Τριάντα τρεις ημέρες αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας συμπληρώνουν οι Ένοπλες Δυνάμεις με τα στελέχη του Ελληνικού πολεμικού στόλου να σηκώνουν στις πλάτες τους το κύριο βάρος αυτής της Ελληνοτουρκικής κρίσης.
Η Ελληνική αμυντική ισχύς φάνηκε στο Επιτελείο της Τουρκίας το οποίο μονίμως αναζητούσε με πολλά μέσα, όπως τα CN-235, τα UAV’s, τα ελικόπτερα S-70, τις θέσεις του Ελληνικού στόλου ο οποίος δαπανούσε περίπου 1,5 εκ ευρώ την ημέρα μόνο για καύσιμα διότι τα πλοία δεν σταμάτησαν ποτέ, δεν έσβησαν μηχανές, δεν έριξαν άγκυρα ακόμη κι αν έδεναν για λίγο σε λιμάνια ακριτικών νησιών για απαραίτητους ανεφοδιασμούς.
Πολλά από τα στελέχη των πληρωμάτων έτυχε να είναι σε εν πλω υπηρεσία όταν ξέσπασε η πρώτη κρίση στις 21 Ιουλίου, ενώ δεν ήταν λίγοι κι εκείνοι που ήταν σε άσκηση κι από εκεί κατευθύνθηκαν στα σημεία που τους διέταξε το Αρχηγείο Στόλου ώστε να καλυφθούν καυτές περιοχές στις οποίες η Άγκυρα απέβλεπε σε προβολή ισχύος.
Η επιφυλακή δεν τελείωσε εδώ
Το Oruc Reis επέστρεψε στο λιμάνι της Αττάλειας ενώ τα πλοία του τουρκικού στόλου φαίνεται ότι έχουν αποτραβηχτεί προς τα παράλια, εκεί δηλαδή που το περισσότερο χρονικό διάστημα βρίσκονταν και πριν, εν αντιθέσει με τα πολεμικά πλοία της Ελλάδας που τα πληρώματά τους εξ αρχής είχαν σαφή εντολή πολεμικής διάταξης.
Ακόμη και τώρα όπου το σεισμογραφικό πλοίο και η συνοδεία του αποσύρθηκαν, τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού έλαβαν εντολή να παραμείνουν στο Αρχιπέλαγος μέχρις ότου αποσυρθεί το μεγαλύτερο μέρος του Τουρκικού στόλου.
Μάλιστα ανώτατες πηγές σημείωναν ότι μέχρι να παρατηρήσουν ότι τα πολεμικά πλοία της Τουρκίας που είχαν εξέλθει από τα Δαρδανέλια κι εκείνα που μετακινήθηκαν από τη Μαύρη Θάλασσα, επιστρέψουν στις μητρικές βάσεις, ο συναγερμός για το Πολεμικό Ναυτικό δεν θα πέσει κάτω από τη μέση.
Άλλωστε αυτό το τμήμα του τουρκικού στόλου έχει βρεθεί σε ναυστάθμους στα τουρκικά παράλια, κυρίως στο Ακσάζ πάνω από δυόμιση μήνες. Και δεν πρόκειται όπως λένε οι ίδιες πηγές για μικρό αριθμό πλοίων, είναι αρκετές μονάδες επιφανείας και υποβρύχια τα οποία εφόσον η Τουρκία πάτησε στο μονοπάτι της αποκλιμάκωσης θα πρέπει να τα γυρίσει απ’ εκεί που ξεκίνησαν.
Πάντως αν δεν υπάρξει αυτή η μετακίνηση μέσα στα επόμενα εικοσιτετράωρα, θα είναι μια πρώτη ένδειξη των μετέπειτα προθέσεων της Άγκυρας, η οποία απ’ ότι φαίνεται πιέστηκε ιδιαίτερα για να λάβει την απόφαση μη ανανέωσης της navtex και για την απόσυρση του στόλου.
Προωθημένη επιφυλακή
Δεν λείπουν ωστόσο και οι εκτιμήσεις στο Επιτελείο που κάνουν λόγο για επανάληψη του ίδιου σκηνικού διότι οι αξιώσεις της γείτονος στην Αν. Μεσόγειο και εντός της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας δεν πρόκειται να σταματήσουν.
Άλλωστε αυτό αποκάλυψε προκλητικά και ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ από το Κας, ότι δηλαδή το σεισμογραφικό πλοίο θα επαναλάβει τον ίδιο παραβατική πλου όταν η Τουρκία κρίνει πως είναι η στιγμή να προκαλέσει εκ νέου. Όμως ακόμη κι αν τα πλοία της Τουρκίας βάλουν τελικά ρότα αποκλιμάκωσης, τα δεδομένα όπως διαμορφώνονται με τις εντάσεις που υπάρχουν στο νοτιοανατολικό τμήμα του Αιγαίου έχουν κατευθύνει την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων ν’ αναθεωρήσει τις θέσεις επιφυλακής των πολεμικών πλοίων και να βρίσκονται σε προωθημένες θέσεις ώστε πάντοτε η απάντηση να είναι εν τη γενέσει οποιουδήποτε σκηνικού.
Κατά συνέπεια ακόμη κι αν ο Ελληνικός στόλος λάβει την εντολή απεμπλοκής μετά από έναν μήνα, κάποιοι θα παραμείνουν στο Αν. Αιγαίο κι αυτοί δεν είναι μόνο τα πληρώματα των πλοίων επιτήρησης.
Ανώτατες πηγές σημείωναν με νόημα ότι μετά κι από αυτή την κρίση φάνηκε ο κομβικός ρόλος του Ναυστάθμου Κρήτης αλλά και πολλές άλλες υπηρεσίες του Πολεμικού Ναυτικού που εφοδίαζαν με καύσιμα τα πλοία.
Πηγή: hellasjournal.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου