Πολιτικη08 Δεκεμβρίου 2024 | 17:30
Αποκλειστικό in: Μπάχαλο και χρέη – Tο πόρισμα που «καίει» το 401 ΓΣΝΑ
Το 401 ΓΣΝΑ θα μπορούσε να αποτελέσει case study για το πως δημιουργούνται τα ληξιπρόθεσμα χρέη των νοσοκομείων. Πόρισμα οικονομικών ελεγκτών του Στρατού αναδεικνύει χρέη 18,5 εκατ. ευρώ.
ΡεπορτάζΔημήτρης Τερζής
Η κατάσταση με τα ληξιπρόθεσμα χρέη των νοσοκομείων (δημόσιων και ιδιωτικών) είναι γνωστό ότι έχει ξεφύγει με την Ελλάδα να έχει παραπεμφθεί από την Κομισιόν ήδη δύο φορές μέσα σ’ ένα χρόνο στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Το υπουργείο Υγείας ισχυρίζεται από την πλευρά του ότι η κατάσταση δεν είναι τόσο δραματική και πως μετά την εκκαθάριση των ποσών, το συνολικό χρέος θα είναι μικρότερο από το σχεδόν 1,3 δισ. ευρώ που ισχύει σήμερα.
Από την άλλη, φαίνεται ότι το πρόβλημα είναι περισσότερο δομικό και δεν πρόκειται απλά για «εκκαθαρίσεις». Διαχρονικές παθογένειες του συστήματος εξακολουθούν να ισχύουν και παρά το γεγονός ότι επισημαίνονται, δεν φαίνεται να υπάρχει διάθεση να αλλάξουν τα κακώς κείμενα.
Χρέη 18,5 εκατ. ευρώ
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του μεγαλύτερου στρατιωτικού νοσοκομείου της χώρας, του 401 ΓΣΝΑ το οποίο σύμφωνα με έρευνα που έγινε από ελεγκτές του Στρατού έχει ληξιπρόθεσμα χρέη της τάξης των 18,5 εκατ. ευρώ.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του in πριν από κάποιους μήνες πέρασαν τις πύλες του νοσοκομείου δύο αξιωματικοί του Σώματος Οικονομικών Επιθεωρητών. Η εντολή τους ήταν να πραγματοποιήσουν έλεγχο απόδοσης του σύγχρονου ιατρικού εξοπλισμού του νοσοκομείου. Υπό αυτό το πρίσμα, όφειλαν να ελέγξουν και τη σχέση κόστους-οφέλους και κατά πόσο αυτή ήταν θετική για το 401 ΓΣΝΑ. Το χρονικό διάστημα το οποίο έλεγξαν ήταν από την 1η Ιανουαρίου του 2022 έως και τις 9 Μάϊου του 2024.
Εν συνεχεία οι οικονομικοί επιθεωρητές εξέδωσαν ένα πόρισμα με τα ευρήματά τους, το οποίο στάλθηκε στη διοίκηση του νοσοκομείου ώστε να δοθούν οι απαραίτητες εξηγήσεις και να παρθούν τα ανάλογα μέτρα. Δεν γνωρίζουμε τη συνέχεια. Αυτό που παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον είναι τα ίδια ευρήματα του ελέγχου.
Προμήθειες και μπάχαλο
Πρώτο και καλύτερο εύρημα είναι αυτό που αφορά τις περίφημες προμήθειες. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ελεγκτές διαπίστωσαν πως σχεδόν το σύνολο των προμηθειών της καρδιοχειρουργικής κλινικής και του αιμοδυναμικού γίνονται εκτός κανονιστικού πλαισίου.
Στο νοσοκομείο επί της ουσίας λειτουργούν 3 πληροφοριακά συστήματα, μέσω των οποίων γίνονται οι παραγγελίες: To «Φίλιππος», το «Ασκληπιός», και το πρόγραμμα μιας ιδιωτικής εταιρείας που χρησιμοποιείται στην Καρδιοχειρουργική κλινική.
Με ό,τι και αν αυτό σημαίνει για τα κόστη και τις παραγγελίες τα τρία συστήματα δεν είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως στο πρόγραμμα της ιδιωτικής εταιρείας δεν έχουν πρόσβαση οι πληροφορικάριοι του στρατού. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος στις παραγγελίες.
Ειδικά για την καρδιοχειρουργική κλινική και το προσωπικό που εργάζεται σε αυτήν, το πόρισμα αναφέρει σύμφωνα με πληροφορίες πως δεν έχει ενσωματωθεί στο κανονιστικό πλαίσιο του νοσοκομείου. Μάλιστα, οι ελεγκτές ζήτησαν εγγράφως να τους παραχωρηθούν τα στοιχεία λειτουργίας εντός κανονιστικού πλαισίου της εν λόγω κλινικής χωρίς να λάβουν απάντηση από τη διοίκηση.
Ουδείς φέρει ευθύνη
Αυτό έχει ως συνέπεια το 401 ΓΣΝΑ να είναι το μοναδικό στρατιωτικό νοσοκομείο στο οποίο δεν λογοδοτούν οι υπόλογοι σε περίπτωση που κάτι συμβεί. Η έλλειψη κανονιστικού πλαισίου αλλά και το γεγονός ότι στο νοσοκομείο λειτουργούν παράλληλα πληροφορικά συστήματα – ενώ υποτίθεται ότι ειδικά για την τιμολόγηση πρέπει να λειτουργεί μόνο ο «Φίλιππος», δημιουργεί τεράστιο θέμα στην τήρηση και την ασφάλεια των δεδομένων της κλινικής. Με απλά λόγια ουδείς φέρει ευθύνη για τα λάθη.
Επ’ αυτού μάλιστα οι ελεγκτές έπεσαν σε μια εντυπωσιακή ανακάλυψη. Στο γεγονός ότι κατά τη διάρκεια του ελέγχου διαπιστώθηκε ότι είχαν χαθεί τα δεδομένα ολόκληρου έτους, με ό,τι αυτό σημαίνει για τη λειτουργία του νοσοκομείου!
Στο ίδιο πλαίσιο, ενώ υπάρχει μηχανοργάνωση και προσωπικό για την ορθή λειτουργία, οι ελεγκτές φαίνεται να αντιμετώπισαν προβλήματα με την καταγραφή των τιμολογίων των υλικών τόσο του αιμοδυναμικού όσο και της καρδιοχειρουργικής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα με τη διασταύρωση των στοιχείων ώστε να επαληθευτεί από ποιο τμήμα αγοράστηκε το χ υλικό και που ακριβώς χρησιμοποιήθηκε. Από τους ελεγκτές γίνεται λόγος για παρέμβαση διαφορετικών προσώπων στην εισαγωγή των στοιχείων με τα αποτελέσματα που αναγράφονται πιο πάνω.
Εξυπηρέτηση ιδιωτών
Αλλά ας επιστρέψουμε στο θέμα «ασθενείς». Το 401 είναι ένα νοσοκομείο που κανονικά φιλοξενεί περιστατικά στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, όπως και απόστρατους. Αυτοί είναι οι λεγόμενοι δικαιούχοι. Και όμως, το πόρισμα με βάση τις μετρήσεις που έκανε στην καρδιοχειρουργική και το αιμοδυναμικό διαπίστωσε ότι επί της ουσίας οι κλινικές λειτουργούν σε ποσοστό έως και 80% για λογαριασμό τρίτων και όχι για τους δικαιούχους. Με απλά λόγια το νοσοκομείο εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο ιδιώτες!
Μάλιστα, ο έλεγχος φαίνεται να απέδειξε πως οι δικαιούχοι είναι οι ριγμένοι της υπόθεσης, καθώς ο χρόνος αναμονής για εξετάσεις είναι μεγαλύτερος από εκείνον των ιδιωτών. Για παράδειγμα ο μέσος όρος εξυπηρέτησης των ιδιωτών είναι στις 25 μέρες, την ώρα που για τους ΕΠΟΠ ο αριθμός ανεβαίνει στις 66 μέρες, στους υπαξιωματικούς στις 64 μέρες και στους αξιωματικούς στις 50 μέρες!
200 μέρες για μια μαγνητική
Σε ό,τι αφορά σε ειδικές εξετάσεις, όπως π.χ. μια μαγνητική τομογραφία, ο χρόνος αναμονής για τους αξιωματικούς ξεπερνά τις 200 μέρες, με αποτέλεσμα πολλοί εξ αυτών να προτιμούν να καταφύγουν σε ιδιωτικά εργαστήρια με το ανάλογο κόστος για την τσέπη τους.
Το νοσοκομείο μπορεί να φιλοξενήσει και ιδιωτικά περιστατικά με την ανάλογη έγκριση από την διοίκηση του νοσοκομείου και την ΑΣΔΥΣ (Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Υποστήριξης Στρατού).
Εγκρίσεις δίνονται, ωστόσο το πόρισμα φαίνεται να βρήκε πραγματικό πρόβλημα στην ορθή κοστολόγηση των ιατρικών πράξεων που αφορούν τους ασθενείς.
Ειδικότερα: Φαίνεται από τα στοιχεία πως οι εγκρίσεις δεν συμπληρώνονται ορθά ή δεν συμπληρώνονται καθόλου (!) και δεν υπολογίζεται το πραγματικό κόστος της επέμβασης και της θεραπείας του ασθενούς και δεν υφίσταται λογοδοσία επ’ αυτών.
Αδυναμία ελέγχου
Κάθε ασθενής που κάνει εισαγωγή λαμβάνει έναν ειδικό κωδικό. Ο έλεγχος διαπίστωσε, ειδικά στην καρδιοχειρουργική κλινική, αδυναμία συλλογής των απαιτούμενων δεδομένων επειδή για το σύνολο των ασθενών της, ο κωδικός αυτός ουδέποτε χρησιμοποιήθηκε. Επιπλέον η τιμολόγηση των υλικών δεν γίνονται ανά ασθενή αλλά συνολικά, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει ταύτιση των τιμολογίων με τους κωδικούς των ασθενών στους οποίους υποτίθεται ότι χρησιμοποιήθηκαν τα υλικά αυτά.
Επιπλέον στα έσοδα-έξοδα των κλινικών της καρδιοχειρουργικής και του αιμοδυναμικού δεν έχουν υπολογιστεί σημαντικά κόστη, όπως για παράδειγμα το κόστος διαμονής του ασθενή ανά ημέρα σε απλή κλίνη ή ΜΕΘ, το κόστος των φαρμάκων που χρειάστηκε να πάρει κατά τη νοσηλεία του, το κόστος των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν, τα κόστη μισθοδοσίας του προσωπικού ή συντήρησης των εγκαταστάσεων το νοσοκομείου κλπ.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η εικόνα των εν λόγω κλινικών να είναι επιβαρυμένη οικονομικά και να δείχνει αρνητικό πρόσημο. Το χειρότερο όμως, όπως σημειώνεται στο πόρισμα, είναι πως για όλα αυτά δεν υπάρχουν δικλείδες ελέγχου και λογοδοσίας.
Ουδείς ασχολήθηκε
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 401 ΓΣΝΑ στο παρελθόν είχε απασχολήσει και το Σώμα Επιθεωρητών Υγείας και Πρόνοιας. Μάλιστα, έπειτα από έλεγχο που είχε λάβει χώρα το 2018 πολλά από τα ευρήματα του φετινού ελέγχου, είχαν διαπιστωθεί και τότε. Μάλιστα, το πόρισμα του ΣΕΥΥΠ είχε σταλεί, εκτός από την ηγεσία του υπουργείου Υγείας, στην στρατιωτική εισαγγελία, την οικονομική εισαγγελία και την εισαγγελία πρωτοδικών.
Έκτοτε, αγνοείται η τύχη του.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου