Την περασμένη εβδομάδα το ΓΕΣ απέστειλε απάντηση στο Γραφείο Αμυντικής Συνεργασίας (ODC) της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα, με το οποίο κοινοποίησε την τελική απόφασή του για αποδοχή της παραχωρήσεως μεταχειρισμένων Τεθωρακισμένων Οχημάτων Αμφιβίου Εφόδου AAV7A1.
Το ΓΕΣ αποδέχθηκε την παραχώρηση 9 οχημάτων του τύπου, εκ των οποίων 7 της εκδόσεως μεταφοράς προσωπικού AAVP-7A1, ένα διοικητικό AAVC-7A1 και ένα εκδόσεως περισυλλογής AAVR-7A1.
Η διαδικασία είχε ξεκινήσει προ έτους, με το αρχικό αίτημα ενδιαφέροντος από πλευράς ΓΕΣ να περιστρέφεται γύρω από την απόκτηση συνολικώς 90 οχημάτων, προς συνολική κάλυψη των αναγκών των τριών ταγμάτων της 32ας Ταξιαρχίας Πεζοναυτών. Ακολούθησαν διαπραγματεύσεις με σκοπό την διερεύνηση του κόστους σε συνάρτηση με τον αριθμό οχημάτων, δεδομένου ότι τα οχήματα, πέραν της δαπάνης μεταφοράς, θα υποβληθούν σε ανακατασκευή ώστε να παραχωρηθούν σε πλήρως λειτουργική κατάσταση.
Όταν εκκίνησε η υπόθεση περί τα τέλη του 2018, η αμερικανική πλευρά είχε δρομολογήσει μια διαδικασία χρηματοδοτήσεως του προγράμματος, εγγράφοντας στον προϋπολογισμό του Οικονομικού Έτους 2019 κονδύλι δωρεάν βοηθείας ύψους 25 εκατ. $ για την Ελλάδα στις πιστώσεις Στρατιωτικής Χρηματοδοτήσεως Αλλοδαπής (Foreign Military Financing) συνολικού ύψους 190,6 εκατ. $ για 6 συνολικώς χώρες (Αλβανία, Βοσνία, Ελλάδα, Κροατία, Σκόπια, Σλοβακία). Η Ελλάδα συμπεριλήφθηκε στο αποκαλούμενο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Κινήτρων Ανακεφαλαιοποιήσεως (European Recapitalization Incentive Program) που αποβλέπει στην ενθάρρυνση φιλικών χωρών της Ευρώπης να αντικαταστήσουν υπάρχοντα οπλικά συστήματα ρωσικής κατασκευής με αντίστοιχα αμερικανικά, κυρίως στις κατηγορίες των τεθωρακισμένων και ελικοπτέρων.
Στην περίπτωση της Ελλάδας προσδιορίσθηκε ότι το κονδύλι θα αφορά τεθωρακισμένα οχήματα, με αποτέλεσμα τα ελληνικά ΜΜΕ να προεξοφλήσουν ότι πρόκειται για παραχώρηση ΤΟΜΑ Μ2 Bradley. Όπως είχε αποκαλύψει όμως ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ από τον Μάρτιο του 2019 (τεύχος 37, “AAV7A1 για τους Πεζοναύτες“, σελ. 8) για την υπόθεση των AAV7A1, «Τον περασμένο Δεκέμβριο λοιπόν, ελήφθη ενημέρωση περί ικανοποιήσεως του ελληνικού αιτήματος με ελάχιστο κόστος, δεδομένου ότι πληροφορίες του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ φέρουν την αμερικανική πλευρά να έχει δεχθεί την κάλυψη του κόστους εργασιών συντηρήσεως και επισκευής των οχημάτων, ύψους 25 εκατ. $ περίπου».
Όντως τον Δεκέμβριο του 2018 το ODC είχε ενημερώσει το ΓΕΣ για την εξασφαλισμένη δωρεάν χρηματοδοτήσεως του συγκεκριμένου ύψους και για το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Επειδή όμως το κόστος της ανακατασκευής των οχημάτων πριν την παραχώρηση είναι υπολογίσιμο, ο φιλόδοξος αρχικός στόχος συρρικνώθηκε σταδιακώς στην επιδίωξη εξασφαλίσεως οχημάτων για ένα μόνο Τάγμα Πεζοναυτών, κατόπιν σε 12 οχήματα, για να οριστικοποιηθεί στα 9, που θα προσδώσουν για πρώτη φορά στην ιστορία των Ελλήνων Πεζοναυτών περιορισμένη ικανότητα αμφιβίου εφόδου με εξειδικευμένα τεθωρακισμένα.
Με τα 9 οχήματα θα είναι εφικτή η αμφίβια έφοδος ενός Λόχου Πεζοναυτών. Έχοντας ικανότητα μεταφοράς 20 περίπου πεζοναυτών, τα 7 τυπικής διαμορφώσεως οχήματα AAVP-7A1 θα μπορούν να αποβιβάσουν 140-150 άνδρες προστατευμένους από τον αέρα και την θάλασσα, όπως και από θραύσματα πυρών πυροβολικού. Το ύψος της δαπάνης έχει προσδιορισθεί σε 26,1 εκατ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι η διαφορά από τα διαθέσιμα 25 εκατ. $ θα καταβληθεί από την ελληνική πλευρά. Η τελευταία, δεν θα επιβαρυνθεί με έξοδα μεταφοράς καθώς οι Σύμμαχοι δέχονται να μεταφέρουν τα οχήματα με κάποια αμφίβια δύναμη που θα ασκηθεί στα προσεχή έτη στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της καθιερωμένης διμερούς ασκήσεως ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ. Τα οχήματα θα φορτωθούν σε αμερικανικό πολεμικό και μετά το πέρας της ασκήσεως θα παραχωρηθούν στην 32α ΤΑΞ Π/Ν. Από πλευράς χρονοδιαγράμματος, η περάτωση των εργασιών ανακατασκευής και η άφιξη των AAV71 στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι θα λάβει χώρα σε διάστημα 1-2 ετών.
doureios.com
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου