς επιδεινούμενοι, και παράλληλα να υπάρξει μια κίνηση «καλής θέλησης» προς τους δανειστές, όπου σε εποχές ισχνών αγελάδων εκ νέου, εμείς θα εμφανιστούμε ως πρωτοπόροι της υλοποίησης των ευρωπαϊκών αποφάσεων (εν προκειμένω, των δεσμεύσεων για την ευρωπαϊκή Άμυνα και του ReArm Europe, όπου όπως έχουμε σχολιάσει προ πολλού αναζητούνται πόροι μέσω κοινωνικών παροχών και δομών). Αλήθεια, πότε σκοπεύετε να ενημερώσετε ότι το ΥΠΕΘΟΟ έχει ενεργές δικαστικές αξιώσεις εις βάρος ακινήτων των ΕΔ των οποίων την κυριότητα αμφισβητεί; Μετά την ψήφιση;

              η.   Τα περιουσιακά στοιχεία που επί σειρά ετών διατίθεντο στο ΥΠΑΑΠΕΔ δεν είναι αναρτημένα στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Ομοίως, ουδεμία επικαιροποίηση του εν λόγω πίνακα δημοσιοποιείται. Κατά συνέπεια κανείς δεν θα μπορεί να γνωρίζει αν τα «προς αξιοποίηση» ακίνητα είναι όντως τέτοια. Όλα τα χειρίζεται μια ολιγομελής ομάδα ανθρώπων που θα αντικαταστήσει σειρά από θεσμικές διοικούσες επιτροπές και αρμόδια Όργανα. Επίσης σε ποιο καθεστώς εμπίπτουν πλέον οι ακίνητες περιουσίες οι οποίες έχουν αγοραστεί κατά τις περασμένες δεκαετίες και οι οποίες αποτελούν περιουσιακά στοιχεία που έχουν πληρωθεί από τα στελέχη των ΕΔ; Σε όλα αυτά αποκτούν άμεση πρόσβαση και ενημέρωση οι αρμόδιοι φορείς του ΥΠΕΘΟΟ, το οποίο πλέον θα γνωρίζει επακριβώς σε ποια στρατόπεδα παύει να υφίσταται χρήση, άρα θα διεκδικεί ως περιουσία του Δημοσίου. Πρόκειται για… αθάνατο μνημείο αδιαφάνειας.

              Κύριε Υπουργέ.

      Ως νομικός γνωρίζετε πολύ καλύτερα από εμάς το σοβαρό θεσμικό ρόλο και τις ευθύνες του νομοθέτη. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια προκειμένου να ξεπεραστούν πολλές κατά βάση μη υπαρκτές «παθογένειες» (όπως της υποτιθέμενης μη αξιοποίησης της περιουσίας των ΕΔ, εν προκειμένω), διαπιστώνουμε την ενίσχυση της αδιαφάνειας και τις συνεχείς παρεμβάσεις. Ο νομοθέτης εδώ και χρόνια ξεκάθαρα αποφεύγει συστηματικά να λογοδοτεί και να αιτιολογεί τις αποφάσεις του. Το ζητούμενο δεν είναι η ύπαρξη μιας ΑΣΥΡ, αλλά το τι αυτή εμπεριέχει.

      Η τάση αυτή εμπεριέχεται έντονα και στο υπόψιν νομοσχέδιο που φέρνετε προς ψήφιση. Οι προθέσεις σας δεν μπορούν να κρυφθούν. Ένα νομοσχέδιο δεν έχει κανένα λόγο να κατατίθεται σε δημόσια διαβούλευση δεκαπέντε λεπτά της ώρας πριν την αλλαγή μέρας, μόνο και μόνο για να «χρεωθεί» μια ημερολογιακή μέρα ως δήθεν αξιοποιήσιμη. Ομοίως, δε νοείται η ΑΣΥΡ να αναρτάται με δύο μέρες καθυστέρηση κι αυτό κατόπιν δημόσιου σχολιασμού μας σε ΜΚΔ και δίχως ουσιαστικό περιεχόμενο. Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού.

      Παρομοίως, για ποια διαβούλευση μπορούμε να μιλάμε, όταν δεν υπάρχει ούτε κατά το ελάχιστο εκτίμηση των οικονομικών επιπτώσεων; Είναι δυνατόν ένα νομοσχέδιο που υποτίθεται ότι φέρνει την «ορθολογική αξιοποίηση», όχι να μην τεκμηριώνει αλλά ούτε καν να αναφέρει, έστω σε ένα σημείο, πως και γιατί υπήρχε μη ορθολογική αξιοποίηση μέχρι σήμερα; Και για πόσα χρόνια; Και πόσο ζημίωσε το Δημόσιο και τις ΕΔ η εσφαλμένη διαχείριση την οποίαν σήμερα διορθώνετε; Ή γιατί δεν την αντιμετωπίσατε εσείς ή η προκάτοχοί σας; Άραγε, θα κινηθείτε νομικά κατά προκατόχων σας ή κατά των επιλογών τους (Αρχηγών ΓΕ) με την έγκληση ότι ζημίωσαν το Δημόσιο; Διότι μόνο έτσι μπορεί να ερμηνευθεί η «μη ορθολογική αξιοποίηση».

      Πόσο ορθολογικό μπορεί να είναι, λοιπόν, το γεγονός ότι, εν μέσω ευθειών αιχμών περί κακοδιαχείρισης της δημόσιας περιουσίας, σε όλη την ΑΣΥΡ δεν υπάρχει ούτε μία οικονομική πρόβλεψη, είτε επί της ζημίας που είχε προκληθεί, είτε επί του φιλοδοξούμενου κέρδους που θα προκύψει. Μην διαφεύγει της προσοχής ότι το σχέδιο νόμου είναι αυτό που κάνει λόγο για λειτουργία με βάση την ιδιωτική οικονομία, όχι η Ομοσπονδία μας.

      Έχουμε αφήσει σε εκκρεμότητα ένα γεγονός. Είναι γνωστό ότι στο γραφείο σας απασχολείται ως άμισθος σύμβουλος, σημαντικό στέλεχος εταιριών γνωστής και ιδιαίτερα μεγάλης επιχειρηματικής οικογένειας. Πρόσφατα, το ΥΠΕΘΑ παραχώρησε δωρεάν, άνευ περαιτέρω αιτιολόγησης, με το δήθεν πρόσχημα του δημόσιου συμφέροντος, δημόσια έκταση υπέρ ιδιωτικής εταιρίας της ιδίας επιχειρηματικής οικογένειας. Ακόμα κι αν η είδηση σταματούσε εδώ, θεωρούμε ότι θα αρκούσε για να προκαλέσει σοβαρά ερωτήματα περί ενδεχόμενης διαπλοκής, ωστόσο υπάρχει συνέχεια: προσφάτως, υπήρξε πολύ σημαντική και γενναία δωρεά εκ μέρους της ίδιας οικογένειας προς το ΝΝΑ και τη ΣΝΔ. Η τελευταία περίπτωση δεν θα μας απασχολούσε, αν με τις ρυθμίσεις του υπόψιν σχεδίου νόμου δεν άνοιγε η «δυνατότητα» να τεθούν εκ των υστέρων αξιώσεις επί της δωρεάς, ενδεχόμενο που μας ανησυχεί ιδιαιτέρως.

      Εντούτοις, ανεξάρτητα από τα παραπάνω, θα επισημάνουμε δύο επιπλέον σημεία: τι μέλλει γενέσθαι με τον 4ο και 5ο όροφο του ΝΝΑ, όπου ο τελευταίος προορίζεται για ανακαίνιση; Είναι αλήθεια ότι αμφότεροι προορίζονται για «αξιοποίηση» με τρόπο του αγγλοσαξωνικού παραδείγματος που δεν θα θίγει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΝΝΑ; Ομοίως, τι μέλλει γενέσθαι με την Πέρδικα και τις Φλέβες; Είναι αλήθεια ότι βολιδοσκοπούνται από ίδιο πρόσωπο του επιχειρηματικού χώρου; Φοβούμαστε ότι προσεχώς θα υπάρξει «λευκός καπνός» σε πολλά από όσα ακόμα κυκλοφορούν ως φήμες. Εξάλλου μην λησμονούμε ότι σύμφωνα με την αρθρογραφία, ο νόμος… έχει ήδη ψηφιστεί από τον Ιανουάριο. Ευελπιστούμε μόνο να μην αποδειχθεί ότι η απαλοιφή της «προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος» σε σχέση με τη διαρροή είχε λόγο που συνέβη.

      Δυστυχώς είναι ξεκάθαρο ότι βρισκόμαστε εν όψει ολοκληρωτικών αλλαγών. Στα θετικά, αν μπορεί κανείς να κάνει λόγο για τέτοια, σημειώνουμε την, έστω με καθυστέρηση, ύπαρξη σφυγμού από διάφορους φορείς, που βλέπουν ότι ο σχεδιασμός είναι συγκεκριμένος και η ισχυρά πυγμή της Ηγεσίας αδιαπραγμάτευτη. Ευελπιστούμε ότι, έστω κατόπιν εορτής, συνειδητοποίησαν ότι χρησιμοποιήθηκαν.

      Η ΠΟΕΣ, βεβαίως, δεν πρόκειται να κάνει πίσω. Έχουμε προαναγγείλει ανάληψη ενεργειών σε κάθε δυνατό επίπεδο και θα σταθούμε στο ύψος των ιστορικών περιστάσεων. Εξυπακούεται ότι δεν αναμένουμε από εσάς να βελτιώσετε κάτι ή να κάνετε πίσω. Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι, σε μιαν εποχή που εξελίσσεται υπό την σκιά σοβαρότατων γεωπολιτικών εξελίξεων εντός των οποίων δεν μπορεί να αποκλειστεί μια νέα οικονομική κατάρρευση της χώρας μας, κάθε «νέα» πηγή εσόδων καθίσταται κρίσιμη. Γι’αυτόν ακριβώς το λόγο, «δεν είναι δυνατόν» οι ΕΔ να συνεχίσουν να διαχειρίζονται τα περιουσιακά τους στοιχεία ανεξέλεγκτες και δίχως παρεμβάσεις.

      Το νομοσχέδιο αυτό ουδεμία σχέση με όσα ευαγγελίζεστε έχει. Πρόκειται για μια νόμιμη υφαρπαγή, ακριβώς επειδή μπορείτε να το κάνετε εκμεταλλευόμενος της θέση σας, γεγονός που δεν μας αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, πλην των περιπτώσεων όπου εντοπίζονται σοβαρά νομικά κενά. Πλέον δεν μπορεί να υπάρξει καμία αμφιβολία ότι ο πραγματικός σας στόχος είναι η ανάδειξη του πολιτικού σας προφίλ ως δήθεν γενικότερου μεταρρυθμιστή για το σύνολο της Κοινωνίας. Ωστόσο, αυτό που αποκρύπετε επιμελώς είναι η δυστυχία και η καταστροφή που θα αφήσετε πίσω στο χαρτοφυλάκιό σας εις βάρος των πραγματικών δικαιούχων. Βεβαίως, εμείς θα συνεχίσουμε να αναμένουμε να είστε συνεπής και με τις υπόλοιπες εξαγγελίες σας και σας ζητάμε εκ νέου να αποποιηθείτε δημόσια της νομικής σας κάλυψης ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να αναλάβετε τις ευθύνες σας εφόσον απαιτηθεί. Αν και αμφισβητούμε ότι θα το πράξετε.

Share on Google Plus

About Newsroom

Δημοσιογράφος Αρκαδίας με πολυετή εμπειρία στο χώρο των ΜΜΕ. Είναι Υπεύθυνη Δημοσίων σχέσεων σε γνωστά πρόσωπα και επιχειρήσεις στην Ελλάδα.Έχει κάνει μετεκπαιδευση στο Λονδίνο.Καθηγήτρια Δημοσιογραφίας.Μέλος Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας Ενόπλων Δυνάμεων, μέλος Συλλόγου Εφέδρων Πελοποννήσου- Μέλος Δημοσιογραφικών Ενώσεων. Διευθύντρια Δημοσίων σχέσεων UNESCO Πειραιώς και Νήσων και της International Action Art, Παρουσιάστρια τηλεοπτικής εκπομπής ¨Μαζί στην Πρώτη Γραμμή. Μεταπτυχιακό στην Διαδικτυακή Δημοσιογραφία

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των άρθρων χωρίς την έγκριση της ιδιοκτήτριας .
Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
Η μη αναφορά στην πηγή διώκεται ποινικά